رسالت و اهداف
اهداف کلی مرکز:
- • آموزشهای مهارت محور توانمندسازی و دانشافزایی
- • نیازسنجی و طراحی آموزشهای مورد نیاز صنایع
- • اجرای آموزشهای میانمدت، دورههای عالی - مدیریت حرفه کسب و کار و مدیریت اجرایی (MBA - DBA)
- • کارگاههای آموزشی داخلی و بینالمللی
- • آموزشهای طرح نظام جامع کارکنان دولت
- • آزمونهای استخدامی سازمانها
اهداف تشكيل آموزشهای تخصصی در صنعت آب، برق و انرژی و صنایع مرتبط (گاز پتروشیمی نفت):
توجه خاصی كه در دهه اخیر در جهان به آموزشهای تخصصی ضمن خدمت معطوف شدهاست، حاكی از این حقیقت است كه این آموزشها تنها راه تربیت نیروی انسانی متخصص و ابزار مهمی در ارتقا كیفیت خدمات، محصولات و ابداع و نوآوری است.
با توجه به اینكه رشد سریع تكنولوژی، تغییرات و تاثیرات عمیقی در مسائل اجتماعی و اقتصادی بدنبال داشته است، اتخاذ روشهایی كه هماهنگ كننده برنامههای آموزشی با توسعه تكنولوژی و تحول و متضمن تامین نیروی انسانی ماهر و متخصص مورد نیاز آن باشد، اجتنابناپذیر است.
تجربه و مطالعه نشان دادهاست كه یكی از مناسبترین روشهای آموزشی كه جوابگوی امر مزبور میباشد «دورههای آموزشی تخصصی كوتاه مدت» است. این روش بدین لحاظ حائز اهمیت است كه در ماهیت برنامهها، مطالب و محتوای درسی فراگیران ویژگیهای زیر مشاهده میشود:
تجربه و مطالعه نشان دادهاست كه یكی از مناسبترین روشهای آموزشی كه جوابگوی امر مزبور میباشد «دورههای آموزشی تخصصی كوتاه مدت» است. این روش بدین لحاظ حائز اهمیت است كه در ماهیت برنامهها، مطالب و محتوای درسی فراگیران ویژگیهای زیر مشاهده میشود:
- 1- ملاک و معيار برای انتخاب مواد و موضوعات دورههای آموزشی كوتاه مدت (اعم از دروس عملی و نظری)، ايجاد مهارتها برای جوابگويی به نيازهای متنوع مشاغل و روشهای جديد و نوين كار و آماده ساختن افراد برای احراز شغلی مفيد و انجام كار مناسب و درخور شخصيت والای انسان، میباشد.
- 2- محتوای برنامههای آموزشی، سازگاری انسانها در برابر مسائل علمی و شايستگی آنان برای سازندگی کشور را، تضمين مینمايد.
- 3- ايجاد مهارتهای تخصصی از طريق شركت در دورههای تخصصی كوتاه مدت در زمره اهداف اين دورهها میباشد.
- 4- برنامههای آموزشی دورههای كوتاه مدت در دو جهت يادگيری مهارتهای علمی و فنی و تغيير رفتار سازمانی طراحی و اجرا میشود و يادگيری را در جهت تغيير رفتار مطلوب سازمانی، مهیا میسازد.
- 5- هرچند كه در دورههای آموزشی، آموزش مهارتها به افراد برای انجام كارهای محوله اهميت دارد، ليكن در دورههای مزبور نكاتی منظور میشود تا كارآموزان با فراگيری آنها ضوابط و معيارهای سازمانی را رعايت نموده و تاثير فعاليتهای آنان در جهت اهداف سازمان افزون گردد.
- 6- محتوای عمومی دورهها، نه تنها كارآموزان را با يافتههای جديد علمی آشنا مینمايد، بلكه آنان را قادر میسازد تا خلاقيت و ابتكار تازهای پديد آورند.
- 7- از طريق شركت در دورههای آموزشی و آثار ايجاد مهارتهای علمی و فنی و ارتقا مهارت براساس تغييرات فرآيندهای كار، اهداف و فعاليتهای توليد تحقق خواهند يافت، كه مهمترين اين اهداف عبارتند از:
- 7.1- افزايش ميزان كمی و كيفی توليد و امور محوله
- 7.2- بهبود روشهای عمليات پشتيبانی در امر توليد، از قبيل برنامهريزی دقيق برای روشهای ارتقا پروژههای فنی، خدمات مهندسی، تحقيقاتی و غیره
- 7.3- بهبود روابط كار و ايجاد روحيه همكاری بين كاركنان
- 7.4-تقليل ضايعات در توليد و حوادث كار
- 7.5- هموار شدن راه رشد شغلی كاركنان و قبول مسئوليتهای بيشتر از طرف آنان
- 7.6- بهبود يافتن روشهای توليد و توزيع
- 7.7-ايجاد همبستگی بيشتر كاركنان با سازمان و واحدهای توليدی و ايجاد رضايت شغلی در آنها به لحاظ ارتقا علمی كسب شده
- 7.8- از بين رفتن تعارض بين اهداف سازمانی و خواستههای كاركنان
لازم به ذكر است كه شركت در دورههای آموزشی به مفهوم عام آن محدود به رشتههای خاص نبوده و دامنه آن بسيار وسيع میباشد.
رسالت مركز:
بهطور خلاصه میتوان:
- • طراحی دورههای آموزشی مورد درخواست صنایع
- • برگزاری دورههای آموزشی تخصصی مورد نیاز صنایع
- • برگزاری آزمونهای استخدامی بدو استخدام
- • انجام معادلسازی دورههای آموزشی
در زمره فعالیتهای مرکز آموزشهای تخصصی شهید عباسپور دانستن روند رو به رشد ظهور تکنولوژیهای نوین در قرن حاضر و توسعه سریع دانش، علوم و فناوریها در عرصه جهانی، بقا و توسعه سازمانها را تحت تاثیر خود قرار داده و آنها را با تغییرات بسیار شگرفی روبرو کرده است.
کلید اصلی و مهمترین مولفه سازمانی که در سازگاری، ارتقا و توسعه سازمانها با توجه به این تغییرات وجود دارد، سرمایه دانشی یا سرمایه انسانی آنها میباشد. امروزه سازمانهایی پیشرو محسوب میشوند که به امر توسعه و آموزش منابع انسانی تاکید و اهتمام دارند و در فعالیتهای آموزشی به دو اصل ارتقا اثربخشی و کارآیی آموزش توجه دارند. با اتخاذ این رویکرد استراتژیک در حوزه آموزش، تحقق چشمانداز، ماموریتها و اهداف سازمانی برای سازمانها تسهیل خواهد شد.
از این رو سازمانها، در پی توسعه فرآیند آموزش خود بر اساس ایجاد هماهنگی فراگیر و برقراری ارتباط این اهداف و سیاستهای سازمانی از یکسو و اهداف و کارکردهای آموزشی از سوی دیگر هستند. طراحی، ساخت، نصب، مدیریت و بهرهبرداری و تعمیر و نگهداری تجهیزات صنایع آب وبرق و انرژی نفت گاز و دیگر صنایع مرتبط فرآیندهای صنعتی و شرکتها، نیازمند کسب و ارتقا مستمر اطلاعات و مهارتهای روزآمد و متناسب با پیشرفتهای دانش و فناوری در سطوح مدیریتی، کارشناسی و تکنسینی میباشد و در این راستا آموزشهای عمومی و تخصصی کوتاه مدت تاکنون نقش بسیار موثر و حیاتی را ایفا نموده است.
طرحهای رشد و ارتقا در سطوح تکنسینی و کارشناسی که از سالها قبل در وزارت نیرو به اجرا درآمد، به عنوان الگویی برای آموزش کارکنان، توسط سازمان مدیریت و برنامهریزی (سابق) مورد توجه قرار گرفت و اکنون در بسیاری از دستگا0ها و موسسات، طرح نظام جامع آموزش کارکنان به عنوان یک ساختار زیربنایی در اجرای آموزش حین خدمت كاركنان به اجرا درآمده است. این مرکز با بیش از چهل سال سابقه فعالیتهای آموزشی و تخصصی و به عنوان پرچمدار آموزشهای کاربردی در کشور شناخته میشود.
این دانشگاه با برخورداری از اساتید با تجربه و مراوده مستمر با صنعت، و نیز در اختیار داشتن مجهزترین و کاملترین مجموعه سختافزاری و نرمافزاری و امکانات آموزشی و رفاهی مطلوب، همواره در كنار صنایع عظیم آب، برق و انرژی نفت گاز و دیگر صنایع مرتبط كشور و برونمرزی بوده است و تلاش و همت خود را بر ارتقا کیفیت و ثمربخشی آموزشها، استفاده از شیوههای نوین در آموزش همچون آموزش از راه دور و تعریف و برنامهریزی دورهها براساس انتظارات صنعت استوار ساخته و با تجدید ساختارها و بازنگری فرآیندهای بکار رفته در آموزشهای تخصصی و استقرار سامانه مدیریت آموزش سامانه مدیریت محتوی سازمانی و براساس وب، خود را برای پاسخگویی به نیازهای آموزشی صنایع آب، برق و انرژی نفت گاز و دیگر صنایع مرتبط و ارائه آموزشهای پویاتر و منسجمتر و با كارامدی بیشتر مهیا میسازد.
از این رو سازمانها، در پی توسعه فرآیند آموزش خود بر اساس ایجاد هماهنگی فراگیر و برقراری ارتباط این اهداف و سیاستهای سازمانی از یکسو و اهداف و کارکردهای آموزشی از سوی دیگر هستند. طراحی، ساخت، نصب، مدیریت و بهرهبرداری و تعمیر و نگهداری تجهیزات صنایع آب وبرق و انرژی نفت گاز و دیگر صنایع مرتبط فرآیندهای صنعتی و شرکتها، نیازمند کسب و ارتقا مستمر اطلاعات و مهارتهای روزآمد و متناسب با پیشرفتهای دانش و فناوری در سطوح مدیریتی، کارشناسی و تکنسینی میباشد و در این راستا آموزشهای عمومی و تخصصی کوتاه مدت تاکنون نقش بسیار موثر و حیاتی را ایفا نموده است.
طرحهای رشد و ارتقا در سطوح تکنسینی و کارشناسی که از سالها قبل در وزارت نیرو به اجرا درآمد، به عنوان الگویی برای آموزش کارکنان، توسط سازمان مدیریت و برنامهریزی (سابق) مورد توجه قرار گرفت و اکنون در بسیاری از دستگا0ها و موسسات، طرح نظام جامع آموزش کارکنان به عنوان یک ساختار زیربنایی در اجرای آموزش حین خدمت كاركنان به اجرا درآمده است. این مرکز با بیش از چهل سال سابقه فعالیتهای آموزشی و تخصصی و به عنوان پرچمدار آموزشهای کاربردی در کشور شناخته میشود.
این دانشگاه با برخورداری از اساتید با تجربه و مراوده مستمر با صنعت، و نیز در اختیار داشتن مجهزترین و کاملترین مجموعه سختافزاری و نرمافزاری و امکانات آموزشی و رفاهی مطلوب، همواره در كنار صنایع عظیم آب، برق و انرژی نفت گاز و دیگر صنایع مرتبط كشور و برونمرزی بوده است و تلاش و همت خود را بر ارتقا کیفیت و ثمربخشی آموزشها، استفاده از شیوههای نوین در آموزش همچون آموزش از راه دور و تعریف و برنامهریزی دورهها براساس انتظارات صنعت استوار ساخته و با تجدید ساختارها و بازنگری فرآیندهای بکار رفته در آموزشهای تخصصی و استقرار سامانه مدیریت آموزش سامانه مدیریت محتوی سازمانی و براساس وب، خود را برای پاسخگویی به نیازهای آموزشی صنایع آب، برق و انرژی نفت گاز و دیگر صنایع مرتبط و ارائه آموزشهای پویاتر و منسجمتر و با كارامدی بیشتر مهیا میسازد.
مركز آموزشهای تخصصی متضمن اجرای موازين موضوعی آموزشی به شرح ذيل میباشد:
- 1- دوره توجیهی بدو خدمت کارکنان: در راستای پایهگذاری ارتباط صحیح نیروی سازمانی با نظام اداری و دستگاهی که کار خود را در آن آغاز میکند برگزار میشود.
- 2- دورههای شغلی نظام جامع آموزش كاركنان:
- الف- دورههای مشترک اداری: در راستای ایجاد و توسعه دانش و توانمندی در شاغلان مشترک اداری و روزآمد کردن اطلاعات و تواناییهای آنان با توجه به تغییرات علمی و فناوری در زمینه شغل مورد تصدی اجرا میگردد.
- ب- دورههای شغلی اختصاصی: به آموزشهایی اطلاق میگردد که توانمندیهای مورد نیاز مشاغل ویژه را به شاغلین انتقال میدهد.
- ج- دورههای بهبود مدیریت: كه در راستای توانمندسازی مدیران و كاركنان در زمینههای بهبود وظایف مدیریتی آنان ارائه میگردد و شامل دورههای مدیریت استراتژیک، میانی و طرح ارتقا مدیران (سطوح كارشناسی، سرپرستی و عملیاتی) میباشد.
همانگونه كه بیان شد آموزش در دورههای كوتاهمدت از مناسبترین روشهای ظرفیتسازی نیروی انسانی میباشد. این روش بدین لحاظ حائز اهمیت است كه در ماهیت برنامهها، مطالب و محتوای درسی كارآموزان ویژگیهای زیر مشاهده میشود:
- 1- ملاک و معیار برای انتخاب مواد و موضوعات دورههای آموزشی كوتاهمدت (اعم از دروس عملی و نظری)، ایجاد مهارتها برای جوابگویی به نیازهای متنوع مشاغل و روشهای جدید و نوین كار و آماده ساختن افراد برای احراز شغلی مفید و انجام كار مناسب و درخور شخصیت والای انسان، میباشد.
- 2- محتوای برنامههای آموزشی، سازگاری انسانها در برابر مسائل علمی و شایستگی آنان برای ایفای نقش سازمانی پویاتر، تضمین مینماید.
- 3- ایجاد مهارتهای تخصصی از طریق شركت در دورههای تخصصی كوتاهمدت در زمره اهداف این دورهها میباشد.
- 4- برنامههای آموزشی دورههای كوتاهمدت در دو جهت یادگیری مهارتهای علمی و فنی و تغییر رفتار سازمانی طراحی و اجرا میشود و یادگیری را در جهت تغییر رفتار مطلوب سازمانی، سازماندهی مینماید.
- 5- هرچند كه در دورههای آموزشی، آموزش مهارتها به افراد برای انجام كارهای محوله اهمیت دارد، لیكن در دورههای مزبور نكاتی منظور میشود تا كارآموزان با فراگیری آنها ضوابط و معیارهای سازمانی را رعایت نموده و تاثیر فعالیتهای آنان در جهت اهداف سازمان افزون گردد.
- 6- محتوای عمومی دورهها، نه تنها كارآموزان را با یافتهای جدید علمی آشنا مینماید، بلكه آنان را قادر میسازد تا خلاقیت و ابتكار تازهای پدید آورند.