صفحه اصلی
صد و هشتاد و پنجمین جلسه شورای دانشگاه شهید بهشتی
  • 8537 بازدید

یکصد و هشتاد و پنجمین جلسۀ شورای دانشگاه شهید بهشتی، چهارشنبه 5 آذر 1399 به ریاست دکتر سعداله نصیری قیداری رئیس دانشگاه برگزار شد.

دکتر رسولی، مشاور رئیس و مدیر حوزۀ ریاست و روابط عمومی، در سخنانی هفته بسیج و ولادت با سعادت امام حسن عسکری (ع) را تبریک گفت و با اشاره به برگزاری یک‌صد و هشتاد و پنجمین جلسه شورای دانشگاه به صورت مجازی، از همکاران آموزش الکترونیکی برای پشتیبانی فنی برگزاری جلسه شورا قدردانی کرد.


اهـم رویدادها، برنامه‌ها و فعالیت‌های دانشگاه طـی یک ماه اخیر

دکتر نصیری قیداری، رئیس دانشگاه شهید بهشتی در سخنانی، روز بسیج را تبریک گفت و به مهم‌ترین برنامه ها و فعالیت‌های دانشگاه طی یک ماه گذشته اشاره کرد و یادآور شد: نشست مجازی معاونان و مدیران بین‌الملل دانشگاه‌ها، مراکز آموزش عالی، پژوهشی و فناوری 6 آبان 1399 برگزار شد. طی گزارشی در این نشست، جایگاه دانشگاه شهید بهشتی، برنامه‌ها و فعالیت‌های دانشگاه در حوزه بین‌الملل تشریح شد. بیست و نهمین اجلاس روسای دانشگاه‌های بزرگ کشور به میزبانی دانشگاه اصفهان و با شرکت 13 دانشگاه بزرگ کشور به صورت مجازی و حضوری، 15 آبان برگزار شد، علم و فناوری در برنامه هفتم توسعه، مهم‌ترین دستور جلسه این اجلاس بود. چگونگی فعالیت دانشگاه در فضای مجازی و نحوه مشارکت وزارت علوم و ارتباطات در این حوزه و تقویت جایگاه وزارت علوم و شورای عالی عتف از دیگر دستورات مورد بحث در این اجلاس بود. همچنین دکتر رحیمی معاون پژوهشی و فناوری وزیر علوم، تحقیقات و فناوری، یکشنبه 18 آبان 1399، با حضور در مرکز تحقیقات پروتئین دانشگاه از دستاوردهای علمی این مرکز بازدید نمود. طی این نشست تصمیمات مهمی گرفته شد.

رئیس دانشگاه در ادامه، با تاکید بر ضرورت تعامل درون سازمانی حوزه‌ها و بخش‌های مختلف دانشگاه گفت: به اتفاق برخی از اعضای هیات رئیسه دانشگاه، چهارشنبه 21 آبان ماه 99 با هدف آشنایی بیشتر با مسائل دانشکده ادبیات و علوم انسانی از این دانشکده بازدید و طی نشستی 3 ساعته در جریان مشکلات آموزشی، پژوهشی و اجرایی این دانشکده قرار گرفتیم، نشست بسیار مفیدی بود و مباحث مهمی مطرح شد. دانشگاه شهید بهشتی در راستای انجام ارزیابی و نظارت تخصصی نظریهپردازی در حوزه علوم رفتاری، روز شنبه  24 آبان ماه 1399 با هیات حمایت از کرسی‌های نظریه‌پردازی، نقد و مناظره شورای عالی انقلاب فرهنگی، تفاهم‌نامه همکاری امضاء کرد. در 28 آبان نشست مجازی درقالب گفت و شنود با اعضای هیات علمی برگزار شد و استادان محترم دانشگاه نقطه نظرات خود را با اعضای هیئت‌رئیسه دانشگاه مطرح کردند، بی‌تردید برگزاری این‌گونه نشست‌ها در بررسی موانع و مشکلات و ارائه راه حل بسیار موثر خواهد بود.

دکتر رسولی، مشاور رئیس و مدیر حوزه ریاست و روابط عمومی، مهم‌ترین مصوبات هیئت رئیسه و انتصابات در یک ماه گذشته را اطلاع‌رسانی کرد و به انتصاب دکتر محمود حیدری، معاون پژوهشی دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی و دکتر محمد صافی، معاون پژوهشی دانشکده مهندسی عمران، آب و محیط زیست به عنوان نمایندگان شورای پژوهشی در شواری دانشگاه اشاره کرد و از فعالیت‌های دکتر نیلوفر رضوی در سمت نماینده شورای پژوهشی در شواری دانشگاه قدردانی نمود.

proffice-1399-09-17-02.jpg



گـزارش‌هـا و دستـورات

دکتر حاجی یوسفی رئیس اداره روابط عمومی و اطلاع رسانی، در سخنانی گزارشی از برنامه‌ها و هدف‌گذاری‌های روابط عمومی ارائه کرد و روابط عمومی مطلوب را روابط عمومی تاثیرگذار بر روند تصمیم‌سازی در دانشگاه دانست و افزود: برای رسیدن به این نقطه مطلوب باید ارتباطات درون‌سازمانی تسهیل شود، اطلاعات بر مدار صحیح و دقیق در گردش باشد و علاوه بر اطلاع‌رسانی، اطلاع‌یابی صورت گیرد؛ به منظور نیل به اهداف مذکور، گروه‌هایی در سطوح مختلف برای اعضای شورای دانشگاه، نمایندگان و رابطان روابط عمومی بر روی پلتفرم واتساپ تشکیل شد تا فرایند تعامل تسهیل شود. ایجاد صفحه اینستاگرام روابط‌عمومی دیگر اقدامی است که با هدف ایجاد و تعمیق ارتباط با دانشجویان و مخاطبان خارج از دانشگاه صورت گرفت. پویش «پرسش از شما و پاسخ از ما» و رویداد «گفت و شنود» در روابط عمومی تعریف و اجرا شد که با استقبال خوب دانشجویان همراه بود.

رئیس اداره روابط عمومی، به ضرورت افکارسنجی در برنامه‌ریزی صحیح و موفق تاکید کرد و اظهار داشت: برای آگاهی از نظرات و افکار اعضای خانواده بزرگ دانشگاه شهید بهشتی و مخاطبان داخلی و بیرونی، بخش «افکار سنجی» روابط عمومی راه‌اندازی شده است تا با جمع‌آوری آراء و نظرات مخاطبان دانشگاه، مدیران و مسئولان دانشگاه را در برنامه‌ریزی‌ها و تصمیمات راهبردی و اقدامات آتی یاری نماید.

دکتر حاجی یوسفی، با تاکید بر ضرورت همکاری هر چه بیشتر واحدهای دانشگاه با اداره روابط عمومی، از تشکیل شورای هماهنگی اطلاع‌رسانی در آینده نزدیک خبر داد و برگزاری کارگاه «روابط عمومی نوین» برای استادان، برگزاری سلسله کارگاه‌های مهارت‌افزایی برای رابطان، و تدوین تاریخ شفاهی دانشگاه را از جمله اقدام‌های آتی در اداره روابط‌عمومی عنوان کرد. وی در پایان ضمن درخواست از مدیران دانشگاه برای نظارت بیشتر بر فعالیت نمایندگان و رابطان روابط عمومی، پنج نماینده و رابط فعال را معرفی کرد و از همراهی ایشان با اداره روابط‌عمومی قدردانی نمود و با اشاره به برنامه‌ریزی برای برگزاری جشنواره روابط‌عمومی در دانشگاه شهید بهشتی گفت: با تدوین شاخص‌ها، واحدها و نمایندگان و رابطان ارزیابی خواهند شد و در این جشنواره طی مراسمی از آنان تقدیر بعمل خواهد آمد.

دکتر واعظی معاون فرهنگی و اجتماعی، در گزارشی از فعالیت‌های صورت گرفته برای «گرامیداشت شصتمین سال تاسیس دانشگاه»، توضیحاتی درخصوص تاسیس ستاد بزرگداشت شصتمین سال تاسیس دانشگاه و اقدامات این ستاد ارائه داد و از تدوین 4 کتاب با موضوعات مختلف به مناسبت شصت سال فعالیت دانشگاه خبر داد و بیان داشت: کتاب «تاریخچه دانشکده‌ها و پژوهشکده‌های دانشگاه» به انضمام معرفی نام‌آوران هر دانشکده و پژوهشکده، تدوین و در دست چاپ است. همچنین کتاب دیگری با موضوع تدوین «تاریخ دانشگاه» تحت‌نظر دکتر اکبری، استاد تاریخ دانشکده ادبیات و علوم انسانی نیز در دست تهیه است که در آینده نزدیک منتشر خواهد شد. در کتاب «بهشت تا بهشت» شهدای دانشگاه شهید بهشتی و دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی معرفی می‌شوند. تدوین کتاب «تاریخ شفاهی دانشگاه» بر پایه مصاحبه با روسای دانشگاه از زمان پیروزی انقلاب تاکنون، اثر ارزشمند دیگری است که در آینده نزدیک به زیور طبع آراسته خواهد شد.

دکتر اطاعت معاون پشتیبانی، مالی و مدیریت منابع، در خصوص نحوه فعالیت دانشگاه در دو هفته نخست آذر توضیحاتی ارائه داد و ابلاغ اطلاعیه از سوی سازمان‌های مختلف را عامل مهم در ایجاد تاخیر برای صدور اطلاعیه نحوه فعالیت از سوی دانشگاه دانست. وی در ادامه، به پیگیری فعالیت‌های عمرانی، بودجه و مالی اشاره کرد و گفت:  بسیاری از امور از طریق سامانه‌های موجود انجام می شود؛ این امر عامل مهمی در شفاف‌سازی و سلامت مالی در دانشگاه است.

وی، ساماندهی منابع انسانی دانشگاه، سخت ترین حوزه فعالیت پشتیبانی عنوان کرد و گفت: براساس استانداردهای وزارت علوم، باید حداکثر به ازای هر عضو هیات‌علمی یک عضو غیرهیات‌علمی در دانشگاه مشغول باشد درحالیکه این عدد در دانشگاه شهید بهشتی دو برابر میانگین است و هزینه‌های مالی فراوانی را به دانشگاه تحمیل می‌کند؛ هر ماه برای پرداخت به موقع حقوق‌ها رایزنی‌های زیادی صورت می‌گیرد، در سال گذشته 50 درصد حقوق کارمندان افزایش یافت و هزینه سهمگینی را به بودجه دانشگاه تحمیل کرد. باید با توجه به تنگناهای اقتصادی با مدیریت هزینه‌ها و صرفه‌جویی در خرید اقلام، شرایط را مدیریت کنیم. جذب نیرو تحت هر شرایطی خلاف قانون است؛ ورود نیرو ممنوع و خروج از دانشگاه آزاد است. برنامه ساماندهی منابع انسانی در دست تهیه است و برای اجرای این برنامه همکاری روسای دانشکده‌ها  و پژوهشکده‌ها ضرورری است.

«شیوه‌نامه توانمندسازی دانشجویان تحصیلات تکمیلی» توسط دکتر شکری معاون پژوهشی و فناوری مطرح شد.

 

proffice-1399-09-17-03.jpg


در ادامه جلسه شورا، طرح «دانشگاه دوستدار خانواده» توسط دکتر جمیله توکلی نیا، رئیس دانشکده علوم زمین و  مشاور رئیس دانشگاه در امور زنان مطرح شد. وی، با بررسی نقش اسناد بالادستی در ارتقاء نقش زنان در جامعه و تقویت بنیان خانواده اظهار داشت: در برنامه‌های توسعه‌ای بر نهاد خانواده تاکید فراوان شده است، همچنین در سند چشم‌انداز توسعه کشور به توانمندسازی زنان و در منشور شهروندی نیز به حقوق زنان اهمیت بسیار زیادی داده شده است. در مکاتبات صورت گرفته با دانشگاه، برعدالت جنسیتی و افزایش مشارکت فعال زنان در توسعه علمی کشور تاکید شده و در راستای «دانشگاه دوستدار خانواده» پیشنهاد شده به نیازها و مهارت‌های کارکنان، استادان و دانشجویان در حوزه خانواده و به مفاهیم خانواده در دروس رسمی و واحدهای فوق برنامه توجه ویژه شود و بر تشکیل رشته مطالعات زنان و مطالعات خانواده تاکید شده است.

دکتر توکلی، با اشاره به  ترکیب جنسیتی و میزان مشارکت بانوان شاغل در دانشگاه شهید بهشتی، تصریح کرد: بر اساس آمار موجود، 19 درصد از اعضای هیات علمی دانشگاه را بانوان تشکیل می‌دهند و از این تعداد فقط 5 درصد در مرتبه استادی فعالیت می‌کنند. بیشترین عضو هیات علمی خانم در دانشکده‌های ادبیات و علوم انسانی و معماری و شهرسازی و کمترین تعداد در دانشکده‌های اقتصاد و علوم سیاسی و عمران، آب و محیط زیست شاغل هستند. 15 درصد از اعضای هیات علمی خانم، بالای20 سال سابقه فعالیت دارند، 20 درصد بین 10 تا 20 سال و 65 درصد بین یک تا 10 سال سابقه خدمت دارند. 18 درصد از اعضای هیات علمی خانم در بخش‌های مدیریتی فعال هستند.

دکتر روشن رئیس پژوهشکده خانواده، گزارشی با عنوان «دانشگاه دوستدار خانواده» ارائه نمود و دانشگاه شهید بهشتی را از پیشروترین دانشگاه‌های کشور در حوزه نهاد خانواده و مسائل مترتب بر آن دانست. وی ضمن بررسی و آسیب‌شناسی عملکرد قوای سه‌گانه در خصوص نهاد خانواده، به برنامه‌های بالادستی و تاثیر آن بر این نهاد اشاره و تصریح کرد: تا برنامه چهارم توسعه از نهاد خانواده سخن به میان نیامده است، نبود نگاه بنیادین به نهاد خانواده و جمعیت در برنامه‌های توسعه‌ای منجر به افزایش میانگین سن ازدواج، کاهش میزان ازدواج و  افزایش نرخ طلاق در جامعه ایران شده است.

دکترفارسی معاون دانشجویی،  دیگر سخنران نشست شورای دانشگاه به فعالیت‌های صورت گرفته در حوزه معاونت دانشجویی اشاره کرد و عدم حضور دانشجویان در دانشگاه به دلیل محدودیت‌های حاصل از شیوع ویروس کرونا را فرصتی برای انجام اقدامات زیربنایی در خوابگاه‌ها، آشپزخانه‌ها و رستوران‌ها عنوان کرد و از راه‌اندازی درمانگاه به صورت شبانه‌روزی در آینده نزدیک خبر داد. وی همچنین به اسکان بالغ بر 1100 نفر از دانشجویان در خوابگاه با رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی اشاره کرد.

در بخش‌های مختلف ‌صد و هشتاد و پنجمین جلسه شورای دانشگاه، اعضاء نظرات خود را پیرامون دستورات و گزارش‌های مطرح‌شده به شرح زیر ارائه نمودند.

دکتر مظاهری، رئیس دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی: برگزاری آئین‌های گرامیداشت مانند شصتمین سال تاسیس دانشگاه، در ایجاد هویت و وابستگی و دلبستگی سازمانی بسیار مهم و موثر است و فرصت بسیار مغتنمی برای شناساندن دانشگاه در بیرون است.

دکتر شمس‌فرد رئیس دانشکده علوم و مهندسی کامپیوتر: انباشت نیروی انسانی در یک دانشکده نباید به ضرر دانشکده‌هایی که کمبود نیرو دارند شود.

دکتر ریاضی رئیس دانشکده فیزیک: تدبیری اندیشیده شود تا کارمندانی که خوب و دقیق کار می‌کنند تشویق شوند و کارمندانی که اهمال می‌کنند ارزیابی شوند.

دکتر پوراعتماد، رئیس پژوهشکده علوم شناختی و مغز: مسائل اجرایی، مشکل جدی و روز دانشگاه است. برخی از مشکلات از تقلیل معاونت اجرایی در واحدها به مدیر اجرایی ناشی شده است؛ معاونت اجرایی باید احیا شود. وضعیت اعضای هیات علمی در سامانه‌های وزارت علوم باید ساماندهی شود.

دکتر افضلیان معاون آموزشی دانشگاه، مجموعه کار آموزشی دانشگاه با کاهش حضور کارمندان تحت تاثیر قرار می‌گیرد و تعطیلی کارمندان بر روی فعالیت دانشگاه موثر است؛ باید تاکید شود که دانشگاه تعطیل نیست.

دکتر طالب‌پور رئیس پژوهشکده فضای مجازی و پژوهشکده اعجاز قرآن: پیشنهاد می‌شود برای کارمندانی که بهره‌وری برای واحد ندارند متناسب با توانی که دارند فعالیت‌های خطی تعریف شود.

دکتر نورزاد رئیس دانشکده عمران، آب و محیط زیست: در شیوه‌نامه توانمندسازی دانشجویان تحصیلات تکمیلی، کارگاه پروپوزال‌نویسی الزامی شود.

دکتر فقیهی، مدیر نظارت، ارزیابی و تضمین کیفیت دانشگاه: کمیته‌ای از سه معاونت آموزشی، فرهنگی و اجتماعی و پژوهشی برای شیوه‌نامه توانمندسازی دانشجویان تحصیلات تکمیلی تشکیل شود.

دکتر رشیدی مدیر آموزش های تخصصی: در شیوه‌نامه توانمندسازی دانشجویان تحصیلات تکمیلی، به  استادان راهنما باید اثربخشی بیشتری داد. برخی از کارگاه‌ها توسط استاد راهنما برای دانشجو تعیین شود.

دکتر شاملو مدیر امور حقوقی: اخلاق در پژوهش و تقلب در پژوهش یکی از کارگاه‌های ضروری در شیوه‌نامه توانمندسازی دانشجویان تحصیلات تکمیلی است.

دکتر سعیدی رئیس دانشکده الهیات و ادیان: در کنار اخلاق در پژوهش، «حقوق پژوهش» در شیوه‌نامه توانمندسازی دانشجویان تحصیلات تکمیلی گنجانده شود.

 

proffice-1399-09-17-04.jpg