توسط يكى از شرکتهاى مستقر در مرکز رشد دانشگاه شهیدبهشتى انجام مي شود:

بومی‌سـازی و تولید سیستم‌های گیرنـده ناوبـری ماهـواره‌ای

3439 بازدید

 

 

میثم بهداد مدیرعامل شرکت کالوب ترسیم پارس، مستقر در مرکز رشد دانشگاه شهیدبهشتی با اشاره به اینکه این شرکت در زمینه علوم ژئوماتیک و فناوری‌های تعیین موقعیت و تعیین مختصات فعالیت می‌کنیم، اظهار کرد: با استقرار در مرکز رشد دانشگاه شهید بهشتی خدماتی را در این حوزه‌ها ارائه می‌دهیم.

وی، تولید سیستم ردیاب ماهواره‌ای جهت تجهیزات قابل سرقت مهندسی، بومی سازی و تولید سیستم‌های گیرنده ناوبری ماهواره‌ای را از عمده فعالیت‌های اصلی این شرکت عنوان کرد و افزود: شرکت ما را با عنوان شرکت نقشه برداری می‌شناسند و روی تجهیزاتی فعالیت می‌کنیم که به وسیله آن‌ها مختصات نقاط در یک سیستم جهانی به نام UTM نوعی سیستم تصویری که از دستگاه مختصات دکارتی دوبعدی جهت مشخص نمودن موقعیت بر روی سطح زمین بهره می‌گیرد. این سامانه مختصاتی، نوعی نمایش موقعیت افقی است و برای نمایش موقعیت بر روی زمین مستقل از فرازای (ارتفاع) آن به‌کار می‌رود، ولی از چندین جهت با روش سنتی مختصات جغرافیایی (استفاده از عرض جغرافیایی و طول جغرافیایی) تفاوت دارد. نقشه UTM براساس یک سیستم مختصات جهانی تهیه می‌شود که هر نقطه از کره زمین مختصات منحصربه فرد خودش را دارد. در واقع با تعیین مختصات یو‌تی‌ام گوشه‌های یک ملک، موقعیت آن با دقت خیلی زیاد در حد سانتیمتر و به‌طور منحصر به‌فرد روی کره زمین تثبیت می‌شود) تعیین می‌شود.

بهداد افزود: يك بخش از تعیین متخصات به صورت آنالوگ و بخشی دیگر آن دیجیتالی است. در فاز دیجیتالی یکسری سیستم‌های تعیین موقعیتی وجود دارد که با نام GPS است این سیستم‌ها توسط ارسال اطلاعات از طریق اپراتور‌ها و دریافت توسط گیرنده‌ها پردازش و تعیین مختصات به صورت آنلاین استفاده می‌شود.

مدیرعامل شرکت کالوب ترسیم پارس، گفت: هدف از استقرار در مرکز رشد این است که می‌خواهیم قسمتی از این فناوری‌ها را بومی‌سازی کنیم و با استفاده از پتانسیل داخلی یکسری فرایند‌ها را توسط تکنسین‌ها و کارشناسان ایرانی انجام دهیم؛ فرایند‌هایی که مربوط به گیرنده است. سیستم‌های ماهواره‌ای پیچیده است و تنها چند کشور به این فناوری دسترسی دارند. ما اینجا می‌خواهیم روی سامانه‌های گیرنده بومی‌سازی را انجام دهیم.

وی گفت: سامانه‌های فرستنده را کشور‌های آمریکا ماهواره GPS، روسیه موقعیت‌یاب گلوناس (Glonass)، چین ماهواره بیدو و کل اتحادیه اروپا حدودا ۱۵ سال است که روی ماهواره گالیله کار می‌کند و تنها توانستند سه ماهواره را ارسال کنند و پروژه‌ای که قرار بود حدود ۶ الی ۷ ماه تمام شود تقریبا ۱۵ سال به طول انجامیده است و هنوز هم به نتیجه نهایی نرسیده است.

بهداد تصریح کرد: این طرح‌ها هم‌اکنون در مرکز رشد فاز اولیه تحقیقاتی را طی می‌کند و بعد از اینکه وارد مرحله دانش بینان شدیم این طرح‌ها به مرحله اجرایی خواهد رسید.

مدیرعامل شرکت کالوب ترسیم پارس، گفت: در زمينه ساخت پهپاد نیز فعالیت‌هایی را انجام می‌دهیم، اما مرکز رشد فعالیت در این حوزه را قبول نکرد. ما از این پرنده و پهپاد‌های مولتی‌روتور در حوزه تعیین مختصات و تهیه نقشه از عکس هوایی یا فتوگرامتری و نقشه‌برداری استفاده می‌کنیم.

وی خاطرنشان کرد: در این پروژه‌ها حدود ۱۱ نفر همکاری خواهند کرد.

​​​​​​​

میتوانید این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید: