صفحه اصلی
حضور دانشگاه شهید بهشتی در چهارمین نمایشگاه بین‌اللملی فارمکس خاورمیانه 2022
  • 20565 بازدید

دانشگاه شهید بهشتی در چهارمین نمایشگاه بین‌اللملی فارمکس خاورمیانه 2022 با ارائه دستاوردهای محققان پژوهشکده گیاهان و مواد اولیه دارویی  حضور دارد.

 

به گزارش روابط عمومی دانشگاه، چهارمین نمایشگاه بین‌اللملی فارمکس خاورمیانه 2022 با سخنرانی دکتر پیمان صالحی، استاد دانشگاه شهید بهشتی و معاون پژوهشی و فناوری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری؛ سه‌شنبه یکم شهریور همزمان با روزپزشک افتتاح شد.

دکتر نصیری، رئیس دانشگاه ضمن بازدید از غرفه محققان پژوهشکده گیاهان و مواد اولیه دارویی گفت: دانشگاه شهید بهشتی به واسطه توانمندی، ظرفیت پژوهشکده گیاهان و مواد اولیه دارویی تنها دانشگاه حاضر در این رویداد بین المللی است.

رئیس دانشگاه ضمن قدردانی از فعالیت های پژوهشگران و متخصصان پژوهشکده گیاهان ومواد اولیه دارویی افزود: غرفه دانشگاه شهید بهشتی به همت محققان پژوهشکده گیاهان و مواد اولیه دارویی دانشگاه برپا شده است و مجموعه ارزشمندی از دستاوردها و فعالیت‌های علمی-فناوری در حوزه محصولات فعال بیولوژیک گیاهی، فرمولاسیون ترکیبات طبیعی، ستونهایکروماتوگرافی مایع HPLCوFPLC ساخت داخل (درمقیاسهای مختلف) و آنالیزترکیبات مختلف به کمک دستگاههای اسپکترومتری جرمی ارائه می شود.

 

 

پنل «بررسی پلتفرم‌ ساخت واکسن کووید ۱۹ در نمایشگاه بین‌المللی فارمکس» به ریاست دکتر قاسم پور استاد دانشگاه شهید بهشتی و با حضور محققان تراز اول کشور، پنجشنبه سوم شهریور برگزار می شود.

«کارگاه آموزشی کروماتوگرافی تهیه‌ای» را چهارشنبه ۲ شهریور در نمایشگاه فارمکس ارائه می‌دهد. ایشان با اشاره به اهمیت برگزاری کارگاه مذکور اظهار داشت: امروزه کروماتوگرافی تجزیه‌ای (Analytical ) توانسته است وظیفه کنترل کیفی محصولات را در صنایع مختلف بر عهده بگیرد و با اتصال به سیستم‌های اسپکترومتری جرمی تحولی را در شناسایی و اندازه‌گیری ایجاد کند.

رئیس پژوهشکده گیاهان و مواد اولیه دارویی افزود: اولین کروماتوگرافی‌ها که فاز متحرک آن مایع و فاز ساکن جامد داشت در مقیاس بالا در دهه های 1950 و 1960 میلادی ابداع شدند. جنس بدنه ستون کروماتوگرافی برای جداسازی و خالص‌سازی مولکول‌های کوچک، استیل است که به آن کروماتوگرافی مایع با کارایی بالا (HPLC  ) و برای مولکول‌های بزرگ (نظیر پروتئین‌ها) شیشه است که به این نوع کروماتوگرافی، کروماتوگرافی سریع پروتئین‌ها گفته می‌شود. (FPLC) هر دو نوع این سیستم‌ها (HPLC و FPLC ) در هر دو مقیاس تجزیه‌ای و تهیه‌ای وجود داشته و شرکت‌های مختلفی آنها را تولید و پشتیبانی می‌کنند.

 

دکتر قاسم‌پور با برشمردن محورهای ارائه شده در این کارگاه آموزشی گفت: در این کارگاه مبانی تئوری کروماتوگرافی تهیه‌ای؛ روش تعمیم یک کروماتوگرافی تجزیه‌ای به یک کروماتوگرافی تهیه‌ای (Scale Up )؛ روش‌های آماده‌سازی نمونه برای کروماتوگرافی تهیه‌ای و  انواع ستون های تهیه‌ای HPLC و FPLC. ارائه خواهد شد.

 کارگاه «کپسوله‌کردن داروها بر پایه ریزحامل‌های فسفولیپیدی» نیز توسط دکتر صمد نژادابراهیمی، عضو هیأت علمی پژوهشکده گیاهان و مواد اولیه دارویی؛ جمعه ۴ شهریور ارائه می شود. ایشان در خصوص ضروت برگزاری این کارگاه تصریح کرد: از آنجایی‌که بخش اعظمی از بدن از آب تشکیل شده است، توانایی انتقال داروهای آبگریز از مزایای عمده ریزحامل‌ها محسوب می‌شود. نانوداروها یک شاخه‌ی در حال ظهور در صنعت داروسازی هستند که در آن اندازه ذرات دارو یا سیستم تحویل دارو  در مقیاس نانو می‌باشد. در صنعت داروسازی یک مسئله عمده، دشواری در رساندن دوز مناسب یک دارو یا عامل فعال به محل خاصی از بدن است. نانو دارو‌ها با هدف قرار دادن محلی خاص با عوامل فعال یا داروها،  پتانسیل عظیمی در غلبه بر این مشکل دارند. در این میان لیپوزوم‌ها به‌عنوان وزیکول‌های کروی کوچک که از کلسترول و فسفولیپیدهای طبیعی تشکیل شده‌اند، توجه بسیاری  را به خود جلب کرده‌اند.لیپوزوم‌ها به‌دلیل اندازه بسیار کوچک، بار سطحی، کارایی بالای محصورسازی، سازگاری زیستی، تجزیه بیولوژیکی و ماهیت آمفیفیلیک، از جمله سیستم‌های دارویی نویدبخش برای دارورسانی هستند. در این کارگاه سعی بر این هست که روی پیشرفت‌های اخیر در این حوزه مطالبی ارائه شود.

 

 

گفتنی است، فارمکس بزرگ‌ترین رویداد داروسازی کشور است و از سوی سندیکای مواد اولیه دارویی، شیمیایی و بسته بندی دارویی با مشارکت سازمان غذا و دارو به صورت سالانه برگزار می شود.

چهارمین نمایشگاه بین المللی فارمکس خاورمیانه 2022 از سه شنبه یکم تا جمعه ۴ شهریور ۱۴۰۱ در مجتمع نمایشگاهی ایران مال برگزار می‌شود.

 

غرفه پژوهشکده گیاهان و مواد اولیه دارویی در سالن یک، غرفه 4 پذیرای محققان و علاقمندان عزیز است.

افزودن نظرات