مدیرعامل صندوق پژوهش و فناوری دانشگاه شهید بهشتی

در قامت یک مگاپروژه دنبال راهکار‌های فناورانه و نوآورانه برای حل مسأله جمعیت هستیم

4136 Views


​​​​​​​معضل رو به کاهش بودن میانگین جمعیت جوان کشور و فرآیند تغییرات جدی در قایده هرم سنی و مبدل گشتن ایران به یک مختصات جغرافیایی سالمند در دهه‌های آتی، به یک بحران چندین ساله، همه‌جانبه، خطرناک و پیچیده برای حاکمیت نظام جمهوری اسلامی ایران تبدیل شده است
دکتر فریدون صادقی، مدیرعامل صندوق پژوهش و فناوری دانشگاه شهید بهشتی به عنوان مبتکر اولین پویش نوآورانه سرمایه گذاری بسترساز جوانی جمعیت و تعالی خانواده، امرمهم سرمایه‌گذاری و ایجاد زیرساخت‌ها را در کنار  ايجاد مشوق‌هاي مؤثر و اصلاح فرهنگي را باتوجه به ابلاغ سیاست‌های کلی برنامه هفتم توسعه 20 شهریور  1401 می داند.
از این رو با التفات به این ضرر ملی و چاره‌اندیشیِ عملیاتی پیشگیرانه، اگرچه با تاخیر، که زیست‌بوم نوآوری و فناوری کشور را نیز به نشانه رفته  است (یعنی فقر منابع انسانی  متخصص و فناور در آینده‌ای نه چندان دور ) و با توجه به ماده ی 40 قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت، به ابتکار صندوق پژوهش و فناوری غیردولتی دانشگاه شهید بهشتی و با پشتوانه معاونت علمی، فناوری و اقتصاد و دانش بنیان ریاست جمهوری و صندوق نوآوری و شکوفایی ریاست‌جمهوری و همراهی صندوق‌های پژوهش و فناوری و سایر فعالان این اکوسیستم، اقدام به پایه گذاری اولین پویش نوآورانه سرمایه‌گذاری بسترساز «جوانی جمعیت و تعالی خانواده» در قامت یک مگاپروژه  کرده ایم.
صادقی رسالت این پویش را آسیب شناسی کاربردی، دقیق و واقع‌بینانه وضعیت امروز ما در این  حوزه ، بمنظور دستیابی به راهکارهای کلیدی و عملگرا  ازجنس تامین مالی و سرمایه گذاری از طریق  ایجاد هم‌افزایی و اتصال موثر فی ما بین صاحبان سرمایه با صاحبان ایده‌ها  در طرح‌های نوآورانه و خلاق حوزه ی پویایی جمعیت میداند و درخصوص الزامات  پویش در حوزه جوانی جمعیت می گوید: ایجاد زمینه برای اهتمام و توجه فراگیر و فرا دستگاهی (در سطح نهادهای حاکمیتی)، فرا ستادی در سطح معاونت علمی، صندوق نوآوری وشکوفایی و بخش خصوصی به حمایت و سرمایه گذاری در ساختارها و الزامات بنیادین حوزه پویایی جمعیت،شناساندن چالش‌ها، فرصت ها، پیش رویِ مسئله ی پویایی جمعیت در بستر نوآوری و فناوری و خلق بستری قابل رشد برای توسعه و عملیاتی کردن طرح ها، ایده‌های استارتاپی و تولیدات نوآورانه جوانی جمعیت و تعالی خانواده از جمله این الزامات هستند. ضمن آنکه کمک به حل مسئله جوانی جمعیت مسئولیت‌پذیری اجتماعی ( حضور مردم  ) را نباید از نظر دور داشت.
مدیرعامل صندوق پژوهش و فناوری دانشگاه شهید بهشتی با اشاره به برگزاری افتتاحیه اولین پویش نوآورانه  سرمایه‌گذاری جوانی جمعیت و تعالی خانواده در روز دوشنبه یکم اسفند ماه ۱۴۰۱ تاکید می‌کند: این پویش در قالب رویدادهای مختلف سرمایه‌گذاری و پژوهشی استمرار خواهد داشت و دبیرخانه دایمی تامین سرمایه و سرمایه‌گذاری حوزه پویایی جمعیت در بستر نوآوری و فناوری در صندوق  طراحی و استقرار یافته است.
صادقی شروع فعالیت ها برای برگزاری چنین پویشی را از زمان اعلام وصول امضا برای تصویب لایحه حمایت از خانواده و جوانی جمعیت در روزهای آغازین شروع به کار مجلس یازدهم در تیر 1401 می داند و می افزاید: در این 8 ماهه فعالیت،  با تشکیل کارگروه راهبری پویش در سالن شیخ بهایی معاونت علمی و ایجاد  کمیته های علمی، اجرایی و سرمایه گذاری  جلسات مستمری در راستای تحقق اهداف پویش  درقالب کمیته اجرایی در محل معاونت توسعه صندوق نوآوری و شکوفایی شکل گرفته و تا کنون ادامه یافته است. شایان ذکر است برگزاری بیش از 300 نفر ساعت  جلسه علمی، اجرایی و مذاکراتی با نهادها، متولیان و مسئولین ذیصلاح و ذی نفعان در این مدت انجام شده است.

 صادقی درخصوص فرآیند سرمایه‌گذاری پویش می گوید: طرح‌ها و ایده‌ها در کمیته علمیِ ارزیابی پویش بررسی می‌شود و طرح‌های واجد شرایط برای قرار گرفتن در فرآیند شتاب دهی انتخاب می‌شوند.
وی می افزاید: خوشبختانه تاکنون حدود 20 طرح و ایده از طریق درگاه های معرفی شده دریافت شده است.
وی با تاکید براینکه طرح‌های منتخبِ ، به مراکز شتابدهی  هم معرفی  خواهند شد اذعان می‌کند: تا به امروز 3 مرکز برای شتابدهی طرح‌های پویش اعلام آمادگی کردند. طرح‌ها به نهادهای مالی  نظیر صندوق نوآوری و شکوفایی بر روی پلتفرم دوشنبه‌های استارتاپی (برای همرسانی سرمایه گذاران و سرمایه پذیران ) و استفاده از ابزار مالی هم سرمایه‌گذاری، معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان بمنظور حمایت و مراکز شتابدهی فرستاده خواهد شد.


گفتنی است اولین پویش نوآورانه  سرمایه گذاری جوانی جمعیت و تعالی خانواده به ابتکار صندوق پژوهش و فناوری دانشگاه شهید بهشتی دوشنبه یکم اسفند ماه ۱۴۰۱ در دانشکده اقتصاد دانشگاه شهید بهشتی برگزار شد.

هم‌چنین انغقاد  تفاهمنامه 9 جانبه صندو ق های پژوهش و فناوری بمنظور سرمایه گداری در این امر مهم تاریخ ساز در آیین افتتاح این پویش از جمله اقدامات نوآورانه رویداد بوده است.

Share: