رسالت و اهداف
اهداف کلی مرکز
- • آموزشهای مهارت محور توانمندسازی و دانشافزایی
- • نیازسنجی و طراحی آموزشهای مورد نیاز صنایع
- • اجرای آموزشهای میانمدت، دورههای عالی - مدیریت حرفه کسب و کار و مدیریت اجرایی (MBA - DBA)
- • کارگاههای آموزشی داخلی و بینالمللی
- • آموزشهای طرح نظام جامع کارکنان دولت
- • آزمونهای استخدامی سازمانها
اهداف تشكيل آموزشهای تخصصی در صنعت آب، برق و انرژی و صنایع مرتبط (گاز پتروشیمی نفت)
توجه خاصی كه در دهه اخیر در جهان به آموزشهای تخصصی ضمن خدمت معطوف شدهاست، حاكی از این حقیقت است كه این آموزشها تنها راه تربیت نیروی انسانی متخصص و ابزار مهمی در ارتقا كیفیت خدمات، محصولات و ابداع و نوآوری است.
با توجه به اینكه رشد سریع تكنولوژی، تغییرات و تاثیرات عمیقی در مسائل اجتماعی و اقتصادی بدنبال داشته است، اتخاذ روشهایی كه هماهنگ كننده برنامههای آموزشی با توسعه تكنولوژی و تحول و متضمن تامین نیروی انسانی ماهر و متخصص مورد نیاز آن باشد، اجتنابناپذیر است.
تجربه و مطالعه نشان دادهاست كه یكی از مناسبترین روشهای آموزشی كه جوابگوی امر مزبور میباشد «دورههای آموزشی تخصصی كوتاه مدت» است. این روش بدین لحاظ حائز اهمیت است كه در ماهیت برنامهها، مطالب و محتوای درسی فراگیران ویژگیهای زیر مشاهده میشود:
تجربه و مطالعه نشان دادهاست كه یكی از مناسبترین روشهای آموزشی كه جوابگوی امر مزبور میباشد «دورههای آموزشی تخصصی كوتاه مدت» است. این روش بدین لحاظ حائز اهمیت است كه در ماهیت برنامهها، مطالب و محتوای درسی فراگیران ویژگیهای زیر مشاهده میشود:
- 1- ملاک و معيار برای انتخاب مواد و موضوعات دورههای آموزشی كوتاه مدت (اعم از دروس عملی و نظری)، ايجاد مهارتها برای جوابگويی به نيازهای متنوع مشاغل و روشهای جديد و نوين كار و آماده ساختن افراد برای احراز شغلی مفيد و انجام كار مناسب و درخور شخصيت والای انسان، میباشد.
- 2- محتوای برنامههای آموزشی، سازگاری انسانها در برابر مسائل علمی و شايستگی آنان برای سازندگی کشور را، تضمين مینمايد.
- 3- ايجاد مهارتهای تخصصی از طريق شركت در دورههای تخصصی كوتاه مدت در زمره اهداف اين دورهها میباشد.
- 4- برنامههای آموزشی دورههای كوتاه مدت در دو جهت يادگيری مهارتهای علمی و فنی و تغيير رفتار سازمانی طراحی و اجرا میشود و يادگيری را در جهت تغيير رفتار مطلوب سازمانی، مهیا میسازد.
- 5- هرچند كه در دورههای آموزشی، آموزش مهارتها به افراد برای انجام كارهای محوله اهميت دارد، ليكن در دورههای مزبور نكاتی منظور میشود تا كارآموزان با فراگيری آنها ضوابط و معيارهای سازمانی را رعايت نموده وتاثير فعاليتهای آنان درجهت اهداف سازمان افزون گردد.
- 6- محتوای عمومی دورهها، نه تنها كارآموزان را با يافتههای جديد علمی آشنا مینمايد، بلكه آنان را قادر میسازد تا خلاقيت وابتكار تازهای پديد آورند.
- 7- از طريق شركت در دورههای آموزشی و آثار ايجاد مهارتهای علمی و فنی و ارتقا مهارت براساس تغييرات فرآيندهای كار، اهداف و فعاليتهای توليد تحقق خواهند يافت، كه مهمترين اين اهداف عبارتند از :
- 7.1- افزايش ميزان كمی و كيفی توليد و امور محوله
- 7.2- بهبود روشهای عمليات پشتيبانی در امر توليد، از قبيل برنامهريزی دقيق برای روشهای ارتقا پروژههای فنی، خدمات مهندسی، تحقيقاتی و غیره
- 7.3- بهبود روابط كار و ايجاد روحيه همكاری بين كاركنان
- 7.4-تقليل ضايعات در توليد و حوادث كار
- 7.5- هموار شدن راه رشد شغلی كاركنان و قبول مسئوليتهای بيشتر از طرف آنان
- 7.6- بهبود يافتن روشهای توليد و توزيع
- 7.7-ايجاد همبستگی بيشتر كاركنان با سازمان و واحدهای توليدی و ايجاد رضايت شغلی در آنها به لحاظ ارتقا علمی كسب شده
- 7.8- از بين رفتن تعارض بين اهداف سازمانی و خواستههای كاركنان
لازم به ذكر است كه شركت در دورههای آموزشی به مفهوم عام آن محدود به رشتههای خاص نبوده و دامنه آن بسيار وسيع میباشد.
رسالت مركز
بطور خلاصه میتوان:
- • طراحی دورههای آموزشی مورد درخواست صنایع
- • برگزاری دورههای آموزشی تخصصی مورد نیاز صنایع
- • برگزاری آزمونهای استخدامی بدو استخدام
- • انجام معادلسازی دورههای آموزشی
در زمره فعالیتهای مرکز آموزشهای تخصصی شهید عباسپور دانستن روند رو به رشد ظهور تکنولوژیهای نوین در قرن حاضر و توسعه سریع دانش، علوم و فناوریها در عرصه جهانی، بقا و توسعه سازمانها را تحت تاثیر خود قرار داده و آنها را با تغییرات بسیار شگرفی روبرو کرده است.
کلید اصلی و مهمترین مولفه سازمانی که در سازگاری، ارتقا و توسعه سازمانها با توجه به این تغییرات وجود دارد، سرمایه دانشی یا سرمایه انسانی آنها میباشد. امروزه سازمانهایی پیشرو محسوب میشوند که به امر توسعه و آموزش منابع انسانی تاکید و اهتمام دارند و در فعالیتهای آموزشی به دو اصل ارتقا اثربخشی و کارآیی آموزش توجه دارند. با اتخاذ این رویکرد استراتژیک در حوزه آموزش، تحقق چشمانداز، ماموریتها و اهداف سازمانی برای سازمانها تسهیل خواهد شد.
از این رو سازمانها، در پی توسعه فرآیند آموزش خود بر اساس ایجاد هماهنگی فراگیر و برقراری ارتباط این اهداف و سیاستهای سازمانی از یکسو و اهداف و کارکردهای آموزشی از سوی دیگر هستند. طراحی، ساخت، نصب، مدیریت و بهرهبرداری و تعمیر و نگهداری تجهیزات صنایع آب وبرق و انرژی نفت گاز و دیگر صنایع مرتبط فرآیندهای صنعتی و شرکتها، نیازمند کسب و ارتقا مستمر اطلاعات و مهارتهای روزآمد و متناسب با پیشرفتهای دانش و فناوری در سطوح مدیریتی، کارشناسی و تکنسینی میباشد و در این راستا آموزشهای عمومی و تخصصی کوتاه مدت تاکنون نقش بسیار موثر و حیاتی را ایفا نموده است.
طرحهای رشد و ارتقا در سطوح تکنسینی و کارشناسی که از سالها قبل در وزارت نیرو به اجرا درآمد، به عنوان الگویی برای آموزش کارکنان، توسط سازمان مدیریت و برنامهریزی (سابق) مورد توجه قرار گرفت و اکنون در بسیاری از دستگا0ها و موسسات، طرح نظام جامع آموزش کارکنان به عنوان یک ساختار زیربنایی در اجرای آموزش حین خدمت كاركنان به اجرا درآمده است. این مرکز با بیش از چهل سال سابقه فعالیتهای آموزشی و تخصصی و به عنوان پرچمدار آموزشهای کاربردی در کشور شناخته میشود.
این دانشگاه با برخورداری از اساتید با تجربه و مراوده مستمر با صنعت، و نیز در اختیار داشتن مجهزترین و کاملترین مجموعه سختافزاری و نرمافزاری و امکانات آموزشی و رفاهی مطلوب، همواره در كنار صنایع عظیم آب، برق و انرژی نفت گاز و دیگر صنایع مرتبط كشور و برونمرزی بوده است و تلاش و همت خود را بر ارتقا کیفیت و ثمربخشی آموزشها، استفاده از شیوههای نوین در آموزش همچون آموزش از راه دور و تعریف و برنامهریزی دورهها براساس انتظارات صنعت استوار ساخته و با تجدید ساختارها و بازنگری فرآیندهای بکار رفته در آموزشهای تخصصی و استقرار سامانه مدیریت آموزش سامانه مدیریت محتوی سازمانی و براساس وب، خود را برای پاسخگویی به نیازهای آموزشی صنایع آب، برق و انرژی نفت گاز و دیگر صنایع مرتبط و ارائه آموزشهای پویاتر و منسجمتر و با كارامدی بیشتر مهیا میسازد.
از این رو سازمانها، در پی توسعه فرآیند آموزش خود بر اساس ایجاد هماهنگی فراگیر و برقراری ارتباط این اهداف و سیاستهای سازمانی از یکسو و اهداف و کارکردهای آموزشی از سوی دیگر هستند. طراحی، ساخت، نصب، مدیریت و بهرهبرداری و تعمیر و نگهداری تجهیزات صنایع آب وبرق و انرژی نفت گاز و دیگر صنایع مرتبط فرآیندهای صنعتی و شرکتها، نیازمند کسب و ارتقا مستمر اطلاعات و مهارتهای روزآمد و متناسب با پیشرفتهای دانش و فناوری در سطوح مدیریتی، کارشناسی و تکنسینی میباشد و در این راستا آموزشهای عمومی و تخصصی کوتاه مدت تاکنون نقش بسیار موثر و حیاتی را ایفا نموده است.
طرحهای رشد و ارتقا در سطوح تکنسینی و کارشناسی که از سالها قبل در وزارت نیرو به اجرا درآمد، به عنوان الگویی برای آموزش کارکنان، توسط سازمان مدیریت و برنامهریزی (سابق) مورد توجه قرار گرفت و اکنون در بسیاری از دستگا0ها و موسسات، طرح نظام جامع آموزش کارکنان به عنوان یک ساختار زیربنایی در اجرای آموزش حین خدمت كاركنان به اجرا درآمده است. این مرکز با بیش از چهل سال سابقه فعالیتهای آموزشی و تخصصی و به عنوان پرچمدار آموزشهای کاربردی در کشور شناخته میشود.
این دانشگاه با برخورداری از اساتید با تجربه و مراوده مستمر با صنعت، و نیز در اختیار داشتن مجهزترین و کاملترین مجموعه سختافزاری و نرمافزاری و امکانات آموزشی و رفاهی مطلوب، همواره در كنار صنایع عظیم آب، برق و انرژی نفت گاز و دیگر صنایع مرتبط كشور و برونمرزی بوده است و تلاش و همت خود را بر ارتقا کیفیت و ثمربخشی آموزشها، استفاده از شیوههای نوین در آموزش همچون آموزش از راه دور و تعریف و برنامهریزی دورهها براساس انتظارات صنعت استوار ساخته و با تجدید ساختارها و بازنگری فرآیندهای بکار رفته در آموزشهای تخصصی و استقرار سامانه مدیریت آموزش سامانه مدیریت محتوی سازمانی و براساس وب، خود را برای پاسخگویی به نیازهای آموزشی صنایع آب، برق و انرژی نفت گاز و دیگر صنایع مرتبط و ارائه آموزشهای پویاتر و منسجمتر و با كارامدی بیشتر مهیا میسازد.