در پارک علم و فناوری دانشگاه شهید بهشتی؛

طرح آموزش مهارت‌های زندگی و افزایش اشتغال پذیری در پلدختر آغاز شد

22849 Views

 

دوره آموزشی مهارت‌های زندگی كه با هدف توانمند‏سازی، افزایش اشتغال‌ پذیری و تاب‌آوری روانی اجتماعی زنان و جوانان توسط پارک علم و فناوری دانشگاه شهید بهشتی با همکاری وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و صندوق بين المللى جمعیت ( UNFPA)   طراحی شده به مرحله اجرا رسيد.

به گفته دکتر کوروش پرند رئیس پارک علم و فناوری دانشگاه شهید بهشتی تدوین برنامه درسی مناسب در خصوص مهارت‌های زندگی برای تدریس و اجرا در شهرستان پلدختر از توابع استان لرستان، یکی از شهرستان‌های آسیب دیده در فاجعه سیل سال ۱۳۹۸ برای بالا بردن میزان تاب‌آوری ساکنان این منطقه با استفاده از آموزش مهارت‌های زندگی و در نهایت افزایش اشتغال پذیری در آنها بود. هدف از اجرای این پروژه تقویت و افزایش توان اشتغال‌پذیری جوانان و زنان سرپرست خانواده در معرض آسیب از دست دادن شغل و یا بدون شغل در اين منطقه بود كه در همين راستا دوره هاى آنلاين از امروز دوشنبه ١٠ خرداد ماه به مدت ٤ روز برگزار مي‌شود.

وى افزود: به این منظور به كمك کارآفرین منطقه و با دسترسی به اشخاص تحت پوشش، جامعه موردنظر را شناسايى نموده و با در اختيار قرار دادن رايانه و اینترنت لازم جهت شرکت در کارگاه‌های آنلاین مجازی ورود این افراد به فضای تدریس ممكن شد.

به گفته رئیس پارک علم و فناوری دانشگاه شهید بهشتی این طرح با هدف مستندسازی برنامه‌ها، اقدام‌ها و فعالیت‌های مرتبط با آموزش مهارت‌های زندگی در کشور، تحلیل نتایج و طراحی و اجرای برنامه آموزشی متناسب به منظور توانمندسازی، افزایش توان اشتغال‏پذیری و تاب‏آوری روانی و اجتماعی جامعۀ هدف طراحی شده است.

پرند به عنوان مجری اصلی این طرح گفت: براساس گام‌های پیش‏بینی شده ابتدا تجارب تمامی دستگاه‌ها، سازمان‌ها و نهادهایی (وزارتخانه‌های کشور، آموزش و پرورش، علوم، تحقیقات و فناوری، سازمان بهزیستی، شهرداری‌های سراسر کشور) که به نوعی به موضوع مربوط بودند مورد بررسی قرار گرفت و اقدام‌های انجام شده در خصوص آموزش مهارت‌های زندگی جمع‏آوری و تحلیل شد. در گام بعدی برنامۀ آموزشی مهارت زندگی تدوین و آماده اجرا شد. بر این اساس ابتدا عناصر برنامه شامل منطق، هدف و برون‌داد یادگیری، محتوا و فعالیت‌های یادگیری از مستندات مربوطه استخراج و اعتباریابی و آماده اجرا شد.

وی تاکید کرد: در طراحی این برنامه آموزشی ضمن مرور ادبیات نظری مرتبط با موضوع، تلاش شد تا به نوعی تجارب بومی نیز مد نظر قرار گیرد.

دکتر فاطمه کریمی اصفهانی، دکترای روانشناسی تربیتی و مدرس اين دوره معتقد است: تمام رئوس مورد تدریس در این حوزه تدوین و طراحی و جمع بندی شده‌اند که در نهایت هدف موردنظر یعنی اشتغال پذیری را اعتلا ببخشند.

كريمى افزود: در فاز اول آموزش ٥ مهارت خودآگاهی، ارتباط موثر، تصمیم گیری، حل مساله و مدیریت هیجان در جهت تقویت عزت نفس، جرات‌مندی، اعتماد به نفس، تاب‌آوری و امید و خوش‌بینی آموزش داده شده و با تمرین و کارعملی در زمان کارگاه یادگیری این مهارت‌ها انتظار می‌رود.

​​​​​​​