صفحه اصلی
« دوره مجازی دانش افزایی "مهارتهای ارتباطی"  ویژه اعضاء هیات علمی »
  • 9191 بازدید

                                                                      بسمه تعالی

 گزارش  دوره مجازی دانش افزایی "مهارتهای ارتباطی"  ویژه اعضاء هیات علمی

 

دوره مجازی دانش افزایی با موضوع " مهارتهای ارتباطی  "  از طرف مدیریت امور هیات علمی دانشگاه شهید بهشتی و با همکاری معاونت فرهنگی و اجتماعی دانشگاه در روز چهارشنبه  12 بهمن از ساعت 8 صبح  با حضور تعدادی از اعضاء هیئت علمی دانشگاه آغاز  شد . جناب آقای دکتر پور شهریار از اساتید محترم دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی به عنوان مدرس این دوره ضمن تاکید بر پرداختن به اهمیت موضوع سبک ها و  مهارتهای ارتباطی و راهکارهای آن به خصوص در ارتباط با همکاران و دانشجویان  در ابتدا در پاسخ به سوال یک نفر از اساتید محترم به توضیح در مورد موضوع  افسردگی پرداختند  و اظهار داشتند

 بیماری افسردگی دو دسته علائم دارد اول علائم انگیزشی مثل کاهش تمرکز، توجه و تصمیم گیری و همچنین علائم فیزیولوژیک مثل افزایش و یا کاهش اشتها ، خواب و...  در این اختلال روحی مدت و تکرار علائم و افت عملکرد در زندگی فرد اهمیت دارد ،

همچنین بطور مختصر در مورد دارودرمانی و راهکارهای افزایش مهارتهای ارتباطی با مبتلایان به این اختلال روحی توضیحاتی دادند.


آشنایی با سبک های ارتباطی(ارتباط با همکاران)


سپس  در ادامه به مبحث اصلی که بحث مهارتهای ارتباطی بود پرداختند و اینکه همه ما ا نسانها در برخورد با افراد در زندگی و محیط کار در سه موقعیت می توانیم قرار  بگیریم، اول اینکه در طرف مقابل باشیم و در رابطه رقابتی قرار بگیریم، یعنی یک نفر پیروز و دیگری شکست خورده باشد( وضعیت برنده- بازنده) ،وضعیت دوم اینست که هرچه طرف مقابل می گوید بپذیریم و مطیع باشیم و وضعیت سوم که وضعیت کناری گفته می شود ، اینست که در موازات هم باشیم یعنی وضعیت (برنده- برنده) .  در این راستا به موضوع مدیریت بر مبنای هدف اشاره کردند (MBO)  یعنی برای جلوگیری از تعارض باید اهداف بر اساس منافع شخصی و سازمان باشد  و مدیران باید منافع شخصی افراد را به تیم گره بزنند تا اهداف سازمان به این طریق محقق شود ، همچنین در تعاملات بیشتر تمرکز بر روی نقاط اشتراک باشد و آن موضوعات را محور تفاهم قرار دهیم. 

گاهی اوقات تمایلی به ارتباط با بعضی افراد نداریم و لی بناچار نمی توان دوری نمود مانند فرزند، خانواده همسر ویا همکاران در محیط کار.. در این موارد نیز باید مدیریت محتوای گفتگو داشت و ضمن تاکید بر نقاط اشتراک همواره مراقب محتوای کلام، لحن کلام و زبان بدن باشیم. گاهی می شود صحبت مخالف را با لحن پذیرا و زبان مثبت بدن ابراز کنیم و این بسیار در پذیرش طرف مقابل تاثیر گذار است.

در ادامه افزودند در ارتباط با دیگران ما فقط نمی توانیم بر مبنای منطق و استدلال عمل کنیم و باید بیشتر به کارآمدی رابطه توجه داشت و تجربه می گوید در ارتباطمان باید جای ویژه ای برای مسائل احساسی و عاطفی باز کنیم و یطور کلی در رابطه با افراد اول به ایمنی رابطه( حفظ رابطه) باید توجه داشت و در قدم بعدی بر اساس ظرفیت سنجی طرف مقابل به صمیمیت و گرمای رابطه توجه کرد.
همچنین ایشان راههای ارزیابی سلامت روان را در افراد عنوان کردند که عبارتست از 1- مشاهده 2- مصاحبه 3-تست های روانشناسی و اینکه در شناسایی مشکلات روحی باید هر سه روش مورد توجه قرار بگیرد. در ادامه ایشان بصورت روش  نقش بازی کردن( Role play)  با تعدادی از اساتید به تمرین وضعیتهای رقابتی و یا تعاملی در رابطه پرداختند.


ارتباط با دانشجویان


آقای دکتر پور شهریار در ارتباط با رابطه با دانشجویان هم اظهار کردند که توجه به دو نکته در این ارتباط بسیار حائز اهمیت است ، 1- بعد آموزش و پژوهش 2- بعد پرورشی و تربیتی .

 در ارتباط با دانشجویان هم می توان فرایند محور  برخورد نمود و هم نتیجه محور، که اگر ارتباط فرایند محور باشد موفق تر خواهد بود. در بحث مسائل آموزشی ، بیان مطالب درسی باید با توجه به سطح علمی دانشجویان باشد و همواره استاد باید یک پله بالاتر از دانشجو باشد نه بیشتر ، و همچنین اساتید محترم باید به شفاف سازی و رفع ابهام در ارتباط با محتوا و شکل کلاس بپردازند .در مسائل تربیتی و پرورشی هم باید به بحث مقبولیت و محبوبیت و ... توجه کرد و هرچه این فاکتورها بیشتر باشد دانشجویان قالب های رفتاری را بیشتر از اساتید کسب می کنند. اساتید اگر در این مرحله بتوانند ارتباط مناسبی با دانشجو برقرار کنند ، الگوهای خوبی برای آنان خواهند بود که می توانند حجم زیادی از نیازهای روحی و روانی  آنان را تامین کنند. بخشی از این دوره به پرسش و پاسخ اساتید از اقای دکتر پورشهریار ادامه یافت. جلسه در ساعت 12 تا 13 ظهر استراحت یک ساعته داشت  و در ادامه ایشان به ویژگیهای شخصیتی در روابط بین فردی پرداختند و در ساعت 5 بعدالظهر جلسه خاتمه یافت.
تهیه و تنظیم گزارش:  مریم حکمت پور- کارشناس مسئول مرکز مشاوره  و آموزشهای اجتماعی

افزودن نظرات