صفحه اصلی
گزارش دوازدهمین نشست سراسری هم‌اندیشی معاونان و مدیران بین‌الملل دانشگاه‌ ها
  • 18138 بازدید

«دوازدهمین نشست سراسری هم‌اندیشی معاونان و مدیران بین‌الملل دانشگاه‌‌ها، مراکز آموزش عالی، موسسات پژوهشی و پارک‌های علم و فناوری کشور»، یکشنبه چهارم مهر ماه 1400 با حضور وزیر علوم، رئیس دانشگاه شهید بهشتی و تعدادی از روسای دانشگاه‌های کشور با عنوان «دیپلماسی علمی در سال ۱۴۰۱-۱۴۰۰؛ با تاکید بر افق‌های جدید؛ حرکت‌های نو» به‌صورت مجازی برگزار شد.

دکتر نصیری قیداری، رئیس دانشگاه شهید بهشتی در این نشست به بررسی و تدوین سیاست‌ها و محور‌های دیپلماسی علمی، افق‌های جدید و حرکت‌های نو پرداخت. وی با اشاره به تحولات به وجود آمده در عرصه بین‌‌المللی و محدودیت‌های اعمال شده از سوی آمریکا و غرب علیه کشور و همچنین پاندمی ویروس کرونا، بر لزوم تغییر رویکرد در دستیابی به جایگاه شایسته دانشگاه ‌ها در سطح بین‌المللی تاکید کرد.

رئیس دانشگاه، در بخش دیگری از سخنان خود بیان داشت: دانشگاه شهید بهشتی به منظور انطباق هر چه بیشتر با شرایط موجود، بازنگری جدی و عمیقی در تدوین برنامه‌های راهبردی و سند چشم‌انداز خود انجام داده و به عنوان مرجع ملی همکاری‌های علمی بین‌المللی با کشورهای روسیه و قزاقستان، اقدامات موثری در جهت ارتقای دیپلماسی علمی به انجام رسانده است. همچنین این دانشگاه به عنوان با سابقه‌ترین دانشگاه کشور در همکاری با کشور چین، تعمیق روابط علمی-پژوهشی با مراکز علمی آن کشور را در دستور کار قرار داده است.

 

در ادامه دکتر نصیری، اهداف راهبردی دانشگاه در حوزه همکاری‌های دو و چندجانبه با کشورهای هدف را در هفت گروه شامل حضور موثر در اتحادیه‌ها و سازمان­‌های علمی تخصصی بین‌المللی به منظور ارتقای رویت‌پذیری در «شبکه بین‌المللی دانایی»؛ گسترش و تعمیق همکاری‌های علمی، پژوهشی و فناورانه با مراکز علمی کشورهای روسیه و قزاقستان به عنوان مرجع ملی همکاری‌های علمی بین‌المللی؛ افزایش کمی و کیفی تفاهم‌نامه‌های همکاری با دانشگاه‌ها و مراکز معتبر علمی خارجی؛ افزایش تعداد مقالات مشترک اعضای هیأت علمی دانشگاه با اعضای هیأت علمی دانشگاه‌های خارجی؛ افزایش تعداد دوره‌های آموزشی مشترک برگزار شده با دانشگاه­‌ها و مراکز تخصصی خارجی؛ گسترش تبادل استاد و دانشجو و همچنین جذب هر چه بیشتر دانشجویان خارجی دسته بندی نمود.​

افزودن نظرات