دانشگاه شهید بهشتی

دهمین نشست معاونان بین الملل دانشگاههاومراکزآموزشی عالی کشور برگزار شد

تاریخ انتشار: 1399/02/29 02:42 ب.ظ

 

دهمین نشست مجازی معاونان بین‌الملل دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی کشور با هدف توسعه همکاری‌های بینالمللی در دوران پساکرونا، با حضور دکتر منصور غلامی، وزیر علوم، تحقیقات و فناوری، روسای برخی دانشگاه‌ها، سفرای تعدادی از کشورهای خارجی، مسئولان وزارت علوم و معاونان بین‌الملل مراکز آموزش عالی دوشنبه 29 اردیبهشت 1399 بصورت مجازی برگزار شد.

دکتر غلامی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در  این نشست بر لزوم همفکری و هم‌افزایی خانواده آموزش عالی کشور در راستای توسعه همکاری های علمی- بین‌المللی تاکید کرد و گفت: باید در دوران پساکرونا از تجربه مناسب آموزش‌های مجازی در روابط علمی بین‌المللی و آموزش دانشجویان خارجی نیز استفاده کنیم.

دکتر غلامی با اشاره به فعالیت چشمگیر دانشگاه‌ها و مراکز پژوهشی در زمینه رشد و توسعه روابط علمی بین‌المللی در چند سال گذشته اظهار داشت: توجه به توسعه ارتباطات علمی و بین‌المللی، یکی از راهبردهای اصلی وزارت علوم بوده و پیشرفت‌های حاصل شده در این زمینه، مرهون تلاش مدیران و مسئولان دانشگاهی و به‌ویژه مدیران روابط بین‌الملل مراکز آموزش عالی بوده است.

image99999.jpg


وزیر علوم با بیان اینکه در شرایط کرونایی، روابط و همکاری‌های علمی و بین‌المللی باید به شکل‌ها و روش‌های جدیدی اعمال شوند، گفت: در دوران شیوع ویروس کرونا که همه کشورهای جهان را درگیر کرده است، هیچ کشوری در این زمینه تجربه خاصی ندارد و تنها کشورهایی می‌توانند در این زمینه موفق‌تر عمل کنند که برنامه‌ریزی مناسب‌تری داشته باشند.

وی افزود: ما در حوزه آموزش مجازی با اینکه آمادگی قبلی کاملی هم نداشتیم، ولی با برنامه‌ریزی و حرکتی مناسب از سیستم آموزش‌های حضوری به طرف آموزش‌های غیرحضوری و استفاده از شبکه‌های مجازی تغییر مسیر دادیم و اکثر دانشگاه‌ها در این زمینه توفیقات چشمگیری داشتند.

دکتر غلامی با تاکید براهمیت گسترش روابط علمی بین‌المللی گفت: در ارتباطات و انجام پروژه‌های مشترک بین‌المللی نباید هیچ وقفه‌ای ایجاد شود، به خصوص ارتباطات اساتید دانشگاه‌های داخلی با دانشگاه‌ها و مراکز تحقیقاتی خارج از کشور باید به بهترین نحو ممکن ادامه یابد.

وزیر علوم افزود: در راستای توسعه روابط علمی بین‌المللی می‌توان تجربیات کشورهای دیگر را مطالعه کرد، زیرا این تجربیات می‌توانند منبع خوبی برای برنامه‌ریزی و تصمیم‌گیری در این خصوص برای مسئولان این حوزه باشند.

دکتر غلامی با بیان اینکه تجربه حاصل از تغییر ماهیت آموزش در دانشگاه‌ها به صورت غیرحضوری و مجازی، در دوران پساکرونا هم با یک بازنگری منطقی باید مورد استفاده قرار گیرد، اظهار داشت: در شرایط کنونی درخصوص توسعه روابط علمی بین‌المللی به یک هم‌افزایی و همفکری در حوزه آموزش عالی نیاز داریم. البته در این زمینه وزارت بهداشت و سایر نهادها هم فعالیت می‌کنند که همه باید با هم هماهنگ باشیم و با یک رویکرد منطبق با تجربیات به دست آمده در دوران کرونا، برای آینده برنامه‌ریزی کنیم.

