صفحه اصلی
حسن حنفی و پرسش نهضت عربی اسلامی
  • 63433 بازدید

حسن حنفی و پرسش نهضت عربی اسلامی

سخنران: استاد محترم دکتر هادی بیگی

دکتر بیگی با مختصری از معرفی حسن حنفی متفکر نواندیش معاصر مصری ، به بیان دید گاهها و پاسخ ایشان به این سوال اساسی که" لماذا تقدم الغرب و تاخر المسلمون؟ "  چرا مسلمانان با این پیشینه عظیم تمدن اسلامی از غرب در تکنولوژی و پیشرفت عقب مانده اند؟ پرداختند همینطور درباره آثار مکتوب و نقد غربگرایی و تبعیت بی چون و چرا از غرب و غرب ستیزی و در عین حال تاثیر پذیری او از هوسرل و هگل توضیحاتی ارائه فرمودند.  ایشان در ادامه به توضیح و تبیین سه بعد مهم در پروژه فکری وی پرداختند که عبارتند از: بازسازی میراث اسلامی، غرب شناسی وبازشناسی مسائل مربوط به واقعیت جوامع اسلامی معاصر. بنای فکری حنفی   بر اساس منطق گفت و گو است. او معتقد است که با نسبیت گرایی در فهم اسلام می توانیم با غرب گفتگو داشته باشیم.

حنفی معتقد است که اسلام می تواند موافقت با سکولاریزم داشته باشد. سکولاریزم در لغت نسبت نزدیکی با مفهوم زمان و نو شدن دارد.  .وی احکام فقهی را به روز نمی داند ،دین را تاریخی میداند و مهمترین اثر وی ؛من العقیدة الی الثوره، بازخوانی میراث نظری و عملی در حوزه اصول دین و مباحث اعتقادی است.

 ارکان فکری وی بدین شرح است : ۱-  انعطاف نظری مبتنی بر نوعی نسبی گرایی که لازمه گفتگوی اسلام و غرب است  ۲- فایده گرایی ۳- جدایی از میراث و جدا کردن میراث از اسلام ۴- تاریخی نگری و تمدن گرایی ۵ انسان گرایی سکولار۶- تفسیر سکولار از دین.

انجمن علمی حکمت و کلام  اسفند ۱۴۰۰

افزودن نظرات