یادداشت دکتر وحید صادقی به مناسبت روز روانشناس

9248 بازدید

دکتر وحید صادقی فیروزآبادی، عضو هیأت علمی گروه روان‌شناسی بالینی و سلامت دانشگاه شهید بهشتی و رئیس مرکز مشاوره و آموزش‌های اجتماعی دانشگاه؛ به مناسبت نهم اردیبهشت روز روانشناس، یادداشتی منتشر کرده است که در ادامه می خوانید:

 

​​​​​​​

به نام خدا

درک معنای پیچیده‌ترین بعد وجود انسان، بسیار سخت‌تر از آن چیزی است که ما فکر می‌کنیم.

در جهان امروز که آکنده از مشکلات تنش‌زا و آسیب‌رسان به روان انسان‌ها است، ضرورت وجود افرادی که به روان به عنوان مهم ترین بخش وجودی انسان توجه ‌می‌کنند و سعی در بهبود آن دارند بیش از پیش حس  می‌گردد.

همه ما از اهمیت سلامت جسم خود آگاه هستیم و می‌دانیم که در صورت احساس کمترین ناخوشی و بیماری باید از متخصص جسم یعنی پزشک کمک بگیریم. اما چقدر از سلامت روان خود آگاه هستیم؟

روان به عنوان بخشی از وجود ما که به مراتب پیچیده تر از جسم ما است، وقتی که آسیب یا صدمه ای را متحمل می‌شود چنان همه وجود ما را درگیر می‌کند که حتی می‌توانیم اثرات آن را روی جسم خود ببینیم.

در واقع بسیاری از اوقات، بیماری جسم ما، در حقیقت بیماری روان ماست!

و اما در این جهان، کسانی هستند که به درمان روان که بر اثر ناملایمات زخمی شده اند  می‌پردازند. اما زمانی که نام روان‌‌شناس می‌آید شاید اولین چیزی که به ذهن خیلی از افراد خطور می‌کند درمان اختلالات و بیماری‌های روانی باشد که بار‌ها نام آن ها را شنیده‌ایم، اما فقط این بخشی از وظیفه یک روان‌شناس است.

بسیاری از انسان ها در این دنیای پر از قضاوت و انتقاد، نیاز به گوشی شنوا و کلامی آگاه دارند که به حرف‌هایشان توجه شود، رنج ها و درد‌هایشان بدون قضاوت درک گردد و در نهایت دست راهنمایی داشته باشند برای رسیدن به حال خوب!

روان‌شناس از کودکی تا بزرگسالی و پیری، از مشکلات مرتبط با مدرسه، کار، ازدواج و بهبود سبک زندگی می‌تواند بهترین همراه انسان‌ها باشد و این همراهی قدم به قدم، می‌تواند انسان‌ها را در رسیدن به زندگی سالم‌تر و روانی آرام‌تر یاری دهد.

روز روان‌شناس و مشاوره بر جامعه روان‌شناسی و مشاوره و همه آنانی که برای آرامش انسان ها و در نهایت جامعه تلاش  می‌کنند، صمیمانه تبریک و تهنیت باد.

 

 

میتوانید این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید: