سرپرست دانشگاه در جشنواره آموزش دانشگاه:

مرجعیت‌بخشی علمی، ارتقای کیفیت آموزش و تحول دوره‌های تحصیلی اولویت های اصلی طرح تحول دانشگاه هستند

9867 بازدید

جشنواره آموزش دانشگاه شهید بهشتی با حضور دکتر آقامیری، سرپرست دانشگاه؛ حجت‌الاسلام رجالی، نماینده ولی فقیه در دانشگاه، اعضای هیئت رئیسه و روسای دانشکده‌ها و پژوهشکده‌ها، جمعی از اعضای هیئت علمی و استادان دانشگاه به همراه خانواده‌های آنها، 17 اردیبهشت ماه 1402، همزمان با هفته معلم برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه، در این مراسم که از 20 استاد نمونه و 20 عضو هیئت علمی بازنشسته تقدیر شد، دکتر آقامیری، سرپرست دانشگاه با تبریک هفته معلم به استادان و خانواده‌های آنها و با بیان اینکه تعلیم و تربیت مهم‌ترین کار در جوامع بشری است، خداوند را نخستین معلم انسانیت دانست و گفت: بعد از خداوند، پیامبران بزرگترین معلمان انسانیت هستند و در مراتب بعد، معلمان جامعه قرار دارند. باید بر خود ببالیم که خداوند ما را همسنگ معلمان قرار داده است.

دکتر آقا میری، از تهیه برنامه جامع طرح تحول در دانشگاه خبر داد و افزود: اگرچه رسالت اصلی ما آموزش است اما اولویت‌هایی را برای تاثیرگذاری در دستور کار قرار داده‌ایم که در قالب برنامه تحول به زودی در شورای انقلاب فرهنگی تصویب خواهد شد. در این برنامه 7 اولویت مهم در نظر گرفته شده که یکی از آنها مرجعیت‌بخشی علمی، ارتقای کیفیت آموزش و تحول دوره‌های تحصیلی است؛ تمام معاونان دانشگاه و اغلب دانشکده‌ها در این حوزه‌ها اظهار نظر کرده اند.

وی هدف از این اولویت را تعادل بخشی و متناسب‌سازی دوره‌های تحصیلی، ارزیابی حجم آموزش عملی، نظری و مهارتی، اصلاح نظام جذب، حمایت و ارزیابی تحصیلی دانشجویان، ظرفیت سازی جدید برای جذب دانشجویان تحصیلات تکمیلی، دستیابی به استانداردهای جهانی جدید در حوزه آموزشی و تعالی بخشی در حوزه علوم انسانی دانست و افزود: 27 برنامه در همین بخش دیده شده است که اصرار داریم دانشگاه به عنوان قطب علوم انسانی کشور، در علوم انسانی هم مرجع باشد.

مزیت بخشی آموزش‌های تخصصی و ارتقای کیفیت و جهش کمی آموزش‌های کوتاه مدت تخصصی اولویت دومی بود که دکتر آقامیری به آن اشاره کرد و با تاکید بر خطر بی‌هویتی در بین جوانان گفت: به شدت نگران ایران و نگران فرزندان ایران هستم. بی‌هویتی و بی‌مرزی یعنی حضور در فضای غیر حقیقی و مجازی که جوانان ما را به سوی خطر بی‌هویتی می برد. به همین دلیل ارتقای تربیت اخلاقی اولویت سوم طرح تحول است که کار ویژه‌ای در قالب 18 برنامه فرهنگی برای آن آماده شده است. استقرار نظام مسائل پژوهشی و ارتقای رویکرد مسائل طراز اول ملی و در راستای آن مذاکره و قرارداد موثر با 20 بخش بزرگ صنعتی کشور، اولویت چهارم سند تحول است.

تدارک 30 برنامه در بخش توسعه پژوهشی، فناوری و کارآفرینی، ارتقای دانشگاه در سطح ملی و بین المللی، تکمیل قرارداد عمرانی، نوسازی، بازسازی و مهندسی نرم افزار و سخت افزار و تقویت امکانات رفاهی ورزشی دانشگاه بخش دیگری از اولویت های 7 گانه در سند تحول دانشگاه است که دکتر آقامیری به انها اشاره کرد.

وی در ادامه به جذب دانشجویان بین‌الملل نیز اشاره و افزود: در این خصوص کار جدی صورت گرفته و در هفته آینده میزبان 35 رئیس دانشگاه عراق هستیم. یکی از اهداف ما امکان ارتباط برای جذب دانشجویان عراقی است. پیش بینی می‌شود 70 هزار دانشجوی عراقی برای ادامه تحصیل به ایران بیایند.

حجت الاسلام رجالی، نماینده ولی فقیه در دانشگاه شهید بهشتی نیز در این مراسم با گرامیداشت هفته معلم و ضرورت استفاده از فرصت تعلیم و تربیت گفت: خدای متعال در مدت زندگی فرصت هایی را در اختیار ما قرار می دهد که عمر یکی از آنها است. عده ای از این فرصت استفاده، عده ای آن را می سازند و متاسفانه عده ای نیز آن را می سوزانند. فرصت سازها با فرصت سوزها تفاوت بسیاری دارند.

وی افزود: در میدان مسابقه دنیا تلاش کنیم از فرصت های خداوند به بهترین نحو استفاده کنیم. در این مسابقه توفیق نصیب کسانی است که اصول و قواعد مسابقه را در میدان رعایت کنند و تلاش کنند از تمام ظرفیت های خودشان استفاده کنند. این فرصت از بلوغ شناختی ما آغاز و تا پایان عمر ادامه دارد. حجت الاسلام رجالی گفت: در پیشگاه خداوند و در نگاه توحیدی او، نه کثرت عمل بلکه کیفیت عمل است که مورد آزمون قرار می گیرد.

تحول یعنی آموزش بر مبنای پژوهش مسئله محور

در ادامه این جشنواره دکتر سعیدی، معاون آموزشی دانشگاه شهید بهشتی نیز، گزارشی از معیارهای چگونگی انتخاب استادان نمونه ارائه و با بیان اینکه خارج از انتخاب دانشکده، فردی انتخاب نشده، افزود: شاخص های مورد استفاده صرفا علمی نبوده است، بلکه آموزشی، پژوهشی، فناوری، سابقه مدیریت و منش استادی نیز در آن لحاظ و ممکن است برخی از این فاکتورها در دانشکده‌ها در نظر گرفته نشود اما در کارگروهی متشکل از معاونت آموزشی، فرهنگی و امور هیئت علمی و حوزه ریاست، آنها را بررسی و در نهایت امتیاز لازم در نظر گرفته شده است.

وی با اشاره به اهمیت اجرای طرح تحول، به بازآرایی بر مبنای پژوهش اشاره کرد و گفت: تحول یعنی آموزش بر مبنای پژوهش مسئله محور باشد و براساس نیاز جامعه، راه حل ارائه کنیم. این راه حل باید بر یک مبنای آموزشی باشد تا جوانانی که پرورش می یابند، پاسخگوی نیاز جامعه باشند، و دانشجو بتواند بعد از فارغ التحصیلی به راحتی جذب بازار کار شده و نیازهای بخش‌های مختلف را برآورده کند. در نتیجه ما به بازآرایی بر مبنای پژوهش نیازمندیم. دکتر سعیدی افزود: بازآرایی یک بال این پرنده و بال دیگر آن هم افزایی است. علوم در هم تنیده شده و در آینده مفهوم علم، استاد و... تغییر می کند و برای حفظ و ارتقا باید هر چه زودتر با هم افزایی و همدلی رسالت خود را انجام دهیم.

اکنون تخصص‌گرایی وجه غالب اغلب نظام های آموزشی

در ادامه دکتر قهرمانی درباره ضرورت تبیین جایگاه بین‌رشته‌ای و چند رشته‌ای در نظام آموزش عالی سخن گفت و افزود: روند و رویکرد تلفیقی پیشینه‌ای طولانی دارد که امروزه از آن به عنوان آشتی دوباره علوم یاد می‌کنند. اکنون تخصص‌گرایی وجه غالب اغلب نظام های آموزشی است. تخصص‌گرایی می‌تواند تفکری ساده انگارانه باشد که به سوالات یا به پاسخ های ساده و پیش پا افتاده منجر شود.

وی افزود: در دوره‌ای زندگی می‌کنیم که مسائل از حد سادگی و حتی پیچیدگی عبور و به حد پیچیدگی‌های درهم تنیده رسیده، که نیازمند پاسخ هایی با همین ویژگی است. اگر برنامه‌ریز و سیاست‌گذار با این ویژگی‌ها و اثرات آن آشنا نباشد نمی‌تواند کاری انجام دهد.

دکتر قهرمانی گفت: اگر نگاه برون سازگار یا اکوسیستمی نداشته باشیم نمی‌توانیم مسائل اساسی این بحث را درک کنیم. هر چه به سمت همگرایی آمدیم، باید از تقابل کم و بر تعامل و همکاری های همدلانه بیفزاییم.

جشنواره آموزشی دانشگاه با تجلیل از 20 عضو هیئت علمی بازنشسته و معرفی 20 استاد نمونه به کار خود پایان داد.

 

 

 

میتوانید این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید: