صفحه اصلی
گزارش تفصیلی دویست و یکمین جلسه شورای دانشگاه شهید بهشتی
  • 28032 بازدید

دویست و یکمین جلسه شورای دانشگاه شهید بهشتی به ریاست دکتر نصیری قیداری، روز چهارشنبه 25 خرداد 1401 به‌صورت حضوری در تالار پروین اعتصامی مرکز همایش های بین‌المللی دانشگاه برگزار شد.

 

 

به گزارش روابط عمومی دانشگاه، حجت‌الاسلام‌والمسلمین رجالی، مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری، با قرائت حکمت 147 نهج البلاغه گفت: امیرالمومنین علی (ع) به کمیل می فرماید: اى کمیل، این دلها ظرفهاست، و بهترین آنها نگاهدارنده ترین آنهاست، پس آنچه را برایت مى گویم، حفظ کن؛ مردم سه گروهند: دانشمند ربّانى، دانشجوى بر راه نجات، و مگسانى ناتوان که به دنبال هر صدایى مى روند و با هر بادى حرکت مى‌کنند، به نور دانش روشنى نیافته و به رکنى محکم پناه نبرده‌اند.

 

 

اهم رویدادها، برنامه‌ها و فعالیت‌های دانشگاه طـی یک ماه اخیـر

دکتر نصیری، رئیس دانشگاه شهید بهشتی؛ گزارشی از مهم‌ترین رویدادها و فعالیت‌های مهم دانشگاه طی دوم ماه اخیر ارائه داد و درخصوص رونمایی از سامانه آزمایشی نظام ایده‌ها و نیازها )نان(؛ برگزاری نشست تخصصی» دیپلماسی علمی و فناوری؛ فرصت‌ها، چالش‌ها و راهکارها»؛ برگزاری دومین جشنواره روابط عمومی درتعامل با واحدهای دانشگاه؛ حضور دکتر قاسم عموعابدينی، معاون آموزشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در هیئت رئیسه و همچنین بازدید هیأت دانشگاه کازان روسیه از دانشکده علوم زمین و پژوهشکده گیاهان و مواد اولیه دارویی با هدف ارتقای سطح و کیفیت تعاملات چند جانبه، توضیحات جامعی ارائه داد.

دکتر نصیری به برگزاری جشنواره آموزش سال 1۴01 دانشگاه شهید بهشتی و برگزاری جشنواره داخلی حرکت و رویش دانشگاه شهید بهشتی به عنوان اقدامی امیدآفرین اشاره کرد. ایشان در ادامه درخصوص جلسه «پیشنهاد تدوین سند جامع علوم پایه» در مرکز بررسی های استراتژیک ریاست جمهوری سخن گفت و به دستاوردهای این جلسه اشاره کرد.

رئیس دانشگاه در ادامه اظهار داشت: دانشگاه شهید بهشتی مجری تفاهم‌نامه بین معاونت زنان و خانواده ریاست جمهوری و  معاونت فرهنگی -اجتماعی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در حوزه خانواده و حمایت از جوانی جمعیت شد. با توجه به اهمیت توانمندسازی بانوان فرهیخته و عضو هیأت علمی به عنوان مادرانی اثرگذار در جامعه و خانواده این تفاهم نامه جهت انجام پژوهش پیرامون موانع فرزندآوری بانوان دانشگاهی با هدف ارائه پیشنهاداتی برای اصلاح آئین نامه ترفیع و ارتقا اعضا هیات علمی، صورت پذیرفت.

دکتر نصیری در بخش دیگری از سخنان خود گزارشی از اجلاس سه روزه روسای دانشگاه ها، پژوهشگاه ها و مراکز آموزش عالی کشور با حضور وزير علوم، تحقیقات و فناوری در دانشگاه تبريز ارائه کرد و خاطرنشان شد: روسای دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی در این اجلاس سه روزه پس از بحث و تبادل نظر و بررسی کارشناسانه مسایل جاری و آتی حوزه علم، تحقیقات و فناوری، در قالب کارگروه‌های موضوعی، رسالت خود را در راستای تحقق فرمان سال" تولید ملی، دانش بنیان، اشتغال آفرین" در بندهای دوازده گانه تعریف کردند.

ایشان در ادامه، گزارشی از دیدار جمعی از رؤسای دانشگاه ها با رئیس جمهور ارائه کرد و گفت: جمعی از روسای دانشگاه‌های کشور و تعدادی از مسئولان اجرایی در نشستی به ریاست آیت‌الله دکتر سیدابراهیم رئیسی، راهکارهای بهره‌گیری حداکثری از ظرفیت نخبگان را مورد بحث و بررسی قرار دادند؛ در این نشست مقرر شد کارگروهی با محوریت مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست جمهوری تشکیل شود تا با مشارکت دانشگاهیان و مقامات اجرایی، روش‌های مناسب عملی و سریع‌الوصول اجرایی برای بهره‌مندی بهتر از توان علمی و تحقیقاتی دانشگاه‌ها در دولت را ارائه و تحقق آنها را پیگیری کنند.

 

گزارش اهم مصوبات هيئت رئيسه و انتصابات

دکتر رسولی، مشاور رئیس و مدیر حوزه ریاست و روابط عمومی، به مهم ترین انتصابت اخیر در دانشگاه، اشاره کرد با قدردانی از تلاش های دکتر توکلی نیا در مدت تصدی دانشکده علوم زمین،  انتصاب دکتر عباس صادقی را به ریاست این دانشکده تبریک گفت.

 

در بخش دوم نشست شورای دانشگاه، دکتر احمدی زاد، رئیس دانشکده علوم ورزشی و تندرستی؛ گزارش «شاخص‌های ارتقاء عملکرد» دانشکده مذکور را ارئه کرد. ایشان در این گزارش به بررسی رتبه علوم ورزشی کشور در اسکاپوس از نظر تعداد مقاله و رتبه علوم ورزشی کشور در خاورمیانه و همچنین برنامه‌های آتی برای ارتقاء عملکرد دانشکده پرداخت و با اشاره به برنامه های پژوهشی و فناوری دانشکده تصریح کرد: برقراری همکاری‌های پژوهشی با سایر مراکز پژوهشی خارج از دانشگاه؛ تشکیل کارگروه‌ها و دوره‌های پژوهشی تخصصی برای توانمندسازی دانشجویان و استادان و تشکیل کارگروه‌ها، هسته‌ها و مراکز پژوهشی براساس نیازهای کشور از جمله مهم‌ترین اولویت ها در برنامه های پژوهشی و فناوری در دانشکده هستند.

دکتر صادقی، رئیس دانشکده علوم زمین دیگر سخنران این نشست، در گزارشی  برنامه پیشرفت بهبود دانشکده علوم زمین را بررسی کرد. ایشان با بررسی شاخص های بهبود عملکرد، بر تفاوت در ماهیت رشته‌ها تاکید کرد و گفت: اصلاح قوانین و آئین نامه‌های داخلی می‌تواند برخی مشکلات و مسائل را حل کند.

در ادامه «پیشرفت برنامه بهبود پژوهشکده مطالعات میان رشته‌ای قرآن» توسط دکتر روحانی؛ رئیس پژوهشکده مذکور ارائه شد. ایشان در این گزارش وضعیت پژوهشکده را در شاخص‌هایی چون طول مدت زمان فارغ التحصیلی؛ آمار و وضعیت دانشجویان و همچنین تعداد سرانه کتابهای چاپ شده بررسی و تحلیل نمود.

 

دکتر بابک شکری، معاون پژوهشی و فناوری دانشگاه دیگر سخنران نشست شورای دانشگاه، به بررسی «اولویت‌های پژوهشی دانشگاه» پرداخت و گفت: فرايند تعيين اولويت‌های پژوهشي علم و فناوری در سطوح مختلفي پياده سازی مي‌شود، از جمله سطح عملیاتی که فرایند اولویت‌بندی دراین سطح معمولا توسط موسسات تحقیق و توسعه صورت می‌گیرد؛  سطح راهبردی که مورد توجه موسسات تامين مالي قرار دارد و همچنین  سطح سیاست‌ها که اولویت‌بندی در این سطح عموما توسط دولت‌ها انجام می‌شود.

معاون پژوهشی و فناوری دانشگاه با اشاره به منابع تدوين نظام اولويت‌های پژوهشي اظهار داشت: اولویت‌های پژوهشی علم و فناوری از سه منبع تأمین خواهد شد؛ منبع اول اسناد بالادستي کشور همچون قانون برنامه پنج ساله توسعه کشور، سياستهای کلي نظام در حوزه علم وفناوری وغیره هستند. منبع دوم در برگیرنده نظرات دستگاههای اجرايي، نهادهای حاکميتي و سازمانها و مراکز تحقيقاتي مختلف همچون سازمان برنامه و بودجه کشور، معاونت علمي رياست جمهوری است و همچنین نظرات نخبگان به عنوان سومین منبع در نظر گرفته می‌شود.

دکتر حسن حقیقی، مدیر همکاری‌های پژوهشی و ارتباط با صنعت و جامعه نیز با تشریح برنامه‌های معاونت پژوهشی و فناوری دانشگاه در خصوص نظام اولویت های پژوهشی، اقدامات مشابه در دانشگاه‌های بزرگ دنیا را مرور کرد و با برشمردن اهداف تدوین این نظام گفت: تمركز بر حل مسائل و رفع نيازهاي اصلي كشور؛ توجه به روندها و مسائل آينده و همچنین تمركز فعاليت ها، اقدامات و بودجه دانشگاه بر موارد محدود ولي كليدي از جمله اهداف تدوین نظام اولویت‌های پژوهشی دانشگاه هستند.

 

مصــوبات

  • درخواست دانشکده علوم تربیتی و روان‌شناسی برای راه‌اندازی دوره کارشناسی رشته «علم اطلاعات و دانش‌شناسی» تصویب شد.
  • درخواست دانشکده ادبیات و علوم انسانی برای راه‌اندازی دوره دکتری رشته «باستان‌شناسی» با سه گرایش «پیش از تاریخ»، «دوران تاریخی» و «دوران اسلامی» صرفاً در گرایش «پیش از تاریخ» تصویب شد.
  • درخواست دانشکده اقتصاد و علوم سیاسی برای راه‌اندازی دوره کارشناسی ارشد رشته «اقتصاد اسلامی» «برای یک سال اجرا» مشروط به اینکه یکی از کد رشته‌های موجود در آن سال اجرا نشود و برنامه درسی مورد بازنگری قرار گیرد، تصویب شد.
  • درخواست پژوهشکده مطالعات بنیادین علم و فناوری برای راه‌اندازی دوره کارشناسی ارشد رشته «علم و دین» تصویب شد.
  • درخواست دانشکده ادبیات و علوم انسانی برای راه‌اندازی دوره دکتری رشته «آموزش زبان آلمانی» در صورت تکمیل کادر هیأت علمی مورد نیاز تصویب شد.
  • موضوع نظام اولویت‌های پژوهشی دانشگاه شهید بهشتی مطرح شد, شورای دانشگاه ضمن استقبال از رویکرد اتخاذ شده، با کلیات این نظام و دستاوردهای حاصل شده موافقت کرد:

مقرر شد یک کارگروه، که اعضای آن با پیشنهاد معاون پژوهشی و فناوری دانشگاه و تأیید رئیس دانشگاه انتخاب می‌شوند، به‌منظور نهایی‌سازی اولویت‌ها تشکیل شود. این کارگروه موظف است ظرف یک ماه پس از تشکیل، بر اساس اولویت‌های تدوین شدۀ فعلی، فهرست کوتاه نهایی اولویت‌های پژوهشی دانشگاه را با درنظر گرفتن مسائل و نیازمندی‌های اصلی کشور، مزیت‌های نسبی دانشگاه شهید بهشتی و با نگاه به هر سه دسته مسائل منطقه‌ای، ملی و بین‌المللی و ترجیحاً با توجه به مباحث بین‌رشته‌ای تدوین نموده و به تأیید و تصویب هیئت رییسۀ دانشگاه برساند. پس از تصویب و ابلاغ اولویت‌ها به همۀ واحدهای ستادی، دانشکده‌ها، پژوهشکده‌ها و مراکز دانشگاه؛ لازم است هر یک از این واحدها ظرف سه ماه برنامۀ عملیاتی سه سالۀ خود را به منظور همراستایی با این اولویت‌ها ارائه دهند.

 

 

 

 

در بخش‌های مختلف دویست و یکمین جلسه شورای دانشگاه، اعضاء نظرات خود را پیرامون دستورات و گزارش‌های مطرح‌شده به شرح زیر ارائه نمودند:

 

 

دکتر داورانی، رئیس دانشکده علوم شیمی و نفت؛  حفظ وضع موجود از چالش های بزرگ در این دانشکده است. بازگرداندن سطح آموزش به پیش از کرونا یک دغدغه است. حفظ هیأت علمی چالش مهمی است.

دکتر توسلی، رئیس پژوهشکده لیزرو پلاسما؛ باید مصادیق اولویت های پژوهشی و شاخص های مربوطه تدوین شود؛ کمیته ای با اختیارت اجرایی تشکیل شود.

دکتر آقامحمدی، رئیس دانشکده مهندسی برق کنترل-قدرت؛ اهداف باید مشخص شود؛ با شناسایی توان و ظرفیت ها باید بر روی بخش معینی  از مسائل متمرکز شویم.

دکتر پوراعتماد، رئیس پژوهشکده علوم شناختی و مغز؛ به منابع احصاء اولویت ها تنوع داده شود؛ باید بستر لازم برای اجرای اولویت های پژوهشی فراهم شود.

دکتر دری، رئیس دانشکده مدیریت و حسابداری؛ انتظار داشتم در نظام اولویت ها به برنامه راهبردی دانشگاه اشاره شود.

دکتر احمدی زاد، رئیس دانشکده علوم ورزشی و تندرستی؛ باید تخصصی فعالیت کنیم؛ اولویت ها را از دانشکده ها بگیریم؛ با کیفی کردن جذب استادان و کم کردن بدنه کارمندی دانشگاه را کیفی کنیم.

دکتر میراحمدی، رئیس دانشکده اقتصاد و علوم سیاسی؛ در علوم انسانی  و اجتماعی، تصدی گری بخش دولتی قوی تر است و باید به این مسئله توجه ویژه شود.

افزودن نظرات