مدیر امور فرهنگی و اجتماعی:

رضایت دانشجویان از کل دانشگاه و در طی روزهای مختلف قابل اندازه گیری است

13927 بازدید

 

 

سامانه "ثبت بازخورد" دانشگاه شهید بهشتی با هدف ارزیابی شاخص رضایت استادان، دانشجویان و کارمندان دانشگاه راه‌اندازی شد.

دکتر سیدمهدی طباطبایی، مدیر امور فرهنگی و اجتماعی با تشریح عملکرد و اهداف این سامانه گفت: این سامانه از سوی معاونت فرهنگی و اجتماعی دانشگاه و با هدف ارزیابی شاخص رضایت استادان، دانشجویان و کارمندان دانشگاه به نشانی http://comments.sbu.ac.ir  راه‌اندازی شده است. نتایج این ارزیابی‌ها در اختیار مدیران واحدها قرار می‌گیرد تا در صورت نیاز، در تصمیم‌گیری‌های آنان به کار گرفته شود.

مدیر امور فرهنگی و اجتماعی با برشمردن ضرورت راه‌اندازی سامانه مذکور اظهار داشت: شاخص رضایت، یکی از عناصر شکل‌دهنده شاخص کلان فرهنگی یک سازمان یا وزارتخانه و یا دولت است. این شاخص را از منابع مختلفی می‌توان به دست آورد که یکی از آنها نظرات کاربران است. دانشگاه شهید بهشتی از نخستین سازمان‌هایی است که این طرح در آن اجرا می‌شود و شاخص رضایت دانشجویان به عنوان یکی از شاخص‌های مهم فرهنگی از طریق یکی از منابع اصلی، یعنی ثبت نظر مستقیم آنان، بررسی می‌شود.

دکتر طباطبایی در خصوص فرآیند سامانه بازخورد گفت: دانشجویان در صفحه سامانه، نظرات خود را با تفصیل و بدون محدودیت می‌نویسند. سپس سامانه به صورت هوشمند تشخیص می‌دهد که نظر ثبت‌شده مثبت است و یا منفی؛ به کدام دانشکده یا پژوهشکده مربوط است؟ موضوع اصلی و کلیدواژه‌های آن چیست؟ اسامی اعلام آن اعم از شخص و واحد کدام است؟ و درنهایت، آن‌ها را در گزارش‌های مختلفی ارایه میدهد.

مدیر فرهنگی دانشگاه با اشاره به نتایج حاصل از این سامانه توضیح داد: یکی از گزارش‌هایی که می‌توانیم ببینیم گزارش رضایت دانشجویان از کل دانشگاه در طی روزهای مختلف است. به عنوان نمونه، در شکل زیر از تاریخ 26 بهمن 1400 لغایت 26 اسفند همان سال، وضعیت رضایت روزانه را می‌توانیم ببینیم. همانطور که در شکل دیده می‌شود نمودار آبی‌رنگ، میزان رضایت و نمودار قرمز رنگ، میزان نارضایتی را نشان می دهد. در روز 23 اسفند 1400 دیده می‌شود که با 44 نظری که ثبت شده، 56.8 درصد راضی بودند و بقیه ناراضی. (با توجه به اینکه این سامانه در دانشگاه شهید بهشتی به تازگی رونمایی شده است، تعداد شرکت کنندگان در حدی نیست که شاخص مربوطه ثبات داشته باشد.) در کل این مدت یک ماهه، میزان رضایت 63.1 درصد بوده است.


 

وی افزود: حال اگر بخواهیم نظرات مثبت و یا منفی را ببینیم می‌توانیم با کلیک بر روی هر تاریخی مثلا 18/12/1400 نظرات را ببینیم. در شکل زیر، شخصی بدون معرفی خود، از پژوهشکده مطالعات میان‌رشته‌ای قرآن، دربارۀ معاونت آموزشی آن نظر مثبتی درج کرده است. نظرات دیگر را می‌توان با مرور در ادامه صفحه مشاهده کرد.


 

نظرات منفی را نیز می‌توان با کلیک روی نمودار قرمز رنگ مشاهده کرد که در شکل زیر دیده می‌شود:


 

در این سامانه می‌توان واحد خاصی را نیز انتخاب کرد که در این صورت، نظرات و نمودار مثبت و منفی مربوط به آن دانشکده به نمایش درمی‌آید.

در شکل زیر می‌توان مشاهده کرد که چگونه واحد خاصی انتخاب می‌شود و در شکل بعد از آن، نظرات مربوط به آن دانشکده نمایان می‌شود.


 


 

به طور کلی در این مرحله می‌توان رضایت کلی از دانشگاه و اطلاعات مربوط به کاربران در روز حاضر را در ابتدای ورود مشاهده کرد و نسبت به میزان رضایت و نارضایتی دربارۀ هر واحد در هر بازه زمانی اطلاعات خوبی دریافت کرد و با دیدن نظرات کاربران با جو حاکم بر دانشگاه آشنا شد.

​​​​​​​
​​​​​​​

​​​​​​​

میتوانید این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید: