با حضور وزیر علوم، تحقیقات و فناوری برگزار شد؛

پنجمین اجلاس ملی کرسی‌های نظریه‌پردازی، نقد و مناظره و اجلاس ملی سرآمدان آموزشی

19685 بازدید

پنجمین اجلاس ملی کرسی‌های نظریه‌پردازی، نقد و مناظره و اجلاس ملی سرآمدان آموزشی با حضور  دکتر زلفی گل، وزیر عتف؛ دکتر آقامیری، رئیس دانشگاه شهید بهشتی و جمعی از مسئولان آموزش عالی، اندیشمندان و محققان کشور، یکشنبه 11 تیر 1402 به میزبانی دانشگاه شهید بهشتی برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه، دکتر سیدمحمودرضا آقامیری، رئیس دانشگاه شهید بهشتی در سخنانی با عرض خیرمقدم، دهه امامت و ولایت و فرارسیدن عید بزرگ غدیر را تبریک گفت و با ابراز خرسندی از میزبانی پنجمین اجلاس ملی کرسی‌های نظریه پردازی، نقد و مناظره و اجلاس ملی سرآمدان آموزشی گفت: خوشحالم که این اجلاس در دانشگاه شهید بهشتی برگزار شد.

وی با اشاره به برگزاری کرسی‌های نظریه‌پردازی تصریح کرد: راه‌اندازی و اجرای کرسی‌های نظریه‌پردازی و کرسی‌های آزاد اندیشی از دغدغه‌های مقام معظم رهبری است که امیدوارم در آینده، بیش از پیش شاهد برگزاری منسجم و پرشور کرسی‌های یاد شده با همکاری وزارت علوم و شورای عالی انقلاب فرهنگی باشیم.

دانشگاه پیشرو، نیازسنج و نیازآفرین است

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری گفت: دانشگاه پیشرو باید نیازسنج باشد و مشکلات جامعه را احصاء کند؛ همچنین باید نیازآفرین باشد و منابع را شناسایی کرده و بتواند با سرمایه‌گذاری مناسب در راستای حل مسائل کشور حرکت کند.

وزیر علوم در ادامه تصریح کرد: هدف از برگزاری مراسم امروز این نیست که ما بخواهیم از تعداد محدودی از اساتید قدردانی کنیم هدف از این حرکت نمادین ایجاد یک جریان در کشور است اینکه بتوانیم پیامی را منتقل کنیم و یک جریان فکری در بدنه دانشگاه‌ها، پژوهشگاه‌ها و حوزه‌های علمیه ایجاد کنیم. اینکه نشان داده شود که جمهوری اسلامی برای علم و دانش ارزش و نگاه ویژه ای قائل است.

وی اظهار داشت: ریاست محترم جمهور در یکی از سخنرانی‌های خود بحث دانشگاه پیشرو را مطرح کردند و گفتند دانشگاه‌ها باید تلاش کنند که دانشگاه پیشرو باشند نه پیرو.

دکتر زلفی گل اضافه کرد: از استادان می‌خواهم ویژگی‌های دانشگاه‌ پیشرو را احصا کنند و مطابق آن پیش بروند و به نظر بنده از شرایط دانشگاه پیشرو می‌توان به نیازسنجی و نیازآفرینی اشاره کرد.

وزیر علوم بیان کرد: شناسایی نیاز‌های جامعه یکی از وظایف دانشگاه‌هاست که با توجه به ظرفیت نظام آموزش عالی در تربیت نیروی انسانی موفق و نخبگان باید در حل مسائل از آن‌ها بهره ببریم.

وی ادامه داد: دانشگاه پیشرو نیازآفرین است و باید نسل آینده را شناسایی کند تا متناسب با این معیار آموزش‌های خود را بکار گیرد و نباید تنها در مشکلات فعلی باقی بماند، همچنین دانشگاه باید منابع را شناسایی کند تا بتواند با سرمایه گذاری مناسب در راستای حل مسائل کشور حرکت کند.

دکتر زلفی‌گل تأکید کرد: دانشگاه‌ها با وجود نوابغی که تربیت می‌کنند باید نیازسنجش و نیازآفرینی باشند و دانشگاه پیشرو روی مزیت‌های ایجابی سرمایه گذاری می‌کند تا باعث ایجاد مشاغل هم شود. اگر می‌خواهیم کشور قدرتمند داشته باشیم باید روی مزیت سازی‌های جدید سرمایه گذاری کنیم و از طریق دانش و فناوری می‌توانیم ثروتی خلق کنیم که تاکنون وجود نداشته است.

وزیر علوم تصریح کرد: امروزه دنیا از طریق علم قدرت فرازمینی و فراشناختی دارد و تمام تکنولوژی‌ها حاکی از این است که باید به اندیشمند و تفکر و دانشمند نگاه ویژه داشته باشیم و به آن‌ها اعتماد کنیم و اجازه پرواز دهیم و قواعد و قوانینی که داریم نباید برای نخبگان سقف محدود تعیین کند و اینکه بگوییم استاد دانشگاه نمی‌تواند بیش از مبلغی درآمد داشته باشد اصلا خوب نیست؛ چرا که ممکن است استاد دانشگاهی با صنعت قراردادی منعقد کند و موفق شود، اما فرد دیگر نتواند این مسیر را برود و نباید در قوانین و مقررات نظام انگیزشی سقف تعیین کنیم.

دکتر زلفی‌گل گفت: پیام کرسی‌های نظریه پرداز این است که انسان آزاداندیش سقف نامحدودی دارد و باید شرایط جوری فراهم شود که انسان‌ها بتوانند پرواز کنند و وضع قوانین و مقررات موجود استعداد افراد مختلف را مورد توجه قرار نمی‌دهد باید این را اصلاح کنیم.

وزیر علوم تأکید کرد: معاونت آموزشی وزارت علوم در حال تدوین آئین‌نامه‌ای است که دانشجویان کارشناسی از بدو ورود تا زمان فارغ‌التحصیلی جهت مشاوره تحصیلی و شغلی استادان راهنما داشته باشند و این را به دانشگاه‌ها ابلاغ می‌کنیم.

در بخش دیگری از این مراسم پیام ویدئویی آیت الله جوادی آملی پخش شد.

در ادامه پیام آیت‌الله رئیسی، رئیس جمهور توسط حجت‌الاسلام والمسلمین عبدالکریم بهجت‌پور، قائم مقام رئیس هیئت حمایت از کرسی‌های نظریه‌پردازی، نقد و مناظره قرائت شد.

رئیس جمهور در  این پیام تاکید کرد: دولت سیزدهم با ارائه چشم انداز برنامه هفتم توسعه در فصل آموزش و فناوری مصمم است طرح تحول آموزش عالی را تکمیل کند. امیدوارم مجلس شورای اسلامی و نمایندگان محترم نیز با تصویب این برنامه، زمینه عملیاتی شدن طرح را تسریع بخشند.

 آیت الله سید ابراهیم رئیسی اظهار داشت: کرسی‌های نظریه‌پردازی، نقد و مناظره راهی به‌منظور تغییر عمیق و گسترده مرزهای دانش است. در پرتو این عرصه گشایی‌ها دانشمندان بزرگ ایران می‌توانند، سرعت وصول به تمدن نوین ایران را بر پایه ارزش‌های اسلامی شتاب دهند.

حجت‌الاسلام والمسلمین عبدالکریم بهجت‌پور، قائم‌مقام رئیس هیأت حمایت از کرسی‌های نظریه‌پردازی، نقد و مناظره با ارائه گزارشی اظهار داشت:  ۶۸ طرح تخصصی در کمیته‌های شش گانه بررسی کردیم که از بین این ۶۸ طرح، مواردی به هیئت داوری ارجاع داده شد، ۱۴ نظریه مورد تایید قرار گفت که امروز از آنان تجلیل خواهیم کرد و همچنین  دو هزار و هفت کرسی ترویجی برگزار کردیم.

دکتر قاسم عمو عابدینی در اجلاس تجلیل از سرآمدان آموزشی و برگزیدگان کرسی های نظریه‌پردازی گفت: اساس نقشه راه جدید دانشگاه‌ها استاد محوری برنامه‌محوری و شاگرد پروری است و همانطور که در گذشته حکیم پروری در بخش‌های دانشی ما حکمفرما بوده است.

وی تاکید کرد: در فرمایشات رهبر معظم انقلاب اسلامی به نقش ویژه دانشگاهها در ایجاد تمدن نوین اسلامی تاکید ویژه‌ای شده است و وزارت علوم در همین راستا مصوباتی را با محوریت  طرح تحول و دانشگاه حکمت و دانایی تصویب و ابلاغ کرده است .

عمو عابدینی خاطرنشان کرد: هم‌اکنون الگوی دانشگاه‌ها در حکمرانی بر اساس دانشجومحوری و استادمحوری است. مطابق مصوبه شورای عالی برنامه‌ریزی، قرار بر این شد برنامه دانشگاه‌ها به برنامه‌محوری، استادمحوری و دانشجومحوری حرکت کند.

به گفته معاون آموزشی وزارت علوم، آیین‌نامه پذیرش دانشجوی استادمحور یکی از اقداماتی است که در این راستا در این وزارت خانه تدوین و برای استعدادهای درخشان اجرایی شد.

در این مراسم ۱۴ نظریه‌پرداز کرسی‌های نظریه پردازی و نقد و مناظره و ۱۸ استاد سرآمد آموزشی معرفی شدند که دکتر عباس قاسمی حامد، استاد دانشگاه شهید بهشتی به عنوان سرآمد آموزشی معرفی و تجلیل شد.

 

 

 

میتوانید این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید: