دانشگاه شهید بهشتی
ورود  English
اذان مغرب به افق تهران: 20:11:55

در پرتو آموزش دو رسالت پژوهش و کارآفرینی نیز محقق خواهد شد

تاریخ انتشار: 1397/02/23 12:59 ب.ظ
مراسم افتتاح سومین همایش آموزش عالی صبح سه شنبه 18 اردیبهشت 1397 با حضور دکتر سید حسن صدوق رئیس دانشگاه شهید بهشتی و دکتر مجتبی شریعتی نیاسر معاون آموزشی وزیر علوم و جمعی از رؤسا و معاونان آموزشی دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی در تالار ابوریحان مرکز همایش‌های بین‌المللی دانشگاه شهید بهشتی برگزار شد.
به گزارش اداره روابط عمومی و اطلاع رسانی دانشگاه؛ دکتر سید حسن صدوق رئیس دانشگاه ضمن خیرمقدم، برگزاری همایش با محوریت آموزش عالی را رخداد بسیار مهمی قلمداد و اظهار امیدواری کرد این نشست مهم و راهبردی بتواند منجر به ارائه راهکارهای مفید و مؤثر برای آموزش عالی کشور شود.
دکتر صدوق، در بخش نخست سخنان خود با اشاره به ظرفیت‌ها و توانمندی‌های_N3A2343_resize.jpg دانشگاه شهید بهشتی گفت: در حال حاضر قریب به 20 هزار دانشجو در دانشگاه مشغول به تحصیل هستند که از این تعداد 40 درصد در دورۀ کارشناسی، 45 درصد در دورۀ کارشناسی ارشد و 15 درصد در دورۀ دکتری مشغول به تحصیل هستند. رئیس دانشگاه شهید بهشتی افزود: این دانشگاه 900 عضو هیئت‌علمی، 375 رشته تحصیلی، 18 دانشکده و 11 پژوهشکده و مرکز تحقیقاتی دارددانشگاه شهید بهشتی گفت: در حال حاضر قریب به 20 هزار دانشجو در دانشگاه مشغول به تحصیل هستند که از این تعداد 40 درصد در دورۀ کارشناسی، 45 درصد در دورۀ کارشناسی ارشد و 15 درصد در دورۀ دکتری مشغول به تحصیل هستند. رئیس دانشگاه شهید بهشتی افزود: این دانشگاه 900 عضو هیئت‌علمی، 375 رشته تحصیلی، 18 دانشکده و 11 پژوهشکده و مرکز تحقیقاتی دارد.
 
مشارکت دانشگاه‌ها قدم مبارکی برای ارائه راه‌حل‌های جدید برای رسیدن اهداف بلند آموزش عالی در کشور است
رئیس دانشگاه شهید بهشتی، با ابراز خرسندی از رویکرد جدید وزارت علوم مبنی بر مشارکت دادن دانشگاه‌ها در تهیه و تدوین آئین‌نامه‌ها و برنامه‌های راهبردی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری تأکید کرد: مشارکت دانشگاه‌ها قدم مبارکی برای ارائه راه‌حل‌های جدید برای رسیدن اهداف بلند آموزش عالی در کشور است.
دکتر صدوق، با برشمردن مسائل پیش روی آموزش عالی در کشور خاطرنشان کرد: رویکرد میان‌رشته‌ای، آموزش مهارتی و کارآفرینی، روش‌های آموزش دهی، بین‌المللی شدن دانشگاه‌ها، فرآیند پذیرش دانشجو، سازمان‌دهی و آمایش مراکز آموزش عالی عمده ترین مسائل و چالش‌های آموزش عالی است که در این همایش در قالب رویکرد جدید و متناسب با شرایط روز کشور موردبحث و بررسی قرار خواهند گرفت.
 
 افزایش کمیت می‌تواند به افت کیفیت منجر شود، همچنین ایجاد زمینه‌های اشتغال برای این تعداد دانش‌آموخته از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است
رئیس دانشگاه شهید بهشتی، تحصیل بیش از 4/5 میلیون دانشجو و خیل عظیمی از دانش‌آموختگان را نشان قوت و اقتدار جمهوری اسلامی ایران در منطقه و جهان خواند و تصریح کرد: برخورداری از جمعیت تحصیل‌کرده قدرت است اما افزایش کمیت می‌تواند به افت کیفیت منجر شود، همچنین ایجاد زمینه‌های اشتغال برای این تعداد دانش‌آموخته از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.
دکتر صدوق، «آموزش، پژوهش و کارآفرینی» را سه رسالت اصلی دانشگاه‌ها عنوان کرد و گفت: حرکت به سمت دانشگاه نسل سوم با محوریت کارآفرینی هم در سطح جهانی و هم در دانشگاه‌های داخل کشور ترویج می‌شود؛ باید برای کارآفرینی برنامه داشته باشیم و به جد به این مقوله مهم و بنیادین بپردازیم که اگر اینگونه بیندیشیم می‌تواند راهکاری برای حل مسئله اشتغال باشد.
 
در پرتو آموزش است که دو رسالت پژوهش و کارآفرینی نیز محقق خواهد شد
رئیس دانشگاه شهید بهشتی افزود: گرایش شدید به حوزه دانشی علوم تجربی و افول اقبال عمومی به حوزه‌های علوم پایه، علوم مهندسی و علوم انسانی و عدم توازن جنسیتی در دانشگاه‌ها مسائل بسیار مهمی هستند که در بلندمدت آثار خود را برجای خواهند گذاشت. اگر امروز به آموزش عالی نپردازیم در آینده تبدیل به بحران خواهد شد، اقتصاد دانش‌محور، هزینه‌بر است. تحول در برنامه درسی، تدریس با روش‌های نوین تعلیم، استفاده از درس‌افزارهای روزآمد و پیوند مقاطع مختلف تحصیلی با بخش صنعت و خدمات می‌تواند راهکارهای مؤثری در این خصوص باشد.
دکتر صدوق در پایان با تأکید ویژه بر نقش محوری آموزش گفت: در پرتو آموزش است که دو رسالت پژوهش و کارآفرینی نیز محقق خواهد شد، دانش‌آموخته‌ای که خوب آموزش دیده باشد می‌تواند پژوهشگر موفق و همچنین یک کارآفرین باشد.
 
ساماندهی مراکز آموزشی در حال توسعه »، «ارتقای سطح اختیارات دانشگاه‌ها» و «توسعه مهارت افزایی دانشگاه‌ها» اولویت‌های مهم وزارت علوم است
 دکترمجتبی شریعتی نیاسر معاون آموزشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در سومین همایش ملی آموزش عالی ایران «ساماندهی مراکز آموزشی در حال توسعه »، «ارتقای سطح اختیارات دانشگاه‌ها» و «توسعه مهارت افزایی دانشگاه‌ها» را از اولویت‌های مهم این وزارتخانه دانست.
_N3A2439_resize.jpgوی عنوان کرد: پتانسیل جامعه علمی کشور ما مخصوصاً با حضور جوانان در دانشگاهها بسیار بالا است و باید از این پتانسیل‌ها متناسب با سطح و توانمندی جامعه بهره‌برداری بهینه کنیم.
دکتر شریعتی نیاسر درخصوص افزایش جمعیت دانشجویی کشور از ابتدای انقلاب اسلامی تاکنون گفت: از سال ۱۳۵۷ تاکنون جمعیت دانشجویی کشور از ۱۷۵ هزار نفر به ۴ میلیون و ۳۰۰ هزار نفر رسیده است که این رشد، ۵ برابر بیشتر از افزایش میانگین جهانی است.
وی خاطرنشان کرد: تعداد اعضای هیئت علمی نیز از سه هزار نفر در اوایل انقلاب اسلامی به ۸۰ هزار نفر رسیده است و همچنین تعداد مؤسسات آموزش عالی از ۲۴۰ مرکز به ۲ هزار و ۵۰۰ مرکز افزایش یافته است.
معاون آموزشی وزارت علوم با اشاره به اینکه در سال ۱۳۶۱ دانشگاه آزاد اسلامی رسماً به صورت فراگیر شکل گرفت و در سال ۱۳۶۴ شاهد تفکیک رشته‌های علوم پزشکی از غیر پزشکی بودیم، گفت: در سال ۱۳۶۷ دانشگاه پیام‌نور، در دهه ۷۰ دانشگاه جامع علمی کاربردی، در دهه ۸۰ شورای تحول علوم انسانی و در دهه ۹۰ نیز دانشگاه فنی و حرفه‌ای در سطح ملی در سطح وسیعی آغاز به کار کردند.
وی با اعلام اینکه اکنون دانشگاه آزاد اسلامی ۳۵ درصد، دانشگاه‌های مهارتی ۱۸ درصد، دانشگاه پیام نور ۱۶ درصد، دانشگاه‌های دولتی ۱۵ درصد از دانشجویان کل کشور و بقیه در سایر مراکز توزیع شده اند، افزود: این آمار بیانگر آن است که فقط ۱۵ درصد جمعیت دانشجویان کشور از آموزش رایگان در دانشگاه‌های دولتی استفاده می‌کنند و ۸۵ درصد مابقی برای تحصیل در دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی هزینه پرداخت می‌کنند.
معاون آموزشی وزارت علوم به طرح «آمایش آموزش عالی» اشاره کرد و گفت: یکی از مهم‌ترین محور این طرح «منطقه‌بندی کردن آموزش عالی» است و امیدواریم در سال ۱۳۹۷ این موضوع کاملاً عملیاتی شود چرا که با اجرای این طرح، امکان تمرکززدایی، هم‌افزایی و انطباق نیازهای منطقه با سیاست‌های توسعه‌ای آموزش عالی فراهم می‌شود.
معاون آموزشی وزارت علوم همچنین خواستار اصلاح نظام تخصیص اعتبار برای مراکز آموزش عالی شد و گفت: در گذشته تخصیص اعتبار صرفاً بر اساس تعداد و جمعیت دانشجویی انجام می‌شد که این امر پارامتر مؤثری در رشد بی رویه کمی بود اما با_N3A2469_resize.jpg حمایت سازمان برنامه و بودجه کشور، اصلاح نظام تخصیص اعتبار صورت گرفت و هم‌اکنون تخصیص اعتبار براساس سرانه دانشجو نیست و بر اساس مؤلفه‌های کیفی انجام می‌شود.حمایت سازمان برنامه و بودجه کشور، اصلاح نظام تخصیص اعتبار صورت گرفت و هم‌اکنون تخصیص اعتبار براساس سرانه دانشجو نیست و بر اساس مؤلفه‌های کیفی انجام می‌شود.
دکتر شریعتی نیاسر بر برنامه‌محور بودن دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی تاکید کرد و گفت: مطابق برنامه ششم توسعه، دانشگاه‌ها به چهار دسته بین‌المللی، ملی، منطقه‌ای و محلی تقسیم شده‌اند. بر این اساس دانشگاه‌های سطح ۱ ماموریت‌های فراملی، دانشگاه‌های سطح ۲ ماموریت‌های ملی، دانشگاه‌های سطح ۳ ماموریت‌های منطقه‌ای و دانشگاه‌های سطح ۴ ماموریت‌های محلی را دنبال می‌کنند.
وی تصریح کرد: بر اساس برنامه ششم توسعه، دانشگاه‌های سطح ۱ باید ۵ درصد دانشجویان کشور و دانشگاه‌های سطح ۲ باید ۲۰ درصد دانشجویان کل کشور، دانشگاه‌های سطح ۳ باید ۳۵ درصد دانشجویان کل کشور و دانشگاه‌های سطح ۴ باید ۴۰ درصد دانشجویان کل کشور را جذب کنند. همچنین دانشگاه‌های سطح ۱ که مأموریت‌شان فراملی است حداکثر تا پایان برنامه باید ۱۰ درصد دانشجویان خود را از کشورهای خارجی جذب کنند.
 
گزارش تصویری

 

 

400.jpg

 
 
Telegram-Icon
کلید واژه ها:
منبع خبر روابط عمومي
تعداد مشاهده: 328
 

Shahid Beheshti University,دانشگاه شهید بهشتی

دانشگاه شهید بهشتی