معرفی مرکز فناوری اطلاعات و ارتباطات

 

معرفي مرکز فناوري اطلاعات و ارتباطات دانشگاه شهيد بهشتي

در سال 1353 واحدی برای حوزه فناوری اطلاعات در دانشگاه شهید بهشتی تاسیس گردید که با یک رایانه  IBM System 3 سیستم‌های اداری دانشگاه شامل حقوق و دستمزد، پرسنلي، مرخصي و اموال را اجرا می‌نمود. در سال 1366 رایانه دیگری برای ارائه خدمات دانشجویی به این واحد اضافه گردید. در این دوره این واحد با نام‌های مرکز خدمات ماشینی و مرکز محاسبات شناخته می‌شد.

 از سال 1370 با استفاده رایانه‌های شخصی در دانشگاه، این واحد تحت عنوان مرکز خدمات ماشینی شروع به طراحی و اجرای شبکه رایانه‌ای در دانشکده‌ها و واحدها نمود و به شبکه اینترنت روی زوج سیم متصل گردید. سیستم‌های آموزشی، مالی، پرسنلی و دانشجوئی مبتنی بر نما و سیستم کتابخانه و پست الکترونیک ایجاد و از طریق شبکه‌های محلی در درسترس کاربران قرار می‌گرفت. همچنین در سایت مرکز حدود 15 رایانه به دانشجویان و اساتید خدمات دسترسی به اینترنت داده می‌شد. در سال 1374 اولین وب سایت دانشگاه راه‌اندازی شد.

با ورود به دهه 80 اتصالات شبکه‌ای در داخل دانشگاه با بستر فیبر نوری توسعه داده شد و ارتباط با بیرون دانشگاه از طریق خطوط مخابراتیE1 (ارائه اینترنت به کاربران در منزل) و ماهواره نیز فراهم گردید و سرعت اینترنت افزایش داده شد.

 با اجرای سیستم مدیریت کیفیت، خدمات مرکز با نظم و انسجام بیشتر در اختیار کاربران قرار داده شد. اولین مرکز داده‌ دانشگاه با ظرفیت 40 سرور در مساحتی حدود 120 مترمربع ایجاد گردید.

همچنین رایانه‌های شخصی بیشتری در دانشگاه بکار گرفته شد و خدمات رایانه‌ای(نصب نرم‌افزار، بروز رسانی، آنتی‌ویروس و ...) و سایت رایانه مرکز به 110 رایانه افزایش داده شد.

 سامانه‌های موجود مبتنی بر وب گردیدند و سامانه‌های مکاتبات اداری، پژوهشی، دانشجویی و آماری مبتنی بر وب به مجموعه نرم‌افزارهای دانشگاه اضافه شد و فرآیندهای مربوطه با سامانه‌های موجود پیاده سازی گردیدند. در سال 1385 دانشگاه مجازی راه‌اندازی گردید و شروع به فعالیت نمود. "مرکز خدمات رایانه و ماهواره"، "مرکز فناوری اطلاعات و ارتباطات" و " معاونت فناوری اطلاعات و ارتباطات " اسم‌های این واحد در این دوره بوده است.

آغاز دهه 90 برای معاونت فناوری اطلاعات و ارتباطات مصادف بود با حجم زیادی از درخواست‌های خدمات کاربران، پس از راه‌اندازی شبکه وایرلس در سراسر دانشگاه‌ و خوابگاه‌ها، افزایش تماس‌ها محسوس گردیدللللتت لذا میزخدمات فناوری اطلاعات و ارتباطات جهت ارتباط با اساتید، دانشجویان و کارمندان برای مدیریت و انجام درخواست‌ها در تمامی حوزه‌های IT راه‌اندازی شد. تقویت بسترهای ارتباطی داخل دانشگاهی و بیرون دانشگاهی(شبکه علمی، شبکه دولت، شبکه شهرداری و...)، افزایش قابل ملاحظه سرعت اینترنت و میزبانی وب/ ماشین مجازی / سرور در زیرساخت انجام گردید. همچنین ارائه خدمات محاسبات سریع ، راه‌اندازی سامانه‌های بایگانی دیجیتالی(حذف پرونده فیزیکی)، همراه هوشمند، درس‌افزار، مجلات و یکپارچه سازی سامانه‌های مختلف از جمله کارهایی بودند که علاوه بر نگهداری و توسعه سامانه‌های قبلی انجام شدند. درسال 1398 به دلیل شیوع بیماری همه گیر کرونا کلیه فعالیت‌های دانشگاه شامل برگزاری عموم کلاس‌ها و امتحانات غیر حضوری گردیده و روی بستر دانشگاه مجازی ارائه گردیدند. ‌اندازی یییی

مرکز فناوری اطلاعات و ارتباطات در حال راه‌اندازی فاز اول مرکزداده جدید با ظرفیت 100 سرور برای نگهداری از سامانه‌ها و ارائه خدمات میزبانی به اعضاء دانشگاهی می‌باشد. همچنین پرتال جامع دانشگاه با قابلیت ارتباط با تمامی سامانه‌ها مراحل پیاده‌سازی خود را سپری می‌نماید. همچنین میزخدمات مرکز فناوری برای سایر واحدهای خدماتی دانشگاه درحال تعمیم و توسعه می‌باشد.  

واحدهاي مرکز فناوري اطلاعات و ارتباطات عبارتنداز:

  • واحد میز خدمت
  • واحد سامانه جامع آموزشی، پژوهشی و دانشجویی (گلستان )
  • واحد سامانه های اتوماسیون اداری و مالی
  • واحد پورتال جامع و اينترنتي دانشگاه
  • واحد توسعه نرم افزار و آمار
  • واحد خدمات رایانه (سخت افزار/ نرم افزار)
  • واحد  شبکه و مرکز داده