صفحه اصلی
نشست خبری جشنواره ملی شعر نیکوکاری برگزار شد.
  • 20296 بازدید

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری شبستان، دکتر سید مهدی طباطبایی امروز سه شنبه 24 خرداد در نشست خبری اختتامیه نخستین جشنواره ملی شعر نیکوکاری که در سالن طاهره صفارزاده در حوزه هنری برگزار شد، گفت: وقتی تاریخ ادب فارسی را ورق می زنیم، می بینیم فرهنگ نیکوکاری از ابتدای شکل گیری ایران زمین وجود داشته است. وقتی تعالیم ملی به تعالیم دینی گره می خورد، جریان نیکوکاری چشمگیرتر می شود و این مسئله را در تمام مقوله های ادب فارسی شاهد هستیم.

مدیر امور فرهنگی و اجتماعی دانشگاه شهید بهشتی با بیان اینکه نیکوکاری در ادبیات علمی، غنایی، عرفانی و حتی حماسی وجود دارد، عنوان کرد: وقتی با پیشنهاد مرکز نیکوکاری خیر ماندگار برای برگزاری جشنواره شعر نیکوکاری مواجه شدیم به عنوان یک نهاد دانشگاهی تصمیم گرفتیم در این جشنواره مشارکت داشته باشیم. جشنواره ملی شعر نیکوکاری افزون بر اینکه می خواست عموم مردم را پوشش دهد به عرصه شاعران نیز ورود پیدا کرد و شاعران بسیاری را از سراسر کشور با خود همراه کرد. علاوه بر جشنواره ملی شعر نیکوکاری توجه جامعه نخبگان را نیز به مقوله نیکوکاری بیشتر کرد.

وی با بیان اینکه امامان و پیامبران ما تاکید بسیاری بر مسئله نیکوکاری داشتند، تصریح کرد: دانشگاه شهید بهشتی تصمیم گرفت برای برگزاری جشنواره ملی شعر نیکوکاری با مرکز نیکوکاری خیر ماندگار همراه شود. خوشبختانه در نخستین دوره این جشنواره مشارکت شاعران از 23 استان را داشتیم. این گستره جغرافیایی برای ما حائز اهمیت است.

این استاد دانشگاه شهید بهشتی با اشاره به کیفیت اشعار جشنواره شعر نیکوکاری خاطرنشان کرد: اشعار برگزیده نخستین جشنواره شعر ملی نیکوکاری در سطح بالایی هستند، اگر این اشعار چاپ شوند اساتید ادبیات بر این ادعای بنده صحه خواهند گذاشت. جشنواره ملی شعر نیکوکاری فرهنگ نیکوکاری را از قید مرکز، نهاد و موسسه بیرون آورده است. در حقیقت نیکوکاری مقوله ملی و مذهبی است و همه باید برای گسترش چنین امری کمک کنند.

دکتر طباطبایی اظهار داشت: در تمام بخش ها در نخستین جشنواره شعر ملی نیکوکاری شرکت کنندگان خانم بیشتر از شرکت کنندگان آقا بودند. برخی از شاعران در این جشنواره به مظاهر فقر در جامعه پرداخته بودند. نکته ظریف این بود که شاعران انتقاد کرده بودند که گروهی از شاعران فقط به مسئله عشق می پردازند و به مسایل اجتماعی و سیاسی نمی پردازند و مسایلی همچون وقف، اهدای عضو و تاسی به ائمه اطهار (ع) مفاهیمی بود که در اشعار جشنواره شعر نیکوکاری مشاهده کردیم. مسئله قابل توجه دیگر این بود که در اشعار این جشنواره استناد به آیات و احادیث چشمگیر بود.

گفتنی است، اختتامیه نخستین جشنواره ملی شعر نیکوکاری با معرفی برگزیدگان دوشنبه 30 خرداد ساعت 18 در سالن سوره در حوزه هنری برگزار خواهد شد.

افزودن نظرات