صفحه اصلی
حضور رئیس صندوق رفاه دانشجویان وزارت علوم در جلسه هیأت رئیسه دانشگاه شهید بهشتی
  • 3758 بازدید

دکتر مسعود گنجی، رئیس صندوق رفاه دانشجویان وزارت علوم، تحقیقات و فناوری؛ سه‌شنبه 26 شهریور 1401 از خوابگاه‌های دانشجویی دانشگاه شهید بهشتی بازدید و در جلسه هیأت رئیسه‌ دانشگاه حضور یافت.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه، دکتر سعدالله نصیری، رئیس دانشگاه با ابراز خرسندی از برگزاری این نشست گفت: تا به حال در دانشگاه شهید بهشتی میزبان قریب به ۲۰ نفر از مسئولان کشوری اعم از مسئولان وزارت علوم، ریاست جمهوری، قوه‌ قضاییه، سازمان تأمین اجتماعی بودیم و مسائل خود را با ایشان مطرح کرده‌ایم که بسیار مثمر ثمر بوده و بنده از حضور جناب آقای دکتر گنجی بسیار خوشوقت و به نتیجه‌ی این نشست بسیار خوشبین هستم.

رئیس صندوق رفاه دانشجویان وزارت علوم با ابراز رضایت از وضعیت خوابگاه‌های دانشگاه شهید بهشتی گفت: طبق سرکشی که از خوابگاه‌ها داشتیم، برای آن‌ها زحمات بسیار زیادی کشیده شده و دانشگاه شهید بهشتی هم بیشترین ظرفیت خوابگاه و هم باکیفیت‌ترین خوابگاه‌ها را دارد و ما از این لحاظ نگرانی خاصی نداریم؛ اما مسائل خوابگاهی موجود، متوجه کلیه‌ی دانشگاه‌های کشور است و چند ریشه‌ی اصلی دارد که به برخی از سیاست‌گذاری‌های ما، دانشگاه‌ها و وزارت علوم بازمی‌گردد.

وی تصریح کرد: ۱۶ درصد بودجه صندوق رفاه دانشجویان وزارت علوم به تغذیه‌ی دانشجویی اختصاص دارد. وی خاطرنشان کرد: دانشگاه شهید بهشتی ۶ هزار دانشجوی خوابگاهی دارد که براساس آماری که به صندوق رفاه اعلام شده حدود ۲ هزار نفر از این دانشجویان واجد شرایط هستند و باقی دانشجویان که به آنان اسکان داده شده شبانه، فاقد تراز و سنواتی هستند که با مساعدت مسوولان داشگاه شهیدبهشتی امکان اسکان این دانشجویان نیز فراهم شده است.

وی ادامه داد: تعدادی از خوابگاه‌های دانشگاه هم تا به حال ثبت نشده‌اند که طبق نامه‌ی وزیر محترم علوم، هر خوابگاهی اعم از خوابگاه خیرین می‌تواند ثبت شود؛ اما بودجه‌ی موردنظر در جایی که خیر خواسته خرج می‌شود.

وی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: در راستای اجرای قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت، برای تاسیس ۲۰۰ هزار خوابگاه متأهلی قراردادی با وزارت راه و شهرسازی بسته شده که سهمیه‌ی دانشگاه شهید بهشتی حدود ۴ هزار خوابگاه است که دانشگاه باید امکانات زیربنایی از جمله زمین را به وزیر علوم گزارش دهد تا با معرفی به وزارت راه و شهرسازی این خوابگاه‌ها ساخته شود.

وی افزود: سازمان برنامه و بودجه اگر قانون را اجرا کند، در هیچ دانشگاهی مشکلی پیش نمی‌آید. برای مثال بودجه‌ی صندوق رفاه دانشجویان ۴۵ هزار میلیارد تومان است در حالی که بودجه‌ی کل وزارت علوم ۴۲ هزار میلیارد تومان است و تا امروز برای تفهیم این تناقض حتی یک جلسه هم برگزار نشده است؛ اما درصدد هستیم که حداقل برای سال آینده وضعیت روشن شود.

دکتر گنجی با اشاره به تناقض موجود در سهم صندوق‌های رفاه دانشجویی وزارت عتف و بهداشت در دریافت بودجه گفت: وام‌هایی که به دانشجویان می‌دهیم تأثیر بسیار کمی در زندگی آن‌ها دارد. ۹۲ درصد دانشجویان تحت پوشش صندوق وزارت عتف و ۸ درصد باقی تحت صندوق وزارت بهداشت هستند. در سال ۹۶ کل بودجه‌ی صندوق وزارت بهداشت ۲۵ میلیارد تومان و وزارت عتف ۲۰۵ میلیارد تومان بوده در حالی که امسال بودجه‌ی وزارت بهداشت ۱۰ میلیارد تومان از وزارت عتف بیشتر شده است. این تضاد که دانشجویان دو وزارتخانه شاهد آن هستند مساله مهمی در کشور است که باید حل شود.

 

 

افزودن نظرات