صفحه اصلی
طرح پژوهشی " تدوین استاندارد استفاده از لجن تصفیه خانه­ های فاضلاب شهری " خاتمه یافت
  • 14750 بازدید

طرح پژوهشی " تدوین استاندارد استفاده از لجن تصفیه‌خانه‌های فاضلاب شهری " حاصل همکاری مشترک دانشگاه شهید بهشتی و شرکت فاضلاب تهران خاتمه یافت.

این طرح توسط دکتر سید حسین هاشمی،​​​​ عضو هیأت علمی پژوهشکده علوم محیطی دانشگاه شهید بهشتی در تاریخ 18 بهمن ماه سال 1399 آغاز شده و در 30 آذر ماه 1400 به پایان رسید.

پساب و لجن دو محصول اصلی حاصل از تصفیه فاضلاب در تصفیه‌خانه‌های فاضلاب هستند که کاربرد ایمن آن‌ها نیازمند وضع استانداردها و مقررات ویژه‌ای می‌باشد. با وجود گذشت چند دهه از راه اندازی تصفیه‌خانه‌های فاضلاب شهری در کشور، موضوع لجن (جامدات زیستی) تولیدی در آن‌ها مورد توجه نبود و در سال‌های اخیر انباشت میلیون‌ها تن از این ماده با ارزش در تصفیه‌خانه‌ها و عدم امکان عرضه آن به بازار تبدیل به یک معضل جدی شده بود.

به‌عنوان یک گام اساسی برای حل این مشکل پروژه "تدوین استاندارد استفاده از لجن تصفیه ­خانه­های فاضلاب شهری" با هدف تهیه یک استاندارد ملی مورد قبول همه دستگاه‌های ذی‌نفع در دستور کار وزارت نیرو قرار گرفت و در قالب قرارداد پژوهشی برون سازمانی از طریق شرکت فاضلاب تهران به دانشگاه شهید بهشتی واگذار و توسط آقای دکتر سید حسین هاشمی، دانشیار پژوهشکده علوم محیطی اجرا شد. خروجی اصلی این قرارداد استاندارد "جامدات زیستی تصفیه خانه های فاضلاب شهری ویژگی ها و پایش" است که به عنوان یک استاندارد ملی مبنای طراحی تصفیه‌خانه‌های فاضلاب می‌باشد و هم‌چنین روش‌های پایش کیفیت و دفع ایمن جامدات زیستی (لجن) را ارائه می‌کند. انتظار می‌رود این استاندارد گامی اساسی جهت حل مشکل دفع لجن تولیدی تصفیه‌خانه‌های فاضلاب شهری کشور باشد و به ویژه زمینه کاربرد لجن در کشاورزی را فراهم و در ارتقای تولید کشاورزی و امنیت غذایی تاثیر محسوسی داشته باشد.

افزودن نظرات