رئیس دانشگاه پبشنهاد داد:

ايجاد دبيرخانه دائمي همكاري‌هاي ايران و چين در حوزه علم و فناوري

15994 بازدید

 

«اولین وبینارگذشته و چشم‌انداز گسترش زبان چینی و چینشناسی در ایران»، همزمان با پنجاهمین سالگرد برقراری روابط جمهوری اسلامی ایران و جمهوری خلق چین به همت مرکز پژوهشی آسیای دانشگاه تهران با همکاری دانشگاه یون نن چین و موسسه کنفسیوس دانشگاه تهران، چهارشنبه ٢٤ شهريور ١٤٠٠ به‌صورت مجازی برگزار شد.

دكتر نصيري قيداري، رئیس دانشگاه شهيد بهشتي؛ در سخنانی به سابقه همکاری‌های علمی-پژوهشی با دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی کشور چين اشاره کرد و گفت: گروه زبان چيني در دانشگاه شهید بهشتی در دهه هفتاد شمسی تأسيس شد. اين گروه که باسابقه ترین دپارتمان زبان چینی درکشور است در راستای قرارداد منعقده بین دانشگاه شهيدبهشتي و دانشگاه مطالعات بين‏‌المللي شانگهاي تأسيس شد.

رئیس دانشگاه شهید بهشتی به سه دهه فعالیت  و همکاری مستمر و ارتباطات دانشگاهي بین دو کشور اشاره کرد و ایجاد «کرسی آموزش زبان فارسی» در دانشگاه بینالمللی شانگهای، تاسیس «مرکز مطالعات ایران» در مرکز مطالعات خاورمیانه دانشگاه بینالمللی شانگهای و همچنین تاسیس اولین «مرکز چین شناسی» کشور در دانشگاه شهید بهشتی را ازجمله فعالیت‌ها و اقدامات در طی این سالها عنوان کرد.

وي در ادامه تأسیس «مرکز پژوهشی جادۀ ابریشم» به‌عنوان نخستین و تنها مرکز پژوهشی این شاهراه ارتباطی کهن ایران و چین در منطقه خاورمیانه که فعاليت خود را در تعامل نزدیک با کمیسیون ملی یونسکو (ایران) آغاز نموده است را از دیگر اقدامات موثر دانشگاه شهید بهشتی در تداوم و حفظ ارتباطات دوجانبه ميان دو كشور دانست.

دكتر نصيري مجموعه پیشنهاداتی برای تقویت روابط علمی، پژوهشی، فناوری و فرهنگی بین دو کشور ارائه داد که ايجاد دبيرخانه دائمي همكاري هاي ايران و چين در حوزه علم، فناوري و نوآوري؛ تاسيس صندوق‌های مالی مشترک در حوزه همکاری های علمی و فناوری؛ شناسايي و معرفي مرکز پژوهشی جادۀ ابریشم دانشگاه شهید بهشتی به‌عنوان «قطب پژوهش های جادۀ ابریشم»؛ و توسعه همکاری‌های پژوهشی در حوزه جنگل‌کاری، توسعه مراتع، بیابانزدایی و بهبود محیط زیست  از جمله این پیشنهادها هستند.​​​​​​​

میتوانید این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید: