با هدف تبیین سیاست‌ها و رویکردهای دانشگاه؛

نشست سالانه مدیران دانشگاه شهید بهشتی برگزار شد

2349 بازدید

نشست سالانه مدیران دانشگاه شهید بهشتی به ریاست دکتر نصیری قیداری، رئیس دانشگاه؛ چهارشنبه 18 آبان 1401 در محل پردیس فنی و مهندسی شهید عباسپور برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه، این نشست با حضور اعضای هیئت رئیسه، رؤسای دانشکده‌ها و پژوهشکده‌ها، مدیران ستادی، معاونان آموزشی و پژوهشی دانشکده‌ها و پژوهشکده‌ها و مدیران گروه‌های علمی با هدف همفکری و تعامل به مدت شش ساعت برگزار شد.

دکتر حجت رسولی، مشاور رئیس دانشگاه و مدیر حوزه ریاست و روابط عمومی با اشاره به اهداف برگزاری نشست مدیران گفت: این نشست به صورت سالیانه و با هدف تبیین سیاست‌ها و رویکردها و راهبردهای دانشگاه، تبادل‌نظر درخصوص برنامه‌ها و فعالیت‌های انجام شده و همچنین تعامل و تجدید عهد میان مدیران برگزار می‌شود تا بتوانند با آگاهی از برنامه‌ها و رویکردهای کلان دانشگاه، امور را پیش ببرند.

حجت‌الاسلام صاحب‌الامری که به نمایندگی از حجت‌الاسلام رجالی، مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه شهید بهشتی سخنرانی کرد و شاخص‌های مدیریت موفق در دیدگاه مقام معظم‌ رهبری را برشمرد؛ ایشان تعهد و تدین؛ پیگیری کار را تا رسیدن به نتیجه؛ توجه به اولویت‌ها؛ عمل مبتنی بر علم و درایت؛ توجه به جوانب مختلف یک تصمیم و اقدام؛ مسئولیت‌پذیری؛ مردم‌داری و تعهد نسبت به نظام جمهوری اسلامی و شناسایی استعدادها را به عنوان مهم‌ترین شاخص‌های مدیر انقلابی عنوان کرد.

دکتر مجید زندی، رئیس پردیس فنی و مهندسی شهید عباسپور ضمن عرض خیرمقدم اظهار امیدواری کرد، برگزاری این جلسه سبب خیر و برکت برای دانشگاه شهید بهشتی و پردیس عباسپور باشد.

دکتر سعدالله نصیری قیداری، رئیس دانشگاه در سخنانی به تبیین راهبردهای کلان در حوزه‌های مختلف از جمله مسائل روز دانشگاه پرداخت. وی با تاکید بر جایگاه پردیس فنی و مهندسی شهید عباسپور گفت: پردیس شهید عباسپور برای ما بسیار مهم است؛ ظرفیت‌های بالای نیروی انسانی و همکاران متخصص و کاربلد و همچنین فضاهای کارگاهی و زیرساختهای آزمایشگاهی مناسب از جمله دلایل اهمیت این پردیس هستند.

رئیس دانشگاه با تاکید بر ظرفیت‌های دانشگاه جامع شهید بهشتی از واگذاری طرح مدیریت بحران به این دانشگاه خبرداد و افزود: طی روزهای گذشته با حضور وزیر محترم کشور و معاون محترم پژوهشی وزارت علوم طرح سه جانبه‌ای در ارتباط با الگوها و روش های نوین مدیریت بحران به امضا رسید؛ قطعا پردیس عباسپور در اجرای این طرح نقش مهمی داشته و خواهد داشت. جوایز ملی و بین المللی که پردیس عباسپور برای مدیریت بحران و تاسیسات آب دریافت کرده است و ظرفیت‌ها و توان بخش‌های مختلف دانشگاه در حوزه‌های مختلف دانشی از دلایل سپردن این طرح به دانشگاه شهید بهشتی است.

دکتر نصیری در ادامه با تحلیل و بررسی شرایط و وضع موجود دانشگاه اظهار داشت: بار مسئولیت دانشگاه بر دوش یکایک مدیران دانشگاه در سطوح مختلف است؛ معاونان دانشکده ها و پژوهشکده ها و مدیران گروه ها نقش بسیار مهمی در اداره دانشگاه دارند و عمده کار دانشگاه در حوزه های آموزشی و پژوهشی در گروه‌های دانشگاه صورت می‌گیرد.

 رئیس دانشگاه، بر ایجاد فضای گفتمان و تعامل دوطرفه در دانشگاه تاکید و تصریح کرد: گفت‌و‌گو و تبادل‌نظر با دانشجویان و اساتید، رویکرد اصلی ما در اداره دانشگاه است و بی تردید مدیران گروه‌های آموزشی در این تعامل نقش بسیار موثر و سازنده ای دارند، به‌ویژه در دوران پساکرونا که با دانشجویانی روبرو هستیم که به دلیل اجرای مجازی آموزش و دوری از محیط دانشگاه، نیاز بیشتری به بحث و تبادل نظر با مسئولان دانشگاه دارند.

وی ادامه داد: من طی چند هفته گذشته بالغ بر 56 ساعت جلسه و نشست رو در رو با دانشجویان و اعضای هیئت علمی داشتم که با وجود چالش‌ها و مسائل احتمالی پیش آمده، از همه نشست‌ها راضی بودم. از مدیران و اعضای هیئت علمی درخواست دارم پدرانه به حرف‌های دانشجویان گوش بدهید، دانشجویان ابهامات زیادی دارند. وظیفه مهم امروز ما صحبت و گفت‌و‌گو با دانشجویان است.

دکتر نصیری دربخش دوم سخنان خود به چالش‌ها و تنگناهای مالی دانشگاه اشاره کرد و در خصوص فرآیند انتصابات در دانشگاه توضیحاتی ارائه داد و گفت: کمیته انتصابات براساس سه شاخص «مقبولیت، مرتبه علمی و تجربه اجرایی» روسا و مدیران دانشگاه را پیشنهاد می‌کند.  

مجمع فرهنگی دانشگاه برای نظارت، ایدهپردازی و تصمیم سازی در امور فرهنگی، اجتماعی و سیاسی دانشگاه است

دکترعلیرضا طالب‌پور، معاون فرهنگی و اجتماعی سخنان خود را با موضوع «تبیین رویکردها و برنامه‌های کلان در حوزه مسائل فرهنگی دانشگاه» ارائه کرد. وی با بررسی اقدامات صورت گرفته در معاونت فرهنگی و اجتماعی، توضیحاتی درخصوص پنج طرح «هوش فرهنگی»، «بسته فرهنگی»، «مجمع فرهنگی دانشگاه»، «استاد راهنمای تحصیلی فرهنگی» و «مدل برخورد با ناهنجاری ها در دانشگاه» ارائه داد.

معاون فرهنگی و اجتماعی به معرفی طرح های مذکور پرداخت و گفت: «طرح هوش فرهنگی» برای شناخت وضعیت موجود فرهنگی دانشگاه از طریق رصد هوشمند شاخص های کرامت دانشجو، دینداری، اخلاق حرفه ای و امید و نشاط به کمک سامانه های ثبت بازخوردها؛ نمودارهای رضایت از متن و تصویر؛ فرم های خود اظهاری و همچنین کارنامه فرهنگی اجرا می شود. «طرح بسته فرهنگی» شامل چهار جریان دایمی شامل جریان دانشجویی، جریان محتوایی، جریان انگیزشی و جریان فناوری است.

دکتر طالب پور افزود: طرح مجمع فرهنگی دانشگاه شامل150 نفر از اساتید، دانشجویان و کارمندان برای نظارت، ایدهپردازی و تصمیم سازی در امور فرهنگی، اجتماعی و سیاسی دانشگاه است. در این طرح با ایجاد ساختاری متشکل از اساتید، کارمندان و دانشجویان  ذیل شورای فرهنگی دانشگاه، طرح ها و موضوعات فرهنگی- اجتماعی، آموزشی-پژوهشی، رفاهی، سیاسی، مذهبی و فناوری در دانشگاه بررسی خواهد شد. نقش دادن به قاطبه دانشجویان در تصمیمگیری در حوزه های مختلف ولو به صورت مشورتی؛ امکان برگزاری منظم جلسات مناظره، پرسش و پاسخ و تعاملی با رعایت قوانین و ضوابط و همچنین اقناع دانشجویان و کارمندان در امور فرهنگی، اجتماعی، سیاسی و رفاهی و تصمیم سازی‌های منطقی از جمله اهداف اجرای این طرح هستند.

وی با معرفی «طرح استاد راهنمای تحصیلی فرهنگی»  گفت: در حال حاضر 300 عضو هیئت علمی به عنوان استاد راهنما در دانشگاه فعالیت می کنند که با مصوبه هیئت رئیسه محترم دانشگاه و مذاکره با معاونت آموزشی وظایف این افراد برای ارتقای وضعیت فرهنگی دانشجویان بازتعریف شده است.  

معاون فرهنگی و اجتماعی افزود: در این طرح، طی چهار سالِ دوره کارشناسی، مسئولیت فرهنگی 30 دانشجو به یک استاد راهنما سپرده می شود و این استاد می‌تواند در قالب فعالیت‌های نوزده‌گانه فرهنگیِ تعریف شده با دانشجویان در ارتباط باشد.

جذب و حفظ استادان توانمند و جذب دانشجویان مستعد راه بهبود کیفیت آموزشی است

دکتر علی‌اکبر افضلیان، معاون آموزشی به بررسی «بهبود کیفیت و توسعه متوازن آموزشی دانشگاه» پرداخت و با اشاره به کیفیت آموزشی در شرایط موجود، انباشتگی مشکلات دوران کرونا؛ محدودیت منابع مالی دانشگاه و شرایط و دغدغه‌های روز دانشگاه و کشور را از جمله چالش‌های نخستین ترم آموزشی در دوران پساکرونا دانست.

معاون آموزشی دانشگاه با برشمردن راه‌های بهبود کیفیت آموزشی اظهار داشت: با جذب و حفظ استادان توانمند و جذب دانشجویان مستعد؛ افزایش پذیرش دانشجویان استعداد درخشان؛ تغییر نگرش در استادان و دانشجویان نسبت به روش‌های یادگیری؛ اهتمام اساتید و گروه‌ها به ارایه محتوای مناسب و به‌روز هر درس و لزوم بازنگری به‌موقع برنامه درسی؛ اجرای کارشناسی ارشد پیوسته؛ اجرای کامل و موثر دروس نظری و عملی؛ تامین تجهیزات آموزشی‌، آزمایشگاهی و کارگاهی؛ مصرف بهینه منابع دانشگاه در آموزش؛ ایجاد محیط آرام و امیدبخش برای یادگیری و همچنین راهنمایی موثر تحصیلی، فرهنگی و تربیتی دانشجویان به ویژه در دوره کارشناسی می‌‌توان کیفیت آموزشی را بهبود بخشید.

وی بر بازنگری برنامه‌های درسی و ایجاد رشته‌های جدید تاکید کرد و گفت: نهضت بازنگری برنامه‌های درسی در دانشگاه خوب بوده است، در سال 1401 در دوره کارشناسی 10 عنوان، در دوره کارشناسی ارشد 21 عنوان  و در دوره دکتری چهار عنوان برنامه درسی بازنگری شده است. در همین سال یک عنوان در دوره کارشناسی، پنج عنوان در دوره کارشناسی ارشد و سه عنوان رشته/گرایش جدید در دانشگاه ایجاد شده است.

دکتر افضلیان با ارائه آمار مربوط به دانشجویان خارجی در دانشگاه شهید بهشتی یادآور شد: 259 نفردانشجوی غیر ایرانی از 18 کشور در دانشگاه شهید بهشتی درحال تحصیل هستند که 41 درصد از طریق بورسیه، 47 درصدغیر بورسیه و 12 درصد از طریق کنکور سراسری پذیرفته شده اند؛ از این تعداد 25 درصد در دوره کارشناسی، 44 درصد در دوره کارشناسی ارشد و 31 درصد دانشجوی دوره دکتری هستند.

تعداد 2119 دانشجو خارج از سنوات مجاز در مقاطع مختلف تحصیلی در دانشگاه داریم

دکتر فارسی، معاون دانشجویی دیگر سخنران این نشست بود که گزارشی با عنوان «رویکردهای معاونت دانشجویی، چالش‌ها و راهکارهای پیشنهادی در جهت هم‌افزایی» ارائه کرد. وی  با برشمردن حوزه‌های کلیدی فعالیت معاونت دانشجویی دانشگاه شهید بهشتی گفت: حوزه تندرستی، ورزش همگانی و قهرمانی دانشجویان؛ بهداشت،درمان و مشاوره  دانشجویان و ارتباط با خانواده؛ امور کنسولی و رفاهی دانشجویان بین‌الملل؛ امورخوابگاهی، تغذیه و وام  دانشجویی؛ امور انضباطی و کمیسیون موارد خاص دانشجویی؛ حوزه تشکل‌های صنفی و شوراهای دانشجویی و همچنین کمک‌های خیرین و حمایتهای مادی و معنوی مردمی ، هفت حوزه فعالیت این معاونت هستند.

دکتر فارسی «ایجاد نظارت بر عملکرد حوزه های مختلف دانشجویی بر اساس برنامه راهبردی و عملیاتی آن حوزه با هماهنگی و کمک دفتر نظارت و ارزیابی دانشگاه»؛ «بازنگری سایت حوزه معاونت دانشجویی  به منظور بروز رسانی و اطلاع رسانی و استفاده از ویترین جذاب و ارائه قابلیت رفاهی، ورزشی و حوزه سلامت آن  در جذب کمی و کیفی دانشجویان برتر داخلی و خارجی»؛  «تقویت و توسعه فرصت های مطالعاتی دانشجویان به منظور استفاده از قابلیت های این ظرفیت در رتبه بندی دانشگاه و بخش اجرایی و علمی کشور»؛ «فعال کردن و توانمندسازی مدیران اجرایی دانشکده ها به منظور ارتیاط موثر با حوزه های معاونت دانشجویی برای پاسخگویی هر چه بهتر به مطالبات دانشجویان» و  «تلاش در جهت مکان‌یابی جهت متمرکز کردن حوزه‌های پراکنده معاونت دانشجویی  با هماهنگی و کمک معاونت پشتیبانی دانشگاه به منظور مدیریت یکپارچه در خدمت رسانی به دانشجویان و پرسنل دانشگاه» را برنامه پیشنهادی پیش رو حوزه معاونت دانشجویی عنوان کرد.

وی با تشریح برنامه پیشنهادی پیش رو امور تغذیه حوزه معاونت دانشجویی یادآور شد: «ایجاد تنوع غذایی توام با افزایش کیفیت و تنوع بخشی در رستوران های دانشجویی از جمله رستوران مکمل به منظورصرفه جویی در هزینه ها و پاسخگویی به  نیاز غذایی دانشجویان»؛ «تجهیز و ارتقاء سیستم پخت و تغذیه رستوران های دانشجویی دانشگاه به منظور بالا بردن کیفیت غذا و رضایت دانشجویان،کارکنان و اساتید دانشگاه»؛ «سامان دهی مناقصه تهیه مواد،طبخ و توزیع غذا در پردیس مرکزی دانشگاه و شهید عباسپور به منظور صرفه جویی در هزینه ها و ارتقاء کیفیت سرویس دهی در این بخش به دانشجویان،کارکنان و اساتید دانشگاه» و «تعمیر و بازسازی فضای رستوران‌ها و آشپزخانه‌ها مطابق با استانداردهای مطلوب دانشگاه شهید بهشتی با کمک صندوق رفاه و خیرین» برنامه‌های این معاونت در حوزه تغذیه هستند.

معاون دانشجویی با ارائه آمار مربوط به دانشجویان خارج از سنوات و هزینه تحمیلی به دانشگاه اظهار داشت: تعداد 2119 دانشجو خارج از سنوات مجاز در مقاطع مختلف تحصیلی داریم که تامین خوابگاه و تغدیه این تعداد دانشجو در طول یکسال هزینه‌ای بالغ بر 21 میلیارد و 190 میلیون تومان به دانشگاه تحمیل می‌کند در حالیکه این تعداد دانشجو در آمار دانشگاه برای دریافت بودجه از وزارت علوم لحاظ نمی‌شود.

دکتر فارسی با بررسی چالش‌های اسکان دانشجویان در خوابگاه و ارائه راهکارهای عملی افزود: کاهش سنوات تحصیلی دانشجویان در تمامی دوره‌های تحصیلی، ساماندهی جذب دانشجویان در دوره‌های کارشناسی و کارشناسی ارشد و تسریع در آغاز ساخت بلوک 7 خوابگاه دختران از جمله راهکارها برای حل مسائل مترتب بر اسکان دانشجویان در خوابگاه‌های دانشگاه هستند.

برنامـه کلان دانشـگاه شهیـد بهشتـی

دکتر فقیهی، مدیر نظارت، ارزیابی و تضمین کیفیت گزارشی از «برنامه کلان پنج‌ساله مدیریت‌های ستادی در سال های1401-1405» ارائه داد. وی به تصویب برنامه کلان دانشگاه اشاره کرد و افزود: کلیات برنامه کلان دانشگاه شهید بهشتی در 17 اسفند 1400 به تایید هیئت رئیسه و شورای دانشگاه رسید و تصویب شد. در این برنامه سه شاخص کلان، هدف‌گذاری و مصوب شده است. با تصویب شورای ناتک، برنامه معاونت‌ها و مدیریت‌های ستادی دانشگاه در راستای بهبود این شاخص‌ها تدوین و عملیاتی خواهد شد. «سهم درآمد اختصاصی محقق شده از عملکرد بودجه»؛ «سهم درآمد اختصاصی پژوهشی از درآمد اختصاصی محقق شده» و «متوسط رتبه دانشگاه شهید بهشتی در 4 نظام رتبه بندی جهانی»، سه شاخص کلان دانشگاه در برنامه مذکور هستند. این شاخص ها نقش موتوری را ایفا می‌کند تا دانشگاه را به نقطه ای که در چشم انداز دانشگاه ترسیم شده است برساند.

وی ادامه داد: شش کارگروه تخصصی برای اجرای برنامه کلان دانشگاه تشکیل شده است، خروجی کارگروه‌های مذکور در کمیسیون تلفیق مطرح و بعد از تصویب در شورای ناتک، ابلاغ و اجرا خواهد شد.

با حضـوری شدن آموزش، بار مالی قابل توجهی نسبت به سال گذشته برای دانشگـاه ایجاد شده است

دکتر احمدرضا ذوالفقاری، معاون پشتیبانی، مالی و مدیریت منابع در سخنانی به «تبیین رویکردها و برنامه‌های کلان در حوزۀ مالی و منابع انسانی» پرداخت. وی با اشاره به چالش‌های دانشگاه گفت: با حضوری شدن آموزش، بار مالی قابل توجهی نسبت به سال گذشته و دوران مجازی بودن آموزش برای دانشگاه ایجاد شده است؛ این هزینه ها با توجه به شرایط اقتصادی با رشد قابل توجهی مواجه بوده است.

وی گزارشی از وضعیت پروژه‌های عمرانی ارائه کرد و ساخت سالن ورزشی و زمین چمن مصنوعی در پردیس زیراب؛ بازسازی سرویس‌های بهداشتی دانشکده برق پردیس شهید عباسپور؛ بازسازی آشپزخانه مرکزی پردیس شهید عباسپور؛ خرید تجهیزات موتورخانه پردیس شهید عباسپور شامل 6 دستگاه دیگ و منابع کویل دار؛ خرید و نصب چهار دستگاه آسانسور پروژه نوآوری؛ خرید و نصب دو دستگاه آسانسور پروژه شیمی؛ خرید هوارسان‌ها و چیلرهای پروژه دانشکده شیمی؛ خرید و نصب تجهیزات موتورخانه ساختمان نوآوری را از جمله فعالیت های صورت گرفته در حوزه عمرانی دانشگاه عنوان کرد.

شـاخـص های پژوهشی دانشگاه رشـد مطلوبـی دارد

دکتر بهروز ابطحی، معاون پژوهشی و فناوری به «تبیین رویکردها و برنامه‌های کلان مسائل پژوهشی دانشگاه» پرداخت و با تحلیل فعالیت های پژوهشی دانشگاه طی سال های اخیر گفت: روند مطلوبی در رشد شاخص های پژوهشی دانشگاه شاهد هستیم. تولید مقالات کیفی با رشد همراه است.

وی افزود: حفظ و پیشبرد نتایج و دستاوردهای دوره پیشین معاونت پژوهشی؛ تداوم توجه و نظارت بر روند شاخص های رتبه بندی جهت حفظ و ارتقاء رتبه دانشگاه و همچنین  تلاش برای پشتیبانی پژوهشی اعضاء هیئت علمی دانشگاه را اقدامات و برنامه‌های این معاونت عنوان کرد.

دکتر ابطحی به اقدامات صورت گرفته در سال جاری اشاره کرد و از پرداخت پاداش مقالات؛ تسریع پرداخت اعتبار پژوهشی؛ افزایش 31 درصدی ضریب اعتبار ویژه برای سال 1401؛ تجدید نظر در حداقل امتیاز لازم برای تخصیص اعتبار ویژه جهت افزایش بهره برداران اعتبار پژوهشی و همچنین بهبود تجهیزات آزمایشگاهی و آزمایشگاه مرکزی خبر داد.

دکتر فخاری زواره، مدیر امور هیئت علمی با «تبیین رویکردها و برنامه‌های کلان در حوزۀ ارتقا، جذب و ترفیع»، درخصوص تبدیل وضعیت و ارتقای اعضای هیئت علمی توضیحاتی ارائه داد. وی با اشاره به زمان ماندگاری اعضای هیئت علمی در وضعیت پیمانی گفت: بر اساس ماده 13 آیین نامه استخدامی مدت مجاز توقف در دوره پیمانی 5 سال است. پس از این مدت، اعطای مهلت با مجوز هیئت رئیسه دانشگاه حداکثر در سه نوبت یکساله مقدور است.

مدیر امور هیئت علمی با برشمردن راهکارهای کاهش مدت ماندگاری اعضای هیئت علمی در وضعیت پیمانی تصریح کرد: با توجه به برنامه سه ساله ارائه شده توسط عضو در سال اول استخدامی و نظارت دانشکده بر آن؛ رصد دقیق فعالیت‌های آموزشی و پژوهشی در زمان تمدید قرارداد توسط مدیریت امور هیئت علمی و ارائه تذکرات لازم به ویژه از سال سوم به بعد و همچنین با دعوت از عضو و ایجاد شرایط گفتگو با معاونان دانشگاه و مدیر امور هیئت علمی و بررسی مشکلات موجود و حل آن، می توان مدت ماندگاری اعضای هیئت علمی را کاهش داد.

 

پس از پایان ارائه اعضای هیئت رئیسه دانشگاه برخی از مدیران نظرات خود را پیرامون مسائل و گزارش‌های مطرح‌شده به شرح زیر ارائه نمودند:

دکتر سعیدی، عضو هیئت علمی دانشکده علوم و فناوری زیستی: رابطه استادان با دانشجویان کم رنگ است با برنامه‌ریزی بنیادین باید این رابطه را تقویت کرد. برای دانشجویان استعداد درخشان باید برنامه دقیق و مدونی داشت. بخشنامه وزارت علوم در حوزه کفایت دانشجویان دکتری، صدمه بزرگی به دانشگاه شهید بهشتی است. در خصوص جذب نیروی انسانی وکارمندان باید برنامه داشت.

دکتر نیک‌روش، رئیس دانشکده مهندسی مکانیک و انرژی: در طی اغتشاشات اخیر در دانشگاه، استفاده از الفاظ رکیک از سوی برخی از دانشجویان تاسف‌آور بود؛ اگر نسبت به این پدیده حساس نباشیم گسترش پیدا خواهد کرد.

دکتر ابراهیمی مقدم، رئیس دانشکده مهندسی و علوم کامپیوتر: در جریانات و تحولات اخیر فشار عظیمی بر روی اعضای هیئت علمی است، باید از استادانی که برای گفت‌و‌گو با دانشجویان تلاش کرده‌اند تقدیر شود تا انگیزه‌ای برای ادامه فعالیت باشد. فرآیندهای کمیته انضباطی مشخص و شفاف شود.

دکتر فرخی، عضو هیئت علمی دانشکده علوم و فناوری زیستی: پیرو فرمایشات رئیس دانشگاه باید تریبون آزاد پیش بینی شود. دانشجویان تحصیلات تکمیلی که ساکن استان‌های مجاور هستند برای دریافت خوابگاه با مشکل مواجه هستند. محدود کردن پذیرش در دوره کارشناسی راه‌حل مناسب‌تری نسبت به ندادن خوابگاه به دانشجویان ترم 5 کارشناسی ارشد است.  باید در نشست مدیران، بخشی برای بررسی امکانات رفاهی استادان در نظر گرفته می‌شد.

دکتر محمدی، عضو هیئت علمی دانشکده حقوق: در فرآیند رسیدگی به تخلف، صلاحیت در کمیته انضباطی، انحصاری است؛ ظرفیت‌هایی در آئین‌نامه رسیدگی به تخلفات برای ایجاد ساختارهای فرهنگی و مشاوره‌ای در نظر گرفته شده است. در زمان اجرایی کردن آیین‌نامه‌هایی که بازنگری می‌شوند باید دقت شود.

دکتر مرندی، عضو هیئت علمی دانشکده الهیات و ادیان: در خصوص اتفاقات اخیر، گفت‌و‌گو با دانشجویان  ضروری است اما وقتی با یک‌سری اقدامات ناهنجار و قانون‌شکنانه مواجه می‌شویم و با الفاظ بسیار رکیک به امور مقدس، نظام جمهوری اسلامی، بسیج و روحانیت اهانت می‌شود و کلاس‌های درس به‌زور تعطیل می‌شود آیا نباید اقدامات بازدارنده قوی از سوی دانشگاه صورت گیرد؟

دکتر پورکیانی،  عضو هیئت علمی دانشکده علوم ورزشی و تندرستی: دانشکده علوم ورزشی به دلیل حجم بالای دروس عملی یکی از دانشکده‌هایی بود که بعد از حضوری شدن آموزش در دوران پساکرونا فشار زیادی را تحمل کرد؛ آزمایشگاه‌ها و سالن‌های ورزشی دانشکده نیاز به تجهیز دارند. در برخورد با دانشجویان باید نگاه، پدرانه و تربیتی باشد. باید از مسئولان فرهنگی کشور برای حضور در دانشگاه و در جمع دانشجو دعوت شود. بحث رفاه و معیشت استادان نباید فراموش شود.

دکتر محسنی، عضو هیئت علمی دانشکده مهندسی مکانیک و انرژی: دانشجویان تحصیلات تکمیلی که در حوزه کار‌های پژوهشی فعالیت می‌کنند با طولانی شدن دوره تحصیل مواجه می‌شوند و عدم تخصیص خوابگاه، این دانشجویان را با چالش مواجه می‌کند. مسئولان خوابگاه در نحوه برخورد با دانشجو باید دقت بیشتری داشته باشند. دستورالعمل برای ارزیابی هیئت علمی تهیه و تدوین شود.

دکتر آقامحمدی، عضو هیئت علمی دانشکده مهندسی برق: در جریانات اخیر بیان سخنان رکیک از سوی دانشجویان بسیار دردناک و فاجعه‌آمیز بود و صرفاً برخورد انضباطی با آن کافی نیست باید به عنوان پدیده در محیط دانشگاهی با آن رفتار شود و بررسی روانشناسانه، جامعه‌شناسانه و حقوقی شود. باید میزان تخصیص ظرفیت دانشگاه و دانشکده در دوره‌های مختلف آموزشی تعیین و مشخص شود، مقطع کارشناسی دوره مهم و بنیادین است و باید به سمت جذب دانشجو در دوره کارشناسی ارشد پیوسته برویم. مشکل جذب داریم؛ در فرآیند جذب اعضای هیئت علمی، پاسخ  به پرونده‌ها از وزارت علوم به کندی ارسال می‌شود.

دکتر پورشهریار، عضو هیئت علمی دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی: یکی از دغدغه‌های اساسی، نحوه و چگونگی تعامل استادان با دانشجویان است، این یک موضوع کاملا تخصصی، حرفه‌ای و تکنیکی است که دارای ابعاد، مولفه‌ها و روش‌هایی است. دانشکده آمادگی دارد در قالب کارگاه این مبحث را برای اعضای هیئت علمی به ویژه استادان جوان ارائه دهد.

دکتر اکبری،  عضو هیئت علمی دانشکده ادبیات و علوم انسانی: آموزش مجازی لطماتی را وارد کرده است؛ عنصر تربیت در آموزش مجازی مغفول مانده است. این رفتارهای تند برای این است که دانشجویان در آموزش مجازی استاد و معلم را از نزدیک ندیده‌اند و این چالش‌هایی را ایجاد کرده است و همه ما باید برای حل آن برنامه داشته باشیم. باید برای اجتماعی‌شدن دوباره، برنامه داشته باشیم.

دکتر طاهری، عضو هیئت علمی دانشکده ادبیات و علوم انسانی: از دکتر نصیری و هیئت رئیسه در نوع برخورد با اتفاقات اخیر سپاسگزاری می‌کنم، ان‌شاءالله با کمترین آسیب به دوره ثبات وارد شویم؛  انتظار این است که مطالبات دانشجویان به مسئولان کشور منتقل شود و باید تغییر رویه بسیاربنیادین در ایران شکل بگیرد و دانشجو و جوان احساس کند که حرف او از طریق گفت‌و‌گو  شنیده و به آن عمل می‌شود.

دکتر نعیمی، عضو هیئت علمی دانشکده مهندسی مکانیک و انرژی: در جریانات اخیر این سوال برای من مطرح شده که وظیفه ما به عنوان یک عضو هیئت علمی چیست؟ چه تعداد از همکاران برای دانشجویان وقت گذاشتند و برای مثال در یک بازدید علمی دانشجویان را همراهی کردند یا در طول ترم در خوابگاه حاضر شدند و با دانشجویان دیدار کرده‌‌اند؟

دکتر پوراعتماد، رئیس پژوهشکده علوم شناختی و مغز و سرپرست پژوهشکده فناوری های پزشکی: از هر آنچه که در دانشگاه مبتنی بر علم انجام شد سپاسگزاری می‌کنم؛ برخی اتفاقات در شرایط بحرانی رخ می‌دهد که لزوما نماینده رفتار عمومی آن گروه نیست. هرجا که تمایل پیدا کنیم به رفتار مبتنی بر خشونت، به نفع دشمن خارجی قدم برداشتیم و هرجا که مبتنی بر فکر و تدبیر عمل کنیم به نفع منافع ملی گام برداشتیم. کل پدیده را باید باهم دید و بررسی کرد.

دکتر عباسی، عضو هیئت علمی دانشکده ادبیات و علوم انسانی: زمان‌بر بودن تالیف یک جلد کتاب یکی از دلایل پایین آمدن آمار انتشار کتاب است.تالیف یک کتاب قریب به شش سال زمان می برد اما تالیف مقاله به طور متوسط در هشت ماه میسر است؛ امتیاز تالیف کتاب در آیین‌نامه باید تغییر کند.

دکتر شوریان، عضو هیئت علمی دانشکده عمران، آب و محیط زیست: در خصوص ضرایب امتیاز ارتقا اعضای هیئت علمی در دانشگاه شفاف‌سازی شود. کمیته انتشارات دانشگاه بسیار سختگیرانه عمل می‌کند.

دکتر دری، رئیس دانشکده مدیریت و حسابداری: پیشنهاد می‌کنم نشست مدیران دانشگاه از سالانه به مقاطع کوتاه‌تر تبدیل شود. استادان در خط مقدم گفت‌و‌گو با دانشجویان در شرایط بحرانی هستند باید از تجربیات آنان استفاده شود.

دکتر ملاصالحی، عضو هیئت علمی دانشکده علوم و فناوری زیستی: مشکل تامین فضای آموزشی دانشکده ما چه زمانی برطرف خواهد شد؟ کلاسهای دانشکده در چهار فضای مختلف در حال برگزاری است.

دکتر مریدی، عضو هیئت علمی دانشکده مهندسی عمران، آب و محیط‌زیست: برخی آیین‌نامه‌ها در ترغیب برای تالیف مقالات Q1 بازدارنده هستند. درخصوص طرح‌های برون‌سازمانی با توجه به شرایط حاکم بر ارتباط دانشگاه و بخش صنعت، باید فشار کمتری به هیئت علمی وارد کرد.

دکتر احمدی زاد، رئیس دانشکده علوم ورزشی و تندرستی: مشکل فضای آموزشی عامل بازدارنده در گسترش فعالیت‌های دانشکده است باید به این مسئله توجه شود. در جذب اعضای هیئت علمی تسریع شود. در صورت امکان شرایطی فراهم شود تا دانشجویان تعلیق شده سرکلاس برگردند.

 

دکتر نصیری، رئیس دانشگاه در پایان این نشست با جمع‌بندی از گزارشات، مباحث و اظهارنظرهای مطرح شده، توضیحاتی در خصوص فرآیند جذب اعضای هیئت علمی، مرخصی‌ها، ماموریت‌ها، فرصت مطالعاتی و سفر استادان؛ سفرها و بازدیدهای علمی و فرهنگی دانشجویان؛ و تلاش‌ها وپیگیری‌های صورت گرفته برای آزادی دانشجویان بازداشتی بیان داشت؛ اعضای هیئت رئیسه نیز به پرسش‌ها و موضوعات مطرح شده پاسخ دادند.

دکتر رسولی، مشاور رئیس دانشگاه و مدیر حوزه ریاست و ورابط عمومی؛ با تاکید بر اهمیت سایت رسمی دانشگاه، بر همکاری واحدها با اداره روابط عمومی و مرکز فناوری اطلاعات تاکید کرد. ایشان در پایان از زحمات برگزار کنندگان نشست سالانه مدیران دانشگاه قدردانی کرد.

 

 

 

میتوانید این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید: