هستههای پژوهشی
هسته مطالعات گروه زبان انگلیسی:
اهداف:
- 1- مطالعه بهمنظور بهبود کیفیت آموزش دروس ترجمه ادبی
- 2- تشویق دانشجویان به ترجمه آثار ادبی از زبان مادری به زبان بیگانه و بالعکس
- 3- امکان مبادله فرهنگی از طریق معرفی و ترجمه آثار ادبی و فرهنگی
ضرورت:
- الف- کیفیت نازل به آثار داستانی و نمایشی غرب به فارسی ترجمه شده است و نیازمند بررسی دقیق میباشد
- ب- نیاز دنیا به معرفی و ترجمه آثار زبان فارسی به زبان انگلیسی
هسته انسانشناسی فرهنگی ایران:
معرفی هسته:
هسته انسانشناسی فرهنگی ایران برای انجام پژوهش با استفاده از روشهای ویژه این رشته شكل میگیرد. اگر آموزش در رشتههای علوم اجتماعی با انجام پژوهش در همان محیط باشد یعنی بخش تحقیق در جوار بخش آموزش فعال باشد، آنگاه محیطی علمی بهوجود میآید كه موجبات مراودات منظم هیاتعلمی و دانشجویان میگردد. از آنجا كه فرهنگ ایران پشتوانه تاریخی مكتوب و مستندی دارد دانش این فرهنگ نیاز به شناخت تاریخ دارد و بدون آن یافتههای فرهنگی از عمق زمانی و پیچیدگیهای انباشت تجربه بشر ایرانی برخوردار نخواهد بود. زبان یكی از ابتداییترین مطالبی است كه یك محقق انسانشناس با آن مواجه است. آشنایی و شناخت زبان دیگری ابتدای تحقیق فرهنگی است و گردآوریهای زبانشناختی موجبات این را فراهم میكند كه اطلس فرهنگی مردم بخشهای مختلف جهان شكل گیرد.
اقوام ايرانی:
اولين موضوع تحقيق هسته انسانشناسی فرهنگی ایران اقوام ايرانی است. اين برنامه به شرح زير است:
سال اول: شناخت اقوام ايرانی و کار با منابع موجود:
سال اول: شناخت اقوام ايرانی و کار با منابع موجود:
- • انسانشناسی فرهنگی
- • بر مبنای تاريخ
- • بر مبنای زبان
سال اول: به گردآوری متون و فیشبرداری خواهیم گذراند.
با استفاده از منابع زبانشناختی، تاریخی و با استفاده از منابع فرهنگی (عمدتاً منابع فرهنگ مادی) و اطلسهای موجود کوشش در جهت یافتن مراکز و مرزهای فرهنگی مختلف در دورههای تاریخی متفاوت خواهیم کرد.
سال دوم: مطالعه در تفاوتهای بین اقوام مختلف و تهیه اطلس اقوام ایران
توجه به فرقهها، بخشی اساسی از تحقیق اقوام است، انسانشناسی در طی تاریخ خود همیشه به فرقهها و شباهتها پرداخته است. گردآوری سال اول ما را یاری خواهد کرد تا برای هر دوره تاریخی بتوانیم بر مبنای منابع زبانی و فرهنگی یک اطلس پیشنهاد کنیم. در مرحله نهایی این بخش از یک جغرافیدان برای مدت اندک همکاری خواهیم خواست.
سال سوم: نظریهپردازی در زمینه مطالب مطرح شده و مباحث نظری
مباحث نظری مربوط به اقوام در رشتههای مختلف مطرح هستند مثلاً در انسانشناسی سیاسی و اقتصادی و مباحث مربوط به جهانی شدن. در این سال هر یک از سه عضو اصلی هسته انسانشناسی فرهنگی با در نظر گرفتن نظریات خود و چند کنفرانس علمی تخصصی مجلدی در خصوص موضوع مورد نظرشان ارایه خواهند داد و در زمینههای مختلف از جمله: حیطه تصمیمگیری در درک و حل مسایل و بحث قدرت و بیقدرتی، مسئله سرمایهگذاری در مكانهای مختلف و منابع زیرزمینی و مسایل حقوق شهروندان و اقوام و قوانین بینالمللی قانون اساسی و عرف منطقهای كه هریک روشهایی برای زیستن مسالمتآمیز پیشنهاد نمودهاند بررسیهایی خواهد شد.
با استفاده از منابع زبانشناختی، تاریخی و با استفاده از منابع فرهنگی (عمدتاً منابع فرهنگ مادی) و اطلسهای موجود کوشش در جهت یافتن مراکز و مرزهای فرهنگی مختلف در دورههای تاریخی متفاوت خواهیم کرد.
سال دوم: مطالعه در تفاوتهای بین اقوام مختلف و تهیه اطلس اقوام ایران
توجه به فرقهها، بخشی اساسی از تحقیق اقوام است، انسانشناسی در طی تاریخ خود همیشه به فرقهها و شباهتها پرداخته است. گردآوری سال اول ما را یاری خواهد کرد تا برای هر دوره تاریخی بتوانیم بر مبنای منابع زبانی و فرهنگی یک اطلس پیشنهاد کنیم. در مرحله نهایی این بخش از یک جغرافیدان برای مدت اندک همکاری خواهیم خواست.
سال سوم: نظریهپردازی در زمینه مطالب مطرح شده و مباحث نظری
مباحث نظری مربوط به اقوام در رشتههای مختلف مطرح هستند مثلاً در انسانشناسی سیاسی و اقتصادی و مباحث مربوط به جهانی شدن. در این سال هر یک از سه عضو اصلی هسته انسانشناسی فرهنگی با در نظر گرفتن نظریات خود و چند کنفرانس علمی تخصصی مجلدی در خصوص موضوع مورد نظرشان ارایه خواهند داد و در زمینههای مختلف از جمله: حیطه تصمیمگیری در درک و حل مسایل و بحث قدرت و بیقدرتی، مسئله سرمایهگذاری در مكانهای مختلف و منابع زیرزمینی و مسایل حقوق شهروندان و اقوام و قوانین بینالمللی قانون اساسی و عرف منطقهای كه هریک روشهایی برای زیستن مسالمتآمیز پیشنهاد نمودهاند بررسیهایی خواهد شد.
اهداف آتی هسته:
- • طی سه سال به صورت منظم از صاحبنظران مبحث اقوام برای سخنرانیهای کوتاه دعوت بهعمل خواهد آمد تا دانشجویانی که در این طرح فعال شدهاند با موضوعهای مختلف آشنایی همهجانبه یابند
- • تشکیل گروههای کاری دانشجویی به محض تصویب هسته انسانشناسی فرهنگی از گروههای آموزشی مختلف شکل خواهند گرفت و با تقسیم کار مشغول خواهند شد