صفحه اصلی
دانشگاه شهید بهشتی در توسعه فناوری، محصول و تامین بازار به‌صورت نظام‌مند حرکت کرده و به صنعت وصل شده است
  • 44350 بازدید

سردار حسین دهقان، مشاور فرمانده کل قوا در حوزه صنایع دفاعی و پشتیبانی از نیروهای مسلح؛ از دستاوردها و توانمندی‌های مرکز نوآوری مکران بازدید کرد.

سردار حسین دهقان مشاور فرمانده کل قوا در حوزه صنایع دفاعی و پشتیبانی از نیروهای مسلح  و وزیر سابق دفاع و پشتیبانی در این بازدید که با همراهی دکتر نصیری قیداری، رئیس دانشگاه شهید بهشتی، دکتر کورش پرند رئیس پارک علم و فناوری دانشگاه شهید بهشتی و دکتر برزویی رئیس پردیس شهید عباسپور تاکید کرد: باورم این است که از نظر نیروی انسانی با انگیزه، ظرفیت بسیار خوب و مناسبی در صنایع بزرگ داریم و  خوشبختانه مراکز آموزش عالی ما هم در فرایند توسعه و رشد در حال تبدیل شدن به نسل چهارم هستند.

سردار دهقان، ضمن تقدیر از دستاوردهای به نمایش درآمده در مرکز نوآوری مکران از جمله موتور بومی 3600 اسب بخاری دریایی، ناو و ربات دريايي گفت: در چندین سال گذشته با تدبیری که مقام معظم رهبری داشتند توجه جدی به کنارهم قرارگرفتن دانشگاه و صنعت شده است، به عبارتی تلاش کردیم از ظرفیت دانشی کشور در حوزه توسعه فناوری، توسعه محصول و تامین بازار به‌صورت نظام‌مند استفاده کنیم. خوشبختانه دانشگاه شهیدبهشتی توانسته است به خوبی در این فضا حرکت کرده و به صنعت و بهره‌برداری موثر وصل شود. این فرایندی است که می‌تواند برای کل نظام آموزش عالی ما به عنوان مدل در نظر گرفته شود.

وی افزود: یقینا اگر بتوانیم در جامعه زیر ساخت‌های نرم و ساختاری نظامی را توسعه دهیم قادر خواهیم بود در بازه زمانی کوتاه علاوه بر تامین نیاز محصولی و فناوری، وابستگی به بیرون از کشور نداشته باشیم.

دکتر نصیری قیداری، رئیس دانشگاه شهیدبهشتی نیز در این مراسم با اشاره به آنکه در چند روز گذشته پروژه‌های متعددی در پردیس عباسپور افتتاح شده است گفت: حضور و مشارکت  جوانان نخبه در مراکز نوآوری و کارآفرینی و فعالیت دانشجویان و دانش‌آموختگان مستعد و خوش‌فکر در استارتاپ‌ها، امیدبخش است.

دکتر نصیری، بر حمایت دانشگاه از توسعه پردیس فنی و مهندسی شهیدعباسپور تاکید کرد و گفت پردیس فنی و مهندسی شهید عباسپور دانشگاه شهید بهشتی بستر بسیار مناسبی برای فعالیت پارک علم و فناوری و فعالیت مراکز نوآوری و استارتاپ‌ها، شرکت‌های دانش بنیان و فن‌آور است، حضور و فعالیت اعضای هیات علمی متخصص، دانشجویان مستعد و زیرساخت‌های ویژه، شرایط مطلوبی برای توسعه پارک علم فناوری دانشگاه شهید بهشتی در پردیس فنی و مهندسی شهید عباسپور فراهم آورده است.

 

در ادامه این مراسم دکتر کورش پرند، رئیس پارک علم وفناوری دانشگاه شهید بهشتی گفت: یکی از بحث‌های جدی دانشگاه‌های نسل چهارم تبدیل ایده به محصول و سپس محصول به ثروت است. در این راستا یکی از ماموریت‌های دانشگاه شهید بهشتی ایجاد مراکز نوآوری است که توسط پارک علم و فناوری تاکنون ۱۸ مرکز نواوری در دانشکده‌ها و پژوهشکده‌های دانشگاه ایجاد شد و به این ترتیب یک شبکه مویرگی ایجاد شده است که به کمک آن ایده‌ها از اعضای هیات علمی و دانشجوها چه در داخل دانشگاه چه در خارج از دانشگاه جمع‌آوری می‌شود.

دکتر پرند ادامه داد: یکی از مراکز نوآوری ما صنایع دریایی مکران است؛ اورهال و بهبود و بهینه کردن موتورهای دیزل دریایی که با مهندسی معکوس و بهبود بخشیدن فرایندها وساخت قطعات انجام شده از کارهای بزرگی است که توسط شتابدهنده مکران به نتیجه رسیده است. طی چند روز گذشته امیر خانزادی فرمانده کل نیروی دریایی ارتش، دکتر ستاری معاون علمی وفناوری رئیس جمهوری و جمعی از مدیران و سیاستگذاران تراز اول کشور از آن بازدید کرده اند.

رئیس پارک علم وفناوری دانشگاه شهید بهشتی افزود: هر استارتاپ در بازه زمانی ساخت تا توسعه محصول، نیازمند به برنامه‌ریزی دقیق، دانش کافی، مدیریت هزینه و همچنین مشاوره است. مکران در جهت حل این موضوع، در فضایی مناسب و ایده‌آل و با حضور افراد متخصص و شبکه‌های گسترده از مشاوران و سرمایه‌گذاران، این فرصت را در اختیار صاحبان محصول در کلیه حوزه‌ها و استارتاپ‌ها قرار می‌دهد و طی برنامه‌ریزی دقیق و منظم به حمایت تجربی و مالی این افراد می‌پردازد. در این راستا سرمایه‌گذاران مکران و کارشناسان این مجموعه در فعالیت‌های مختلف استارتاپی به ویژه صنایع دریایی، به طور دقیق ارزیابی‌های لازم بر روی کسب و کار، عملکرد بهتر تیم، تجهیزات مورد نیاز و مباحث فنی مهم در جهت توسعه بازاری محصول مورد نظر را انجام داده و بدین ترتیب بهترین پیشنهادها (استارتاپ‌ها) را به متقاضیان سرمایه ارائه می دهند. همچنین این مجموعه از نگرانی سرمایه‌گذاران کاسته و به آنها کمک می‌کند تا با کمترین ریسک در استارتاپ‌ها مشارکت داشته باشند. بعد از سرمایه‌گذاری نیز مجموعه مکران به صورت دقیق بر روی استارتاپ‌ها نظارت داشته و به رشد و توسعه استارتاپ کمک خواهد کرد.

مرکز نوآوری مکران واقع در پردیس عباسپور دانشگاه شهید بهشتی یک شتابدهنده نوآوری و کارآفرینی تخصصی در حوزه صنایع دریایی است که به صاحبان ایده کمک می‌کند تا ایده و فکر خود را به کسب‌وکار بدل کنند. این مرکز راه رسیدن محصولات به بازار، دریافت مشاوره‌های فنی، اتصال به شبکه‌ای از سرمایه‌گذاران و رشد و توسعه آن را فراهم می‌کند. در این شتابدهنده، سرمایه‌گذاری‌های خطرپذیر روی استارتاپ‌ها و نخبگان فعال حوزه‌های شناوری، فراساحل، زیرسطحی، رباتیک دریایی و غیره انجام می‌شود.

 

افزودن نظرات