طرح توانش (ارتقای توان اشتغالپذیری دانشجویان کارشناسی پیوسته)
معرفی:
طرح توانش دانشگاه شهید بهشتی در راستای ایفای نقش و مسئولیت اجتماعی دانشگاه و فراهم آوردن شرایط و فرصتهای یادگیری اثربخش و ارتقای سطح دانشی، نگرشی و مهارتهای ضروری کسب و کار دانشجویان مقطع کارشناسی و همسو با آییننامه «ارتقای توان اشتغالپذیری دانشجویان کارشناسی پیوسته» وزارت متبوع از سوی مدیریت توسعه آموزشهای آزاد دانشگاه بهعنوان مجموعههایی از دروس هماهنگ و منسجم و در قالب یادگیریهای «فرا برنامهای» تدوین و با همکاری مرکز آموزشهای تخصصی دانشگاه اجرا میگردد.
اهداف طرح توانش:
- 1- توسعه، تقویت و تکمیل برنامههای درسی و آموزشی دانشگاه
- 2- برنامهریزی و اجرای آموزشهای «فرابرنامهای» متناسب با مشاغل مورد نیاز بازار کار کشور
- 3- توسعه و ارائه الگویی آزموده شده، عملی و کارآمد برای «مهارتافزایی و توانمندسازی دانشجویان»
- 4- افزایش اعتماد به نفس دانشجویان و دانشآموختگان برای ارائه خلاقیتها و کارآفرینی و ورود به بازار اشتغال کشور
- 5- تسهیل و تقویت ارتباط اثربخش میان دانشگاه، صنعت و جامعه
مزایای طرح توانش:
شرکت در این طرح علاوه بر مزیتهای مذکور در اهداف، شامل موارد زیر نیز میباشد:
- • شنایی با فرصت های جدید کسبوکار و کارآفرینان موفق،
- • آشنایی با دانشجویان، کارآفرینان و تشکیل شبکههای اجتماعی کسبوکار
- • کسب ایدههای نو و خلاقانه در حوزه کسبوکار
- • مشارکت در طرح استعدادسنجی دانشجویان و دریافت نیمرخ استعداد شغلی
- • شناخت شرایط، پیشنیازها و الزامات حقوقی و قانونی در کسبوکار
- • دریافت گواهینامه پایان دوره طرح توانش دانشگاه شهید بهشتی
برنامه درسی:
طرح توانش شامل 21 عنوان درس و مجموعاً 220 ساعت آموزش است که در سه سطح شایستگیهای کلیدی، مهارتهای پایه و مهارتهای کسبوکار ارائه می گردد.
مجموع دروس این طرح از نیمسال سوم تحصیل دانشجویان کارشناسی آغاز و تا نیمسال هشتم ادامه خواهد داشت.
روش اجرا:
دروس طرح توانش در سامانه یادگیری مرکز آموزشهای تخصصی دانشگاه به روش برخط (online) برگزار میگردد. طراحی این دروس با تکیه و تاکید همزمان بر اصول طراحی برنامه های آموزشی «فرابرنامهای» و اصول و تکنیکهای یادگیری الکترونیکی در فضای مجازی بهرهگیری شده است. تدوین محتوی و ارائه دروس این طرح با استناد بر اصول به روز بودن، کاربردی بودن، تعاملی بودن و مشارکت فراگیران، هماهنگی و انسجام، تکالیف و تمرینهای عملی، آزمونهای میاندوره و پایاندوره، بازخورد و بهبود مستمر، انجام شده است.
اعضای هیاتعلمی:
تحقق اهداف طرح توانش مستلزم همکاری و مشارکت اعضای هیاتعلمی و مدرسانی است که علاوه بر داشتن بالاترین سطح دانش و تخصص، تجربیات عملی و کاربردی در حوزههای دروس مورد تدریس برخوردار بوده و آشنایی و تسلط کامل بر چگونگی و ویژگیهای متمایز آموزشهای کاربردی و فرا برنامهای داشته باشند. بر همین اساس در انتخاب اعضای هیاتعلمی و مدرسان دروس این طرح تلاش شده است شایستگیها و ویژگیهای مذکور به طور جدی رعایت گردد.