دومین سمینارعلوم شناختی کاربردی با محوریت شناخت
اجتماعی
.gif)
دومین سمینار علوم شناختی کاربردی، روز دوشنبه 16
فروردین 1395 در دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه شهید بهشتی و با هماهنگی های پژوهشکده علوم شناختی و مغز پیگیری شد. این سمینار
با حضور اساتیدی از دانشگاه های همبولت، اولم و گرایفزوالد آلمان برگزار شد. در
این سمینار دکتر پوراعتماد رئیس پژوهشکده علوم شناختی و مغز، موضوعی را با عنوان
"استفاده از ربات برای مداخلات شناخت اجتماعی" مطرح کردند و پروفسور
ورنر زومر –استاد تمام دانشگاه همبولت برلین- که حیطه تخصصی ایشان
علوم اعصاب شناختی و سایکوفیزیولوژی است نیز سخنرانی خود را با موضوع "پایه های فیزیولوژیکی و عصبی توانایی های اجتماعی احساسی" را ایراد کردند. همچنین پروفسور اولیور ویلهلم که در حال حاضر استاد دانشگاه اولم هستند و در زمینه
هوش، حافظه کاری، تواناییهای بین فردی مقالات ارزشمندی دارند، موضوعی را با عنوان
"اندازه گیری توانایی های اجتماعی- احساسی" مطرح کردند و بیشتر بر روی اختلالاتی متمرکز شدند که تواناییهای تنظیم هیجانی آنها مختل شده بود،
این در حالی است که دکتر آندریا هیلدبرنت استاد دانشگاه گرایفزوالد متخصص در زمینه
های تفاوتهای فردی، شناخت و هیجان، نگاه کلیتری نسبت
اندازه گیری توانایی های هیجانی و احساسی داشتند. خانم آناستازیا پتراکوا دانشجوی دکترا نیز
راجع به بانک تصاویر هیجانی که در کشور آلمان از کودکان تهیه کرده بودند گزارشی را
ارائه دادند. در نهایت، دکتر وحید نجاتی، عضو هیئت علمی پژوهشکده علوم شناختی و
مغز، سخنرانی خود را تحت عنوان "توانبخشی شناختی درک احساسی" را ادا
کردند.
در حاشیه سخنرانی ها و نشست های سمینار علوم
شناختی کاربردی، نشستهای ویژه ای برگزار
شد که طی آن چند پروژه مشترک با موضوعیت پردازش چهره طراحی شد. هدف اساسی این پروژه ها تهیه و ساخت ابزارهایی به عنوان مواد اولیه
مطالعات شناخت اجتماعی در روند تحول یعنی سن 4 تا 18 سالگی می باشد که از روایی و
اعتبار کافی و لازم برخوردار باشند. در این نشستها بر تهیه ابزارهای روا و معتبر
برای مطالعات پایه ای در علوم شناختی و شناخت اجتماعی تاکید شد. یکی
از پیشنهادات مطرح شده تهیه تست چهره می باشد که سنجش سرعت و صحت شناسایی چهره، به خاطر سپردن چهره، شناسایی هویت
چهره، از مواردی است که در این ابزار تعریف خواهند شد. در
ادامه، با کمک این ابزارها میتوان روند تحول پردازش چهره را در سنین مختلف بررسی کرد
و همچنین تفاوت پردازشهای چهره در کودکان دچار اختلالات عصبی تحولی با کودکان
هنجار را مورد سنجش قرار داد. همچنین اعتباریابی
تست های ساخته شده مشابه آلمانی و بررسی تفاوتهای فرهنگی
از جمله اهداف دراز مدت این همکاری ها قرار گرفت.
جناب آقای دکتر خسروآبادی عضو هیئت علمی پژوهشکده
علوم شناختی و مغز دبیر علمی و خانم زهرا سلطانی نژاد دانشجوی دکترا روانشناسی
شناختی، دبیر اجرایی این سمینار بودند.