رئیس دانشگاه شهید بهشتی در نشست مدیران بین الملل دانشگاههای کشور؛

یک کشور قدرتمند، دانشگاه‌ای قوی و یک دانشگاه قوی بخش بین‌الملل قوی دارد

59 بازدید

نشست مدیران بین‌الملل دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی سراسر کشور، با حضور دکتر رضائی فر، رئیس مرکز همکاری‌های بین‌المللی وزارت علوم تحقیقات و فناوری، چهارشنبه 13 تیر 1403، به میزبانی دانشگاه شهید بهشتی در تالار مولوی برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی، دکتر سید محمودرضا آقامیری رئیس دانشگاه شهید بهشتی در این نشست، دانشگاه‌های هر کشور را بخش مهم و نماد قدرت آنها دانست و افزود: هر جا پای اعتبار کشورها به میان می‌آید بحث دانشگاه‌های آن کشور مطرح می‌شود. کشور ما نیز از این موضوع مستثنی نیست و باید شرایطی را فراهم کرد که آنها نمادی از قدرت کشور باشند.

وی با بیان اینکه یکی از مهم‌ترین بخش‌های دانشگاه پایگاه‌های خبری و سایت‌های دانشگاه هستند، آنها را نماد معرفی دانشگاه عنوان و مهم‌ترین وظایف و هدف اصلی در این زمینه را بین‌المللی کردن دانشگاه ذکر کرد و افزود: این بدان معنا است که باید دانشگاهی داشته باشیم که نماد قدرت در سطح بین‌الملل باشد چرا که یک کشور قوی، دانشگاه‌های قوی و یک دانشگاه قوی، بخش بین‌الملل قوی دارد.

دکتر آقامیری گفت: در کشور 30 تا 35 دانشگاه‌ها این قابلیت را دارند که نماد قدرت کشور باشند. وی برای نیل به این هدف به ارتقای سایت‌های دانشگاه به عنوان دریچه ورود به دانشگاه از پنجره بین‌الملل و پلی برای انتقال دانش روز، فراهم نمودن تسهیلات لازم جهت شناسایی چهره‌ها، ارتباطات آموزشی، انتقال دانش روز با مراکز علمی جهان، رتبه‌بندی دانشگاه توسط بخش بین الملل، ارتقای سطح بین الملل و بالابردن رنکینگ و استفاده از گروه‌های مردم نهاد (NGO ) برای پشتیبانی از دانشگاه‌ها تاکید کرد.

حضور استادان در سمینارهای بین المللی، گزینه دیگر رئیس دانشگاه در بیان بین المللی کردن دانشگاه‌های کشور است که در این باره گفت: میزان حضور استادان در نشست‌های علمی بین المللی به یک دهم رسیده و باید برای آن اندیشه کرد.

وی به علاقمندی استادان در سطح بین‌الملل برای ارتباط با دانشگاه‌های داخل اشاره کرد و افزود: اگرچه مشکلات و محدودیت‌هایی در این زمینه وجود دارد اما باید برای آن سرمایه‌گذاری کرد.

در ادامه دکتر رضائی فر، رئیس مرکز همکاری‌های بین‌المللی وزارت علوم تحقیقات و فناوری با بیان اینکه مرکز همکاری‌ها تلاش کرده رویکرد متفاوتی را در پیش داشته باشد از اولین برنامه مصوب برای ایجاد وب سایت چند زبانه برای وزارت علوم خبر داد و افزود: این وب‌سایت می‌تواند تعامل و نقش مشخصی را در حوزه بین‌الملل ایفا کند.

دکتر رضائی‌فر گفت: در حوزه فرهنگ‌سازی و تعاملات نیز پارک‌های علم و فناوری موظف شده‌اند از دستاوردهای مهم شان خبر محتوایی تولید و با این کار پویایی سیستم را حفظ کنند.

وی به اولویت‌های مرکز بین‌الملل در حوزه‌های آموزشی، پژوهشی و فناوری و بحث تمدن اسلامی و زبان فارسی به عنوان یکی از موضوعات مهم در تعاملات بین‌الملل، انسجام عملکردی در رفتار و ارتباطات بین المللی اشاره کرد و افزود: به عنوان مثال یکی از موضوعات جدی در عرصه بین‌المللی، تفاهم نامه‌هایی است که به تعداد زیاد با دانشگاه‌ها و کشورهای مختلف منعقد می‌شود اما عدم اجرای این تفاهم نامه‌ها می‌تواند پیامد ناگواری را در وجهه بین‌المللی برای کشور ایجاد کند.

 

میتوانید این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید: