دانشگاه شهید بهشتی

نشست علمی " نگاه الهی دانان مسیحی به اسلام" در دانشکده الهیات و ادیان برگزار شد

تاریخ انتشار: 1396/11/21 12:03 ب.ظ

گزارشی از نشست علمی

«نگاه الهی دانان مسیحی به اسلام»؛

سخنران: پروفسو کلاوس فون­اشتوش

(استاد و عضو هیأت علمی و رئیس مؤسسه الهیات تطبیقی دانشگاه پادربورن آلمان)

اشاره

نشست علمیِ «نگاه الهی­دانان مسیحی به اسلام»، به همت گروه ادیان و عرفانِ دانشکده الهیات و ادیان، در تاریخ 18 بهمن­ماه در سالن همایشهای ملاصدرا در این دانشکده برگزار گردید و اعضاء هیأت علمی دانشکده و اساتید و دانشجویان در این نشست شرکت داشتند و ریاست جلسه را حجت­الاسلام و المسلمین دکتر سعیدی (مدیر گروه ادیان و عرفان) بر عهده داشت. دکتر پروفسور کلاوس فون­اشتوش در این جلسه، به بیان نظریه خود در باب نحوه تفسیر آیات چالشی قرآن کریم نسبت به مسیحیت و مسیحیان پرداخت. وی در این مورد، کتابی به نام «چالشِ اسلام» به زبان انگلیسی نوشته است که امسال، برنده کتاب سال جمهوری اسلامی ایران در بخش خارجی گردیده است. در پایان، اساتید اشکالات و پرسشهایی را مطرح نمودند که دکتر فون اشتوش به آنها پاسخ گفت. همچنین دانشجویان مقاطع ارشد و دکتری، به بیان نقطه­نظرات خود پرداختند و پروفسور فون­اشتوش در پاسخ، بیاناتی ایراد نمود.

گزارش محتوایی نشست

یکی از زمینه­های پژوهشی پروفسور فون­اشتوش در سالهای اخیر، چگونگی تفسیر آیات چالش­برانگیزِ مربوط به مسیحیت و مسیحیان در قرآن کریم بوده است. دو سوی این تفاسیر، مسلمانان و مسیحیان هستند. مهم­ترین چالش موجود در قرآن کریم نسبت به مسیحیان از دیدگاه دکتر فون­اشتوش، استنادِ "خدا بودنِ مسیح (ع)" به آنان است (ر.ک: مائده، 72-73) که وی در فصل آخر کتاب خودش (چالشِ اسلام) به آن پرداخته است. مسلمانان، مقتضای تفسیرِ درستِ آیات قرآن را قائل بودنِ کل مسیحیان به خدا بودنِ حضرت عیسی (ع) می­دانند. بسیاری از الهی­دانان مسیحی با پذیرش صحت تفسیر یادشده از آیات قرآن کریم، با توجه به این­که مدعی­اند خدا بودنِ عیسی (ع) در اعتقادات آنان جایی ندارد، مطابق نبودن مدلول آیات قرآن را با واقع نتیجه می­گیرند و بنابراین معتقدند قرآن منشأ الهی ندارد.
فرضیه فون­اشتوش این بوده است که می­توان با پذیرش کلیِ تفسیرِ یادشده (البته با اندکی تغییر)، از تعمیم آن به کل مسیحیان خودداری نمود و بدین­ترتیب، از این دیدگاهِ الهی­دانان مسیحی  که آیات قرآن مطابق با واقع نیست و لذا قرآن، منشأ الهی ندارد احتراز نمود؛ به این نحو که بگوییم قرآن کریم در نقدها و اعتراضات خود، در مورد گروهی از مسیحیان سخن گفته است که در زمان نزول قرآن، در محیط نزول قرآن حضور جدی داشته­اند و البته اکنون نیز با طرفداران کمتری، حضور دارند.
البته این فرضیه فون­اشتوش با توجه به شواهد تاریخی و شیوه­ای خاص در تفسیر این آیات، از نظر خود وی اثبات شده است. وی با توجه به شواهدِ یافته­شده، از فرقه­ای در مسیحیت به نام «جولیانیسم» نام می­برد که عقیده داشته­اند مسیح (ع) خداست و در آن زمان، در دنیای شرق و محیط عربستان نفوذ جدی داشته­اند و حتی درصدد گسترش نفوذ و سیطره خود بوده­اند. همچنین وی در تفسیر آیات قرآن در مورد مسیحیان، با توجه به تشخیص دو لحن متفاوت در آیات، آنها را بر دو دسته می­داند و معتقد است نمی­توان گفت قرآن با کل مسیحیت و مسیحیان، مواجهه یکسانی داشته است؛ بلکه خداوند با توجه به این­که می­دانسته همه مسیحیان یک نوع اعتقاد ندارند، لحن­های متفاوتی را در قرآن کریم، نسبت به مسیحیان اتخاذ کرده است. این دو گروه از آیات، عبارت اند از:
-        آیاتی که مسیحیان را قائل به خدا بودنِ حضرت عیسی (ع) و گمراه و کافر می­خواند (مانند: مائده، 72-73)؛
-        آیاتی که مسیحیان را تمجید می­کند و به سبب وجود خشوع و علو و ترک دنیا در میان آنان، آنها را همراه­ترین و دوستدارترین گروه نسبت به مسلمانان می­داند (مانند: مائده، 82- 85).
وی باور دارد اغلب مسیحیان فعلی (به­ویژه در غرب)، با توجه به عدم اعتقاد به باور باطلِ یادشده، مشمول گروه اولِ آیات نیستند و باید بسیاری از مسیحیان فعلی را مشمول آیات گروه دوم دانست نه گروه اول.
دکتر فون­اشتوش، در ابتدای سخنانش، به روش جدید تحقیق خود و جامع­نگری آن پرداخت و به تفصیل در مورد آن توضیح داد. همچنین وی افزون بر آیات مربوط به خدا دانستنِ عیسی (ع) از جانب مسیحیان، به فرازی از قرآن که از نظر مسلمانان به تثلیث و ابطال آن اشاره دارد (مائده/ 73)، پرداخت و تعبیر مندرج در این آیه (ان الله ثالث ثلاثة) را به یکی از فرق مسحیت در آن زمان نسبت می­دهد که چنین تعابیری را به کار می­برده­اند و لذا  نقد و رد مسیحیت را در این آیه نیز، نقد و رد کل مسیحیان نمی­شمرَد و آن را ابطالِ تثلیث فعلی در نزد اغلب مسیحیان (که خدا را در سه تجلی می­بینند) نمی­داند. همچنین وی به تعبیرِ پسر خدا بودنِ عیسی (ع) در قرآن اشاره نمود و عقیده داشت این تعبیر در نزد مسیحیان فعلی، تعبیری مجازی و به معنی تجلی خداوند در حضرت عیسی (ع) می­باشد و لذا آیات قرآن کریم، به گروهی خاص از مسیحیان ناظر است نه کل مسیحیان. مطالب دیگری نیز چون «در خواست مائده آسمانی از سوی حواریون» و حکمت ذکر آن در قرآن کریم و نحوه تفسیر آن در سخنان فون­اشتوش مورد بحث قرار گرفت.

photo6041943208289741605.jpg

photo6041943208289741602.jpg

photo6041943208289741601.jpg

photo6048879361429450406.jpg

Sorosh-Icon
کلید واژه ها:
منبع خبر دانشکده الهیات و ادیان
تعداد مشاهده: 1,169
اخبار : نشست علمی " نگاه الهی دانان مسیحی به اسلام" در دانشکده الهیات و ادیان برگزار شد
Top

Shahid Beheshti University,دانشگاه شهید بهشتی

دانشگاه شهید بهشتی

Shahid Beheshti University,دانشگاه شهید بهشتی

دانشگاه شهید بهشتی