صفحه اصلی
«ویژه‌برنامه» اختتامیه طرح ملی «مربیگری یادگیری الکترونیکی» برگزار شد
  • 2285 بازدید

«ویژه‌برنامه» اختتامیه طرح ملی «مربیگری یادگیری الکترونیکی»، عصر چهارشنبه مورخ 27 اسفندماه 1399 از ساعت 19 الی 21 و با حضور جمعی از اساتید دانشگاه شهید بهشتی، مدرسان، مربیان، مخاطبان طرح و فعالان و علاقهمندان حوزه آموزش به‌صورت آنلاین برگزار شد.

در ابتدای این ویژه‌برنامه، پس از قرائت قرآن و سرود ملی جمهوری اسلامی ایران و خیرمقدم مجری، دکتر بهار بندعلی -مدیر پروژه طرح ملی «مربیگری یادگیری الکترونیکی»- به ارائه خدمات، دستاوردها و ابعاد اثرگذاری طرح مذکور پرداخت.

در ادامه برنامه و پس از پخش کلیپی با موضوع معرفی کلیه همراهان و دستاوردهای طرح ملی «مربیگری یادگیری الکترونیکی»، دکتر مرتضی رضائی‌زاده -عضو هیئت علمی گروه علوم تربیتی دانشگاه شهید بهشتی و مسئول علمی طرح- پایه‌های علمی طرح ملی «مربیگری یادگیری الکترونیکی» را در قالب سخنرانی، معرفی نمود.

مرور کلیدی‌ترین نکات وبینارهای طرح ملی «مربیگری یادگیری الکترونیکی» در قالب کلیپ و سخنرانی دکتر محمدعلی مظاهری تهرانی -رئیس دانشکده علوم تربیتی و روان‌شناسی دانشگاه شهید بهشتی- بخش‌های دیگری از ویژه‌برنامه اختتامیه بودند. در این سخنرانی، رئیس دانشکده علوم تربیتی و روان‌شناسی، ضمن ابراز مراتب قدردانی از عوامل اجرایی طرح، از همه نهادها و ارگان‌های علمی و همچنین فعالان و علاقه‌مندان حوزه آموزش برای ارائه خدمات بیشتر به نظام آموزشی -به‌طور عام- و معلمان کشور -به‌طور خاص- دعوت نمود.

در بخش دیگری از ویژه‌برنامه، پنل تخصصی آموزش الکترونیکی با مدیریت دکتر رضائی‌زاده برگزار شد. در این پنل، دکتر محمدحسن پرداختچی -استاد تمام بازنشسته گروه علوم تربیتی دانشگاه شهید بهشتی، تعریفی گسترده از مربیگری ارائه داد و آن را فرایندی تلقی کرد که اجازه می‌دهد یک فرد یا گروهی از افراد، در خصوص اینکه «چه کسی هستند؟»، «چه چیزی برایشان مهم است؟»، «چه نقاط قوت و ضعفی دارند؟»، «چه چالش‌هایی پیش‌روی آن‌ها قرار دارد؟» و «چه فرصت‌هایی در مسیر تحقق اهدافشان موجود است؟»، تأمل و آگاهی کسب کنند و پس از کسب این آگاهی، در خصوص اقداماتی که برای بهبود زندگی شخصی و حرفه‌ای‌شان باید انجام دهند، تصمیم بگیرند. در ادامۀ پنل، دکتر زهرا گویا -استاد تمام بازنشسته گروه ریاضیات کاربردی و صنعتی دانشگاه شهید بهشتی- بر شکسته شدن سدِّ یادگیری کلاسیک و تغییر تعریف یادگیری به‌صورت کلان و در مواجهه با پاندمی کرونا تأکید نمود و توصیه کرد که همه فعالان آموزش این تغییر را به شکل یک فرصت ببینند و با آغوش باز، پذیرای آن باشند. دکتر محمد قهرمانی -عضو هیئت علمی گروه علوم تربیتی دانشگاه شهید بهشتی، به‌عنوان عضو دیگری از پنل، ضمن تأکید بر ارزشمند بودن طرح ملی «مربیگری یادگیری الکترونیکی» پیشنهاد‌هایی برای ادامه دادن آن در قالب طرح‌های بزرگ‌تر و گسترده‌تر مثل ایجاد و تخصیص جایزه‌ ملی آموزش الکترونیکی -مشابه آنچه در سطح جهانی وجود دارد، ارائه داد. در بخش دیگری از پنل تخصصی، دکتر جلیل فتح‌آبادی -عضو هیئت علمی گروه روان‌شناسی دانشگاه شهید بهشتی، بر لزوم تعریف نقشِ حمایتگر و مسئول برای دانشگاه -به‌عنوان نهاد علمی تأثیرگذار- در ترغیب به ایجاد و تداوم چنین طرح‌هایی، تأکید نمود. در پایان پنل تخصصی آموزش الکترونیکی، دکتر اباصلت خراسانی -عضو هیئت علمی گروه علوم تربیتی دانشگاه شهید بهشتی- ضمن تقسیم‌بندی دانشگاه‌ها در مواجهه با بحران کرونا به سه دستۀ منتقد، منفعل و فعال، طرح ملی «مربیگری یادگیری الکترونیکی» را تلاشی ارزشمند در جهت توانمندسازی معلمان تلقی کرد و بر ادامه دادن فاز بعدی آن با هدف ارتقای شایستگی‌های دیجیتال والدین و دست‌اندرکاران آموزش کشور تأکید نمود.

ارائه گزیده نظرات مدرسان، مربیان و مخاطبان طرح ملی «مربیگری یادگیری الکترونیکی» در قالب کلیپ، حسن‌ختام «ویژه‌برنامه» اختتامیه طرح ملی «مربیگری یادگیری الکترونیکی» بود.

 

افزودن نظرات