صفحه اصلی
پژوهانه ویژه به دانشمندان یک درصد اختصاص می یابد
  • 32645 بازدید

شصت و دومین اجلاس سراسری معاونان آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی سراسر کشور، چهارشنبه، ۱۶ اسفند ۱۴۰۲ با شعار حکمت، دانایی، آموزش نیاز محور و اشتغال آفرین در مرکز همایش‌های بین‌الملل دانشگاه شهید بهشتی برگزار شد.

دکتر زلفی گل، وزیر علوم در این اجلاس از تصویب اختصاص پژوهانه ویژه برای دانشمندان یک درصد خبر داد و افزود: براساس مصوبه اخیر شورای عالی علوم، تحقیقات و فناوری  به دانشمندان یک درصد بین المللی و ملی سالانه معادل سرانه ۴ دانشجوی دکتری و ۴ دانشجوی ارشد در قالب «پژوهانه ویژه» اختصاص می یابد. این رقم برای رشته‌های عملی ۵۰۰ میلیون تومان و رشته‌های نظری ۲۵۰ میلیون تومان است. 

وی با برشمردن اقدامات انجام شده در حوزه معاونت آموزشی در دولت سیزدهم گفت: تصویب ۶۰ پایه تشویقی، انعقاد تفاهم  بورس رتبه‌های برتر کنکور و المپیادی‌ها با بنیاد ملی نخبگان، تصویب و ابلاغ جذب نخبگان در خارج از فراخوان، قانون جهش علمی بر مبنای عملکرد، اختصاص پژوهانه برای دانشمندان یک درصد و دو درصد و استادان جدید الاستخدام در ۵ سال گذشته، طراحی بورس ویژه صنعت برای نگهداشت نخبگان از جمله این اقدامات است. 

دکتر زلفی گل افزود: در سال ۱۴۰۳ برای ارتقای مرجعیت علمی ایران به مجلات نمایه شده فارسی مبلغ ۵۰۰ میلیون تومان و مجلات انگلیسی ۳۰۰ میلیون تومان اعتبار اختصاص می یابد و ۶۰ درصد از اعتبارات تمام دستگاه‌ها به صندوق شورای عالی علوم، تحقیقات و فناوری واریز می شود.

وزیر با اشاره به اختصاص اعتبار به مجلات علوم اذعان داشت: ۲۳ مجله فارسی تحت نمایه بین‌المللی نشریات دسترسی آزاد دوآج درآمده  که با احتساب دولت‌های قبلی این رقم به ۱۶۲ عدد رسیده است و در تلاش هستیم این آمار تا پایان دولت سیزدهم حداقل ۲ برابر شود.

دکتر زلفی گل تاکید کرد: تا پایان دولت سیزدهم با اختصاص زمین های مازاد دانشگاه‌ها، ۳۱ هزار واحد مسکونی برای اعضای هیئت علمی و کارکنان دانشگاه‌های  کشور ساخته خواهد شد.

دکتر زلفی گل افزود: اصول حاکم در آیین نامه ارتقای اساتید مصوب و ابلاغ شد و همکاران ما در وزارت علوم به صورت جدی روی آن کار می‌کنند، اما الزامات آموزش برای ارتقا را در این آیین نامه اضافه کرده‌ایم و بنده به صورت ویژه روی قسمت آموزش تمرکز دارم، مثلا برنامه ۵ ساله استاد باید به تصویب گروه آموزشی برسد، عضو هیئت علمی باید ورقه‌های امتحانی نیم ترم و پایان ترم را در معرض دید دانشجو قرار دهد، البته این موضوع از قبل باید به تصویب دانشکده برسد، استادان باید دو ساعت در هفته را به مشاوره با دانشجویان خود با درنظر گرفتن وقت قبلی اختصاص دهند این موضوع را به حیطه پژوهش و ترفیع وارد خواهیم کرد، اگر آموزش خوب نداشته باشیم، پژوهش خوب هم نخواهیم داشت. 

اخبار مرتبط:

برای آموزش باید سرفصل های جدید تعریف نماییم 

درگاه پذیرش استادمحور رونمایی شد

گزارش تصویری شصت و دومین اجلاس معاونان آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه‌ها و موسسات عالی

افزودن نظرات