وزیر علوم با قدردانی از دانشگاه‌هایی که دانشجویان خارجی خود را در آموزش‌های مجازی پوشش داده‌اند، گفت: این کار بسیار خوبی است و نتایج فرهنگی مناسبی به همراه دارد و ما باید در آینده تلاش‌مان بر این باشد که آموزش‌های مجازی را در راستای توسعه ارتباطات علمی بین‌المللی افزایش دهیم.


 دکتر نصیری قیداری رئیس دانشگاه شهید بهشتی در این نشست در سخنانی «گزارشی از عملکرد و برنامه پیشنهادی دانشگاه شهید بهشتی در دوران پساکرونا» در سه حوزه آموزش، پژوهش و ارتباطات بین المللی ارائه کرد و اظهار داشت: پس از شیوع ویروس کرونا و با توجه به عدم حضور دانشجویان در محیط دانشگاه، بالغ بر 97 درصد دروس نظری دانشگاه شهید بهشتی بصورت آنلاین و آفلاین ارائه شد و 4 هزار کلاس درس در پهنای باند هزار مگابیت بر ثانیه تشکیل شد؛ تعداد 300 اتاق آنلاین برای برگزاری جلسات در 19 دانشکده، 10 پژوهشکده و 11 مرکز تحقیقاتی دانشگاه اختصاص یافته است. همچنین کلاسهای درس و جلسات از طریق 4 سرور با 60 ترابایت حافظه ضبط و نگهداری می شود.

حفظ کیفیت تدریس و ارزیابی، چالش آموزش مجازی است

دکتر نصیری قیداری، حفظ کیفیت تدریس و ارزیابی و پایدار نبودن خط ارتباط شهری را مهم‌ترین چالش پیش روی آموزش مجازی عنوان کرد و گفت: در حال بررسی و ارائه فرآیند مناسب برای ارزیابی و برگزاری امتحانات هستیم؛ ارتقاء بستر فنی و ابزارهای تدریس و تعریف نحوه ارزیابی مجازی، دانش افزایی دانشجویان و اعضای هیات علمی در جهت استفاده بهینه از ابزارها و همچنین ارائه خدمات آموزشی به صورت آنلاین با اختصاص کارشناس آنلاین در اداره "آموزش" هر دانشکده و پژوهشکده از جمله راهکارهای ارائه شده برای حل چالش های مذکور بوده است.

99-02-29 نشست امور بین الملل-5.jpg


رئیس دانشگاه، در خصوص دانشجویان غیرایرانی خاطرنشان شد: در حال حاضر 300 دانشجوی خارجی و 30 فارسی آموز در دانشگاه شهید بهشتی شاغل به تحصیل هستند که با شیوع کرونا، حفظ این دانشجویان مهم‌ترین چالش در این حوزه بود. بمنظور مرتفع نمودن مسائل این دانشجویان با نیاز سنجی، اقدام به ارائه خدمات بهداشتی، رفاهی، اداری، ارزی و کنسولی نمودیم.

امور کنسولی  دانشجویان غیرایرانی از طریق دفتر مستقر در دانشگاه انجام می‌شود  

دکتر نصیری قیداری، با برشمردن اقدامات انجام شده در حوزه دانشجویان غیر ایرانی گفت: اکثر دانشجویان خارجی بورسیه هستند؛ امور کنسولی  این دانشجویان از طریق دفتر مستقر در دانشگاه انجام می‌شود. دانشجویان خارجی، زبان فارسی را در مرکز بینالمللی آموزش زبان دانشگاه که یکی از شش مرکز زبان کشور است آموزش می بینند. همچنین خدمات متنوعی مانند بیمه درمان و حوادث، برگزاری های برنامه ها و اردوهای  متنوع فرهنگی و مسابقات ورزشی به دانشجویان غیرایرانی ارائه می شود.

رئیس دانشگاه، با برشمردن راهکارهای جذب دانشجویان خارجی جدید، تصریح کرد: تسهیل جذب دانشجویان غیرایرانی و حتی الامکان تفویض اختیار به دانشگاه‌ها،  تعیین رشته‌ها، گرایش‌ها و مقاطع قابل ارائه به صورت مجازی در دانشگاه‌ها،  اخذ مجوز ارائه دوره‌های آنلاین به زبان انگلیسی، ایجاد شبکه مجازی مشترک با دانشگاه‌های خارج از کشور جهت ارتقاء ارتباط علمی، ارائه دوره‌های مشترک و صدور مدارک مشترک با دانشگاه‌های معتبر خارج از کشور، تولید محتوا برای دوره‌های آنلاین و  ساماندهی شهریه دوره‌های مجازی از اهم برنامه‌ها برای افزایش جذب دانشجویان خارجی است.

دکتر نصیری قیداری در بخش دیگری از سخنان خود به عملکرد دانشگاه شهید بهشتی در دوران پساکرونا در حوزه پژوهش اشاره کرد و یادآور شد: پس از شیوع ویروس کووید 19، شش خوشه پژوهشی مرتبط با کرونا در حوزه‌های زیست علمی فناوری، طراحی تولید، مسائل حقوقی، مسائل اجتماعی، مسائل اقتصادی سیاسی، آسیب شناسی دینی ـ اخلاق ایجاد و پروژه‌های مرتبط با کرونا در این خوشه‌ها  ساماندهی شد. برای حل مشکلات جامعه، در بخش پژوهش، اعتبارات لازم تخصیص یافت، توانستیم حمایت خیرین را جلب نماییم همچنین ظرفیت‌های پژوهشی اعضای هیات علمی و پایان نامه‌های دانشجویان تحصیلات تکمیلی به سمت پژوهش‌های  مرتبط با کرونا سوق داده و هدایت شد.

image7777.jpg


باید مدل‌های جدید از همکاری‌های  پژوهشی تعریف شود

رئیس دانشگاه، کاهش برگزاری کنفرانس‌ها، کاهش حضور در همایش‌های ملی و بین‌المللی    کاهش فرصت‌های مطالعاتی اعضای هیات علمی و دانشجویان تحصیلات تکمیلی، کاهش ارتباطات پژوهشی و تهیه دشوار مواد و ملزومات برای انجام امور پژوهشی را از جمله مهم‌ترین چالش‌های حوزه چژوهش دانشگاه ها پس از شیوع ویروس کرونا دانست و گفت: باید با رایزنی با وزارت عتف، مدل‌های جدید از همکاری‌های  پژوهشی تعریف شود و چالش‌های ناشی از کرونا در ترفیع و ارتقاء  اعضای هیئت علمی مرتفع گردد.

دکتر نصیری در پایان سخنان خود به عملکرد علمی - بین المللی دانشگاه اشاره کرد و اظهار داشت: دانشگاه شهید بهشتی از سال 1395 مسئولیت کارگروه روسیه و از سال 1396 مسئولیت کارگروه قزاقستان را برعهده دارد و تاکنون 5 همایش یک روزه توسط کارگروه مذکور با حضور مدیران بین الملل دانشگاه ها، موسسات و رایزنان علمی برکزار شده است.

 

گزارش تصویری

 

Sorosh-Icon
کلید واژه ها: نشست مدیران بین الملل، دکتر نصیری، دکتر غلامی، ویروس کرونا
منبع خبر روابط عمومي
تعداد مشاهده: 347
اخبار : دهمین نشست معاونان بین الملل دانشگاههاومراکزآموزشی عالی کشور برگزار شد
Top

Shahid Beheshti University,دانشگاه شهید بهشتی

دانشگاه شهید بهشتی

Shahid Beheshti University,دانشگاه شهید بهشتی

دانشگاه شهید بهشتی