صفحه اصلی
برگزاری سی‌امین اجـلاس روسـای دانشگاه‌هـای بزرگ کشور
  • 8725 بازدید

 سی‌امین اجـلاس روسـای دانشگاه‌هـای بزرگ کشور با حضور دکتر نظرپور معاون اداری، مالی و مدیریت منابع وزارت علوم، دکتر حاجی بابایی رئیس کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس، دکتر منادی رئیس کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس و دکتر خدابخشی نماینده مردم الیگودرز درمجلس شورای اسلامی به میزبانـی دانشـگاه شهید بهشتـی، پنجشنبه 4 دی 1399 برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه، در این جلسه درخصوص بودجه سال 1400 دانشگاه‌های بزرگ کشور و کسری بودجه سال جاری، تشکیل کارگروه‌های سیاستگـذاری علم و فناوری در برنامه هفتم توسعه و موضوع مدیریت استانی آموزش عالی و دانشگاه‌های معین و همچنین امور جاری دانشگاه‌ها بحث و تبادل نظر شد.

دکتر نصیری رئیس دانشگاه شهید بهشتی در سخنانی ضمن خیر مقدم به روسای دانشگاه‌های بزرگ کشور، یاد و خاطره سردار شهید سلیمانی و شهدای راه علم و دانش را گرامی‌داشت. رئیس دانشگاه از تدابیر و اقدامات دولتمردان برای اداره کشور در شرایط سخت تحریم تقدیر نمود و گفت: هرچند نقدهای منصفانه و علمی به بودجه دانشگاه‌ها و مراکز آموزشی عالی در سال 1400 داریم اما قدردان تلاش‌های دولتمردان برای اداره کشور در دوره جنگ اقتصادی و تنگناهای اقتصادی حاصل از تحریم‌های ظالمانه هستیم.

SBU_8438.jpg

رئیس دانشگاه شهید بهشتی، با اشاره به تاکید مقام معظم رهبری بر پژوهش و فناوری گفت: در سیاستهای ابلاغی مقام معظم رهبری همواره بر پژوهش و فناوری تاکید شده است؛ در بیانیه گام دوم انقلاب، علم و پژوهش نخستین محور و دومین مبحث در ماموریت‌هاست. چگونه است که وقتی بالاترین مقام کشور پرچم‌دار علم و پژوهش است به این حوزه مهم و استراتژیک در برنامه‌های توسعه به صورت مطلوب پرداخته نمی‌شود و به تبع آن  بودجۀ متناسب با جایگاه علم و پژوهش، به این حوزه اختصاص نمی یابد؟ شاهد هستیم مواردی هم که در برنامه‌ها گنجانده شده در عمل محقق نمی شود؛ به عنوان مثال در برنامه ششم توسعه تاکید شده است که دانشگاه‌ها از منابع بانکی و امثالهم، تسهیلات فاینانس تا سقف یک میلیارد دلار برای تجهیز آزمایشگاه‌ها برخوردار شوند، از سال 1396 هرسال این مورد به عنوان تبصره 3 الف ماده واحده بودجه تکرار شده است اما تاکنون هیچ دانشگاهی نتوانسته است از این امکان بهره‌مند شود.

وی افزود: ما در دانشگاه شهید بهشتی اخیرا توانستیم با استناد به تبصره فوق تا مصوبه شورای عالی اقتصادی پیش برویم و دو طرح از چهار طرح پیشنهادی دانشگاه شهید بهشتی با اعتبار10 میلیون دلار در این شورا تصویب شده است اما تاکنون اقدامی برای عملیاتی نمودن این طرح‌ها صورت نگرفته و مصوبه در سازمان برنامه و بودجه مانده است. این بی‌مهری‌ها به حوزه علم و پژوهش موجب می‌شود علی رغم تلاش دانشگاهیان در حرکت به سوی اهداف و پیشبرد علم و فناوری در کشور، با چالش‌ها و موانع بزرگی مواجه شویم.

دکتر نصیری در ادامه بحث معیشت اعضای هیات علمی را موضوع مهم و حساسی دانست و گفت: اساتید جوان و نیروی انسانی نخبه، مهم‌ترین سرمایه‌های کشور هستند و مسئوولان دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی نگران این سرمایه‌های ارزشمند هستند؛ برای افزایش سطح درآمد و بهبود کیفیت معیشت استادان، پیشنهاد همسان‌سازی حقوق اعضاء هیات علمی وزارت علوم با وزارت بهداشت در کمیسیون‌های آموزش و تحقیقات و برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی ثبت شده است که امیدوارم با توجه به اهمیت موضوع، قوانین مربوطه تصویب شود.

SBU_8615.jpg

دکتر نیلی رئیس دانشگاه تهران و رئیس اجلاس روسای دانشگاه‌های بزرگ، بودجه دانشگاه‌ها در سال 1400، را مهم‌ترین بحث سی‌امین اجلاس روسای دانشگاه‌های بزرگ کشور دانست و گفت: باید تحلیل واقع بینانه از بودجه دانشگاه‌ها داشته باشیم و با همفکری، راهکارهای ابتکاری برای افزایش بودجه دانشگاه‌ها ارائه دهیم؛ تنوع بخشی به منابع مالی دانشگاه ها به پشتوانه ظرفیت‌های متعدد موجود در کشور، می‌تواند در جبران کسری بودجه دانشگاه‌ها مثمرثمر واقع شود.

رئیس دانشگاه تهران، هزینه تغذیه و اسکان دانشجویان را بزرگترین دغدغه دانشگاه‌ها عنوان کرد و گفت: اگر دولت بتواند به روش‌های مختلف مانند ارائه تسهیلات مالی، هزینه اسکان و تغذیه دانشجویان را تامین نماید بار بزرگی از دوش دانشگاه برداشته می‌شود.

دکتر نظرپور معاون اداری، مالی و مدیریت منابع وزارت علوم، گزارشی از وضعیت اعتبارات حوزه آموزش عالی در لایحه بودجه سال 1400 و تبصره‌های پیشنهادی برای درج در لایحه بودجه ارائه داد.

 

 

در سی‌امین اجـلاس روسای دانشگاه‌های بزرگ کشور، روسای دانشگاه‌های صنعتی شریف، تربیت مدرس، علامه طباطبایی، خواجه نصیر طوسی، علم و صنعت، اصفهان، امیرکبیر، تبریز، فردوسی مشهد، شیراز و صنعتی اصفهان حضور داشتند.

SBU_8635.jpg SBU_8479.jpg
SBU_8452.jpg
SBU_8691.jpg