گفت و گو با معاون دانشجویی دانشگاه

10160 بازدید

 

حوزه معاونت دانشجویی، همانطور که از نام آن پیداست  یکی از مهمترین بخش‌های دانشگاه است که اداره و اجرای كليه امور دانشجويي  و ارائه خدمات رفاهی دانشجویان را برعهده دارد و دانشجویان در طول تحصیل به طور مستقیم برای دریافت انواع خدمات رفاهی مانند تغذیه، خوابگاه ، انواع وام‌ها ، سرویس ایاب و ذهاب ، ورزش،  بهداشت و درمان و ... با این معاونت در ارتباط هستند. برای آشنایی با ساختار، وظایف، عملکرد و ماموریت‌های این معاونت، گفت و گویی با دکتر فارسی صورت گرفت که در زیر می‌خوانید:

 

معاونت دانشجویی به چه افرادی خدمات ارائه می دهد؟

ارائه خدمات به سه قشر دانشجویان، کارکنان و اعضای هیات علمی در دانشگاه بر عهده معاونت دانشجویی است که به واسطه  اهمیت ارائه بهتر خدمات، با ارتباطات بیرون از دانشگاه سعی بر کامل نمودن این حلقه داریم. این خدمات در حوزه‌های متعدد چون امور رفاهی، تربیت بدنی، امور کنسولی دانشجویان غیر ایرانی، سلامت، کمیته انضباطی و کمیسیون موارد خاص ارائه می شود.

حوزه‌های اصلی فعالیت‌ها و خدمات معاونت دانشجویی چیست؟

امور رفاهی بخش‌های مربوط به خوابگاه‌ها(سرا)، تغذیه، وام‌ها و تسهیلات را دربرمی گیرد که در جهت تکمیل این چرخه  و ارائه خدمات بهتر با بخش‌های مرتبط اعم از سازمان امور دانشجویان، صندوق رفاه دانشجویان و نهادهایی که مربوط به بحث تغذیه هستند و همچنین در بخش دریافت اقلام مورد نیاز، با وزارت امور اقتصاد و دارایی ارتباط داریم. حوزه تربیت بدنی مسائل مربوط به ورزش را شامل می شود که در دانشگاه در دو سطح ورزش قهرمانی و ورزش همگانی دنبال می‌شود. امور ورزش همگانی، خدماتی است که به سه قشر دانشجویان، اعضای هیات علمی و کارکنان ارائه می شود، از این رو شرایط به نحوی فراهم می‌گردد که این خدمات به طور جامع و کامل ارائه شوند. امور ورزش قهرمانی هم در برگیرنده حضور و مشارکت در رویدادها و مسابقاتی است که از طرف نهادها و سازمان‌های داخلی و خارجی مثل اداره کل ورزش وزارت علوم، برگزار می‌شوند. در حوزه سلامت، اداره بهداشت و درمان  به ارائه خدمات به دانشجویان خوابگاهی، غیر خوابگاهی، استادان و کارکنان می‌پردازد. در حوزه امور کنسولی، تمام امور دانشجویان غیرایرانی از مرحله جذب تا فارغ‌التحصیلی اعم از امور رفاهی، تحصیلی و کنسولی را در برمی‌گیرد که ارائه خدمات مطلوب در این حوزه مستلزم ارتباط سازنده با سازمان‌هایی چون سازمان امور دانشجویان، وزارت امورخارجه و سفارتخانه‌هاست. در حوزه کمیته انضباطی، مسائل مربوط به موضوعات انضباطی دانشجویان بررسی و رسیدگی می‌شود؛ طی سال گذشته راهبرد اتخاذ شده در این بخش منجر به ارائه خدمات مطلوب به دانشجویان شد.  

رویکرد معاونت دانشجویی در حوزه  ورزش چیست؟

ورزش به طور کلی در چهار مقوله قرار می گیرد، ورزش همگانی و تربیتی در قاعده هرم و ورزش قهرمانی و حرفه‌ای در راس هرم قرار دارد، طبیعتاً تعداد افرادی که در حوزه ورزش همگانی و تربیتی هستند بیشتر خواهد بود و هدف اصلی در سازمان‌ها پوشش این بخش است. ورزش قهرمانی که در نوک قله این هرم قرار دارد به عنوان یک انگیزه دهنده و محرک برای ورزش همگانی عمل می‌کند. برای هدایت ورزش قهرمانی، ابتدا باید روی زیرساخت‌ها کار کرد که بخشی از آنها توسعه فضای فیزیکی و بخش دیگر ارتقاء زیرساخت‌های اداری و تشکیلاتی است؛ براین‌اساس اقدامات ارزنده‌ای در توسعه زیرساخت‌های فضای فیزیکی در دانشگاه صورت گرفته است و همچنان درصدد ارتقاء این بخش هستیم؛ بازسازی 8 فضا در سراها شامل فضاهای بازی، فضاهای بدنسازی و سالن های ورزشی از آن جمله هستند و با تغییر الگوی مدیریت این فضاها و تفویض آن به بخش خصوصی در قالب تجهیز و نگهداری، امکان استفاده و خدمات‌رسانی از آنها را تا ساعت 24 بدون تحمیل هزینه‌ای به دانشگاه میسر نمودیم. از بخش خصوصی به صورت BOT (ساخت، بهره برداری و انتقال) کمک گرفتیم که بتواند فضاهایی را برای ما ایجاد نماید. در یکی از این فضاها که در حال انجام است پنج زمین تنیس به فضاهای دانشگاه اضافه خواهد شد. فضای دیگر به متراژ 7500 متر به فضاهای سرپوشیده دانشگاه اضافه خواهد شد. لازم به ذکر است سرانه ورزشی ما تا سال گذشته 0.38 متر بوده که با تغییرات صورت پذیرفته بیش از 2.5 برابر یعنی به حدود 1 متر نزدیک خواهد شد که دستاورد ارزشمندی است؛ این سرانه از میانگین کشور و بسیاری از دانشگاه ها بالاتر خواهد بود. از لحاظ تشکیلات باشگاهی با رویکردی که هزینه ای را به دانشگاه تحمیل نکنیم در گام اول مجوز مربوط به تاسیس باشگاه را از اداره ورزش شمیرانات که زیر مجموعه وزارت ورزش و جوانان است در 14 رشته برای آقایان و 11 رشته برای خانم ها اخذ کردیم؛ در گام بعدی آیین‌نامه تاسیس باشگاه‌ها را در شورای ورزش دانشگاه مصوب کردیم و این آیین نامه در مرحله تصویب در هیات رئیسه دانشگاه است.

در بخش سلامـت چه اقداماتی صـورت گرفته است؟

در حوزه سلامت قریب به 15 نیرو داریم که بر روی بخش درمان متمرکز هستند. در مبحث HSE  که شامل سه حوزه سلامت، ایمنی و محیط است، در دو بخش ایمنی و محیط کمتر تمرکز نموده ایم کما اینکه در محیط دانشگاه کمتر به پیشگیری از وقوع حوادث توجه شده است. برای پرداخت به هر سه حوزه مذکور، با برون‌سپاری بخش سلامت به بخش خصوصی و با افزایش نیروهای خود در بخش ایمنی و محیط، در تلاش برای ارتقاء این دو بخش هستیم. اما برای نیل به اهداف مباحث ایمنی و محیط، ضروری است چارت سازمانی تغییر نماید تا در جهت تقویت این ضرورت گام برداریم. تجهیز این بخش با هدف آسیب‌شناسی و رصد روزانه برای جلوگیری از بروز حوادث قبل از وقوع آنها با ارائه گزارش به مسئولان دانشگاه محقق خواهد شد. نمونه بارز این مسئله لغزنده بودن پل فلزی در درب ورودی دندانپزشکی دانشگاه است که مورد استفاده دانشجویان قرار می‌گیرد.

دانشگاه شهید بهشتی در جذب دانشجویان غیرایرانی چه‌سیاستـی را دنبال می‌کند؟

یکی از شاخص‌های ارزیابی و رتبه‌بندی دانشگاه‌ها در سطح جهانی، تعداد دانشجویان بین‌المللی است. دانشجویان غیرایرانی به دو شکل جذب می‌شوند بخشی از آنها به صورت بورسیه توسط وزارت علوم و سازمان امور دانشجویان به دانشگاه معرفی می‌شوند و بخش دیگر نیز غیربورس هستند که به دلیل توانمندی و ظرفیت علمی دانشگاه جذب می‌شوند. در سال گذشته تعداد دانشجویان خارجی ما حدود 300 نفر بود که بخش قابل توجه این دانشجویان به صورت بورسیه جذب شده بودند که در دانشگاه های هم سطح ما تعداد دانشجویان غیربورسیه به دو یا سه برابر  نفر هم می‌رسید لذا از ابتدای پذیرش این مسئولیت با معاونت آموزشی و مدیریت بین‌الملل دانشگاه در جهت مرتفع نمودن این مشکل با تشکیل کارگروهی برروی این مسئله متمرکز شدیم و نقاط ضعف جذب دانشجویان غیرایرانی استخراج و راهکارهای متعدد بررسی شد. پیشنهاد پیاده نمودن استراتژی جدید در حوزه آموزش مبنی بر شناسایی برخی از رشته‌ها که بازار کار ندارند و یا رشته‌هایی با تعداد مخاطب بسیار پایین از جمله این راهکارهاست؛ براین اساس پس از پالایش این رشته ها، از محل بودجه رشته‌هایی را که الزامی برای گرفتن دانشجو در آنها نداریم، تعداد  100 نفر از دانشجویان نخبه با فراخوان و ارزیابی‌های تخصصی علمی، برای دانشگاه شهید بهشتی جذب و بورسیه نماییم که با این رویکرد، رقابتی برای حضور در دانشگاه شهید بهشتی با هدف کیفیت سازی آموزشی ایجاد خواهیم نمود. در گام بعدی با رایزنی‌های صورت پذیرفته با معاونت علم و فناوری ریاست جمهوری از 100 نفر از برترین‌های کنکور کشور افغانستان جهت ادامه تحصیل به صورت بورسیه دعوت به‌عمل آمد که موفق به جذب حدود 20 نفر از آنها شدیم. درصدد هستیم از پتانسیل دانشجویان نخبه دنیا برای برندسازی و بهبود رتبه بین‌الملل دانشگاه استفاده کنیم و با یک برنامه پنجساله تعداد این دانشجویان را به 1500 نفر برسانیم.

در حوزه تغذیه و رفاهی چه اقداماتی صورت گرفته است و چه برنامه‌هایی در دست اجرا دارید؟

پس از همه‌گیری کرونا، برای رعایت پروتکل‌های بهداشتی، توزیع غذا به شیوه متفاوت و به صورت بهداشتی در قالب بسته‌بندی صورت گرفت. همچنین رستوران‌های مکمل از مهرماه سال جاری با هدف ایجاد تنوع غذایی با کیفیت بالاتر افتتاح و راه اندازی می شود. بخشی از بهای غذا در این رستوران را دانشگاه در قالب سوبسید در جهت رفاه دانشجویان پرداخت خواهد نمود. درصدد ایجاد مجتمع رفاهی به‌صورت متمرکز در خوابگاه خواهران و برادران با هدف جلوگیری از پراکندگی خدمات اعم از خدمات تلفن همراه، خشکشویی، خیاطی، سوپر مارکت، میوه فروشی و آرایشگاه برای دانشجویان عزیز هستیم که قرارداد آن به صورتBOT با پیمانکار منعقد شده است. 2200 متر آشپزخانه در خوابگاه‌های دانشگاه، نوسازی و بازسازی شد. درصدد ایجاد فضای مطالعه خارج از بلوک‌ها هستیم چراکه از ضروریات مطالعه، بهره‌مندی از نور زنده و استفاده از چشم‌انداز مناسب است تا دانشجویان عزیز با اشتیاق بیشتر و در فضای بانشاط به این امر مبادرت ورزند. از اینرو یکی از برنامه‌های آتی این معاونت ایجاد سالن مطالعه با الگو قراردادن سالن مطالعه دانشکده علوم ورزشی و تندرستی با سرمایهگذاری بخش خصوصی خواهد بود که با مدیریت دانشجویان عزیز و 24 ساعته فعال خواهد بود.

همکاری معاونت دانشجویـی با بنیاد حامیـان علم و فناوری دانشگاه در چه سطحـی است؟

خوشبختانه بنیاد حامیان علم و فناوری دانشگاه شهید بهشتی با توجه به اهمیت حوزه معاونت دانشجویی، نگاه ویژه و حمایتی به این معاونت دارد؛ یکی از خیّرین محترم این بنیاد ساخت خوابگاهی با ظرفیت 700 نفر و هزینه‌ای بالغ بر 40 میلیارد تومان را پس از تامین آهن‌الات پروژه توسط دانشگاه تقبل نمودند که کلنگ این مجموعه با حضور معاون وقت رئیس جمهور در خرداد 1400 به زمین زده شد. با رایزنی های صورت گرفته و با هدف از میان بردن نابرابری و بی‌عدالتی آموزشی، خیّر محترم دیگری قول خرید تعداد 500 دستگاه لب‌تاب برای دانشجویان عزیزی که تمکن مالی ندارند را داده است. همچنین 1000 فرصت شغلی توسط یکی از اعضای این بنیاد به صورت دورکاری برای دانشجویان با حقوق ماهیانه بین 1 تا  15 میلیون تومان ایجاد شده است. بنیاد حامیان علم و فناوری همچنین تمهیداتی را برای تقویت ارائه تسهیلات به صورت وام برای دانشجویان و همچنین تقویت کار دانشجویی اندیشیده است.

میتوانید این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید: