در مرکز رشد دانشگاه شهیدبهشتی محقق شد: تشخیص کرونا از طریق سرفه به کمک روش های هوش مصنوعی

تشخیص کرونا از طریق سرفه به کمک روش های هوش مصنوعی

در مرکز رشد دانشگاه شهیدبهشتی محقق شد: تشخیص کرونا از طریق سرفه به کمک روش های هوش مصنوعی
16754 بازدید

به گفته علی اصغر سعدآبادی رییس مرکز نوآوری پارک علم و فناوری دانشگاه شهید بهشتی، یک تیم استارت اپ مستقر در مرکز رشد دانشگاه شهیدبهشتی اخیرا موفق شدند به کمک روش های هوش مصنوعی و از طریق شناسایی رفتار سیگنال های صورت به تشخیص کرونا از طریق صدای سرفه با دقت بالا برسند که احتمال جایگزینی با روش های معمول فعلی مثل تست PCR را دارا می باشد.

 

یکی از نقاط ضعف تست PCR این است که در روزهای ابتدایی بیماری دقت پایین 30 درصد را دارد و به مرور زمان به دقت 70 درصد می رسد و نقطه اوج دقت تست PCR به زمانی برمیگردد که فرد در اوج بیماری و با علائم می باشد که بیشترین دقت تست PCR به 90 درصد می رسد و در بهترین حالت هم تست PCR مقدار 10 درصد خطا دارد و به اصلاح 10 درصد خطا شامل جواب مثبت کاذب (افرادی که سالم هستن و بیمار شناخته میشوند) و منفی کاذب (افرادی که کرونا دارند و سالم تشخیص داده میشوند) و جامعه پزشکی هم این درصد خطا را پذیرفته و با علم به آن این تست انجام می گیرد.

عضو هیات علمی دانشگاه شهید بهشتی در ادامه گفت: هم اینک دانشگاه های مطرح دنیا در حال پژوهش بر روی تشخیص کرونا از طریق سرفه به کمک روش های هوش مصنوعی هستند و که برخی حتی مقاله هم  در این مورد منتشر کردند و دانشگاه هایی که بر روی این پروژه در حال کار هستند از جمله دانشگاه MIT آمریکا، دانشگاه کمبریج انگلستان، دانشگاه  EPFL سوئیس، دانشگاه کارنگی ملون آمریکا و همین اینک دانشگاه شهید بهشتی ایران می باشند.

 
 

این طرح استارت اپی حاصل تلاش یک گروه سه نفره شامل حافظ یاری، کاظم عسکری نسب و رضا طاهری از فارغ التحصیلان دانشگاه های صنعتی شریف و شهیدبهشتی می باشد که  این گروه به مدت چهار ماه بر روی این ایده مطالعه و کدنویسی انجام داده اند تا توانسته اند به دقت مطلوب مورد نظر برسند.

 

از مزیت های این طرح می توان به این موارد اشاره کرد که در صورت پیاده سازی عمومی این طرح 1)دیگر نیازی به مراجعه حضوری به مراکز خدمات بهداشتی برای انجام آزمایش نمی باشد که عدم حضور اضطراری در مراکز خدمات بهداشتی به عنوان یک محیط پرخطر بسیار حائز اهمیت میباشد. 2) نتیجه به صورت آنی قابل مشاهده می باشد و نیازی به صرف 24 ساعت یا بیشتر برای پیگیری نتیجه تست و مراجعه مجدد به مراکز بهداشتی برای دریافت نتیجه نمی باشد و در منزل فرد این مراحل به صورت آنی انجام میگیرد.

 

برای انجام  تست کرونا از طریق سرفه می توانید به سایت https://sorfe19.ir/ مراجعه فرمائید و 7 ثانیه کامل صدای سرفه خود را ارسال کنید تا نتیجه تست شما در عرض چند ثانیه به شما نمایش داده شود.

 

در این طرح از هوش مصنوعی استفاده شده است که امروزه اهمیت و جایگاه روزافزون هوش مصنوعی در حوزه ی IT غیرقابل انکار می باشد و از هوش مصنوعی برای  ساخت ماشین های بدون سرنشین، پردازش گفتار، تحلیل تصویر، ویدئو، چت‌بات هوشمند و تحلیل متن، و اپراتور هوشمند مرکز تماس از جمله کاربرد های هوش مصنوعی می باشد.

 

در حال حاضر در مراکز با تراکم جمعیت بالا همانند: فرودگاه ها، هتل ها، خوابگاه ها، پادگان های نظامی، مجتمع های تجاری، همایش ها برای غربالگری از "تب سنج" استفاده میگردد که دقت مناسبی ندارد و از این طرح استارت اپی برای غربالگری در مراکز با تراکم بالا نیز می توان استفاده نمود.

میتوانید این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید: