مجموعه سه جلدی با عنوان «اعضای هیأت علمی و رشته های تحصیلی»، «نمای کارکنان غیر هیأت علمی» و «نمای پرسنل شرکتی -اداری» توسط مدیریت منابع انسانی و پشتیبانی دانشگاه شهید بهشتی منتشر شد.
دکتر اسماعیل جعفری، مدیر منابع انسانی و پشتیبانی دانشگاه شهید بهشتی با اعلام خبر فوق افزود: در شش ماه گذشته این مدیریت در راستای شناخت و تحلیل وضعیت کنونی منابع انسانی دانشگاه که بحق این مهم پیش نیاز هر برنامه ریزی جهت توسعه سرمایه های انسانی دانشگاه بزرگ شهید بهشتی است، مبادرت به احصاء اطلاعات تک تک همکاران محترم هیأت علمی و غیر هیأت علمی نموده است که حاصل آن چاپ سه مجموعه ارزشمند با عنوانهای " اعضای هیأت علمی و رشتههای تحصیلی دانشگاه شهید بهشتی"، " نمای کارکنان غیر هیات علمی دانشگاه شهید بهشتی" و " نمای پرسنل شرکتی – اداری " شده است. امید است با راهنمایی و اخذ نظرات ارزشمند همکاران محترم دانشگاهی، شاهد ارتقای خدمات در کلیه سطوح به همکاران گرامی باشیم.
مدیر منابع انسانی و پشتیبانی در ادامه با تشریح ساختار، وظایف و عملکرد این مدیریت تصریح کرد: اداره امور کارکنان؛ اداره امور هیأت علمی؛ اداره رفاه و تعاون؛ امور مربوط به بازنشستگی؛ اداره تدارکات؛ اداره امور انبارها و امور مربوط به نقلیه دانشگاه در ذیل مدیریت منابع انسانی و پشتیبانی دانشگاه وظیفه خدمت رسانی به همکاران محترم دانشگاهی را بر عهده دارند.
ایشان افزود: از ابتدای اسفندماه سال گذشته مدیریت منابع انسانی شرح وظایف مصوب هیأت امنای دانشگاه را به تفکیک واحدها و مشاغل ابلاغ و ارسال نمود و سپس با هماهنگی با معاونت پشتیبانی، مالی و مدیریت منابع دانشگاه مبادرت به احصاء و تدوین وضعیت موجود و مطلوب نیروی انسانی دانشگاه اعم از هیأت علمی و غیر هیأت علمی و سنجش نسبت شرایط موجود با استانداردهای وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و همچنین شاخصهای بین المللی نمود که حاصل آن نمایان شدن وضعیت کلی منابع انسانی دانشگاه در یک نگاه و همچنین وضعیت موجود به تفکیک هر واحد اعم از واحدهای (صف و ستاد) است که نهایتأ راهکارهایی جهت تناسب منابع انسانی دانشگاه با استانداردها پیشنهاد شد.
مدیر منابع انسانی و پشتیبانی، با تشریح فرایندارزیابی کارکنان گفت: در گام بعد با توجه به ضرورت ارتقای موضوع ارزیابی عملکرد کارکنان محترم و عینی سازی شاخصهای مرتبط با آن، نشست هایی با معاون محترم پشتیبانی، مالی و مدیریت منابع برگزار و مقرر شد با همکاری مدیریت نظارت، ارزیابی و تضمین کیفیت، موضوع ارزیابی ارباب رجوع به وسیله تابلوهای نصب شده مرسوم به (کیو آرکد) صورت پذیرد که در حال حاضر بیش از 90% تابلوهای تهیه شده در واحدهای مختلف دانشگاه نصب شده است. همچنین در راستای کارسنجی کارشناسان محترم، فرم ارزیابی مجزایی با در نظر گرفتن 30% از امتیاز ارزیابی از سوی مدیریت منابع انسانی و پشتیبانی بر اساس شاخص های مندرج در آیین نامه استخدامی اعضای غیر هیأت علمی، تدوین و برای دوره ارزیابی سال 1400 مورد بهره برداری قرار گرفت که این مهم نتایج متناسبی به همراه داشت. ضمنآ با توجه تصویب دستورالعمل انتخاب کارمند شایسته تقدیر از سوی هیأت رئیسه محترم دانشگاه و تحلیل نتایج فرم های ارزیابی عملکرد کارکنان، انتخاب و تأیید کارکنان محترم شایسته تقدیر از سوی معاونان، روسأ و مدیران محترم در حال انجام است و انشاالله طبق اعلام قبلی در مراسمی از این عزیزان تقدیر به عمل خواهد آمد.
دکتر جعفری با اشاره به اقدامات صورت گرفته در حوزه اداره کارکنان اظهار داشت: مدیریت منابع انسانی و پشتیبانی در راستای ارتقای بهره وری همکاران غیر هیأت علمی با همکاری مرکز آموزشهای تخصصی دانشگاه مبادرت به برگزاری دورههای آموزش ضمن خدمت نموده است که در همین راستا ماهانه به صورت متوسط چهار دوره که دو دوره به صورت حضوری و دو دوره به صورت مجازی، از ابتدای سال 1401 تاکنون برگزار نموده است و با توجه به تحلیل نتایج فرم های ارزیابی عملکرد کارکنان و دیگر شاخص های مرتبط، نیازسنجی مناسب دوره ها، جهت بهرهمندی حداکثری همکاران گرامی در دستور کار این مدیریت قرار گرفته است.
ایشان افزود: از سوی اداره رفاه و تعاون، پس از فروکش کردن پاندومی کرونا، شرایط اسکان و بهرهمندی از خدمات تفرجگاهی برای کلیه همکاران دانشگاهی در شهر فریدون کنار و اقامتگاههای پردیس زیراب و اقامتگاهی در شهر بابلسر و همچنین فعال نمودن مرکز فرهنگی زیارتی دانشگاه در مشهد مقدس فراهم شد که در شش ماه گذشته جمعا بیش از 365 خانوار اعضای محترم غیر هیأت علمی از این خدمات بهره مند شده اند.
مدیر منابع انسانی و پشتیبانی با برشمردن اقدامات صورت گرفته برای بهبود عملکرد مهدکودک دانشگاه گفت: موضوع واگذاری مهدکودک دانشگاه به افراد واجد صلاحیت به صورت مشورتی با ذی نفعان مطرح شد و طی جلسات مستمر و در نظر گرفتن نظرات همکاران گرامی، انعقاد قرارداد با مجموعه مهد دامون صورت پذیرفت که این موضوع مورد اقبال اکثریت همکاران گرامی قرار گرفت. در حال حاضر مجموعه فوق با تعداد بیش 80 نفر از فرزندان در حال خدمت رسانی است و به گفته طرف قرارداد، با توجه به اقبال همکاران ظرفیت ثبت نام مهد کودک تکمیل شده است.
ایشان همچنین به موضوع ارتقای خدمات بیمه تکمیلی (درمان) همکاران اشاره کرد و تصریح کرد: این مدیریت با بررسی 19 شرکت بیمه گذار و با در نظر گرفتن ارتقای همه جانبه خدمات، با برگزاری مناقصه محدود، با «شرکت بیمه تجارت نو» قرارداد منعقد نمود و برای اولین بار در دانشگاه شرایطی فراهم آمد تا همکاران محترم بازنشسته و همچنین پرسنل محترم شرکتهای طرف قرارداد دانشگاه هم با پرداخت حق بیمه کامل امکان بهرهمندی از خدمات بیمه تکمیلی را داشته باشند؛ پیشتر گزارش مفصلی از اقدامات انجام شده در این خصوص به کارتابل اداری کلیه همکاران دانشگاهی ارسال شده است.
دکتر جعفری در پایان از راهاندازی سامانه تدارکات الکترونیک دانشگاه خبر داد و گفت: با توجه به تأکید معاون محترم پشتیبانی، مالی و مدیریت منابع، موضوع راهاندازی سامانه تدارکات الکترونیک دولت از سوی همکاران پشتیبانی و اداره تدارکات، پیگیری و از نیمه اول شهریورماه جاری این سامانه راهاندازی و با هدف ارتقای شفافیت در خرید اقلام مورد نیاز دانشگاه به بهرهبرداری رسید؛ امید است با توجه به تغییر رویکرد در اداره امور انبارها در خصوص توزیع اقلام مصرفی؛ تسهیل، تسریع و شفافیت توزیع اقلام در واحدهای مختلف دانشگاه را شاهد باشیم. همچنین با توجه به کارشناسی های به عمل آمده، مقدمات هوشمندسازی امور مربوط به واحد نقلیه دانشگاه در حال انجام است و انشاالله این موضوع تا پایان ماه جاری با رویکرد بهینه سازی خدمات جاری به بهره برداری خواهد رسید.